BMW TwinPower Turbo-motorerne og 8-trins Steptronic-gearkassen

KØREDYNAMIK OG EFFEKTIVITET.

BMW 1-serie 5-dørs yder mere begejstring pr. liter.

KØREDYNAMIK OG EFFEKTIVITET.

BMW 1-serie 5-dørs yder mere begejstring pr. liter.

Med sit smidige og energiske temperament er BMW 1-serie som skabt til trafikken i byen. BMW TwinPower Turbo-motorerne og 8-trins Steptronic-gearkassen (ekstraudstyr) kommer hurtigt i omdrejninger. Og med køreprogrammet ECO PRO er du sikret en enorm aktionsradius. Det er den ideelle ledsager – kvik acceleration, nøjsomt forbrug.

Køredynamik og effektivitet.BMW 1-serie 5-dørs yder mere begejstring pr. liter.

Med sit smidige og energiske temperament er BMW 1-serie som skabt til trafikken i byen. BMW TwinPower Turbo-motorerne og 8-trins Steptronic-gearkassen (ekstraudstyr) kommer hurtigt i omdrejninger. Og med køreprogrammet ECO PRO er du sikret en enorm aktionsradius. Det er den ideelle ledsager – kvik acceleration, nøjsomt forbrug.

BMW EFFICIENT DYNAMICS-TEKNOLOGIER.

BMW EFFICIENT DYNAMICS-TEKNOLOGIER.

Med BMW EfficientDynamics får du mere af det hele pr. liter brændstof: Mere ydelse, mere effektive motorer og mere køreglæde. Øget dynamik takket være tekniske innovationer, som samtidig sænker forbruget og skruer op for køreglæden – det er standard i alle BMW modeller.

  • BMW 116d EfficientDynamics Edition

    BMW 116d EfficientDynamics Edition med 3-cylindret BMW TwinPower Turbo-dieselmotor på 1,5 liter er noget helt for sig, når talen falder på brændstoføkonomi. Motoren yder 116 hk (85 kW) ved 4.000 omdr./min. og udvikler et maksimalt drejningsmoment på 270 Nm mellem 1.750 og 2.250 omdr./min. Det gør BMW 116d EfficientDynamics Edition i stand til at accelerere fra 0 til 100 km/t på 10,4 sek. Den kører i snit mellem 26,3 og 29,4 km/liter og udleder kun 89 til 101 g CO2/km. Det er værdier, som med eftertryk viser, hvor effektiv denne motor er.
    Selv ved helt lave motoromdrejninger reagerer den 3-cylindrede 1,5-liters BMW TwinPower Turbo-dieselmotor spontant på enhver bevægelse af speederen, og motoren begejstrer samtidig med imponerende rolig motorgang. Den anvender direkte common rail-indsprøjtning og innovativ turboteknologi med variabel turbinegeometri. Motorens høje effektivitet er ikke mindst opnået takket være en række aerodynamiske forbedringer. Blandt dem aerodynamisk optimerede 16-tommer letmetalfælge samt elektronisk styrede kølerspjæld, som åbner og lukker for lufttilførslen til køleren efter behov.

BMW TWINPOWER TURBO-MOTORER.

BMW TWINPOWER TURBO-MOTORER.

De innovative benzin- og dieselmotorer fra BMW EfficientDynamics-motorfamilien imponerer takket være BMW TwinPower Turbo-teknologien med endnu mere eksplosiv kraftudfoldelse samt endnu mere spontan reaktionsevne fra helt lave omdrejninger. Samtidig begejstrer de med suveræn brændstoføkonomi og lave udledningsværdier. Med endnu højere effektivitet og optimeret køredynamik er vejen banet for intens køreglæde.
Benzinmotorerne anvender innovativ turboteknologi, den fuldt variable ventilstyringsteknologi Valvetronic inkl. den variable knastakselstyring dobbelt VANOS samt direkte indsprøjtning i form af High Precision Injection-teknologien. Sammen sikrer disse avancerede systemer enorm kraftudvikling og overlegen effektivitet. Dieselmotorerne kombinerer ligeledes turboladerteknologi og variabel turbinegeometri med nyeste generation af direkte common rail-indsprøjtning. Den optimerede forbrænding yder endnu et vigtigt bidrag til at sænke både brændstofforbruget og CO2-udledningen.

8-TRINS STEPTRONIC-GEARKASSE.

8-TRINS STEPTRONIC-GEARKASSE.

8-trins Steptronic-gearkassen sætter helt nye standarder for komfort og dynamik og er et centralt element i BMW EfficientDynamics. Den meget tætte udlægning af de enkelte geartrin sikrer den bedst mulige kraftudvikling uanset hastighed. Det er med til at reducere brændstofforbruget markant, mens du samtidig kan nyde det store sportslige og dynamiske overskud. Ved høje hastigheder holdes motoromdrejningerne lave, og det er ensbetydende med et lavere forbrug og mindre motorstøj.
Et resultat, som også konverterkoblingen har afgørende del i – selv når du skifter til manuelle gearskift. Sammen med de korte omdrejningsspring og den præcise afstemning sikrer den ekstra høj komfort ved gearskift.
Netværksfunktioner såsom den forudseende Route-Ahead Assistant samt overvågningen af kørsels- og trafikforhold påvirker, hvordan gearkassen arbejder. Systemet vælger således altid det bedst egnede gear til den aktuelle situation under hensyntagen til det valgte køreprogram. Denne forudseende drivlinjeteknologi fletter data fra navigationssystemet sammen med gearkassestyringen, hvilket gør systemet i stand til at tilpasse responsen efter forholdene og fx vælge et sportsligt og spontant gearprogram (SPORT) eller et mere komfortorienteret program med færre skift (COMFORT).

 M Performance-modellen BMW M135i
 M Performance-modellen BMW M135i
 M Performance-modellen BMW M135i

100 % SPORTSLIG.

M Performance-modellen BMW M135i er målt på samtlige parametre den mest sportslige udgave af BMW 1-serie. Med udstyr som variabelt sportsstyretøj, M sportsundervogn eller adaptiv M undervogn er det muligt at trimme bilens køredynamiske kvaliteter yderligere.

  • BMW M135i

    BMW M135i er synonym med ren køreglæde og exceptionel køredynamik. Den omdrejningsvillige 6-cylindrede BMW M Performance TwinPower Turbo-benzinrækkemotor med en slagvolumen på 3,0 liter yder 326 hk (240 kW) ved 5.800 omdr./min. og accelererer bilen fra 0 til 100 km/t på kun 5,1 sek. (Steptronic: 4,9 sek., xDrive: 4,7 sek.). Og den gør det med et imponerende brøl fra motoren samt et fascinerende skub fra de 450 Nm drejningsmoment, som motoren udvikler.
    I kabinen giver bl.a. M indstigningslister, M sportssæder, et M læderrat og M specifikke instrumenter mere end blot et fingerpeg om bilens sportslige kvaliteter.
    Brændstofforbrug/CO2-udledning
    Værdier for BMW M135i 5-dørs
    Brændstofforbrug ved blandet kørsel:
    12,5 km/liter
    [13,3 km/liter]
    CO2-udledning ved blandet kørsel:
    188 g/km
    [175 g/km]
    Værdier uden parentes henviser til basismodellen med standardgearkasse, mens værdier i parentes henviser til modellen med en gearkasse, der fås som ekstraudstyr (se Ekstraudstyr).
    Værdierne for brændstofforbrug og CO2-udledning afhænger af den valgte fælg- og dækstørrelse.
    Yderligere oplysninger om det officielle brændstofforbrug og den officielle CO2-udledning for nye personbiler fås på adressen www.hvorlangtpaaliteren.dk.

  • Variabelt sportsstyretøj

    Det variable sportsstyretøj med Servotronic sikrer direkte og smidige køreegenskaber med mindre styreindsats. Systemet reagerer uafhængigt af hastigheden med forskellige styretøjsudvekslinger, når du drejer på rattet. På denne måde reducerer systemet styreindsatsen ved behov for meget store hjuludslag. Systemet har hastighedsafhængig servohjælp. Det øger smidigheden markant og forbedrer køreegenskaberne ved udpræget sportslig kørsel i skarpe sving eller ved undvigemanøvrer, men sikrer samtidig også øget komfort ved parkering og drejemanøvrer. Ved små korrektioner med rattet reagerer styretøjet med knivskarp retningsstabilitet og præcis hjulføring.

  • M sportsundervogn

    På de baghjulstrukne modeller er M sportsundervognen sænket ca. 10 mm, hvilket giver bilen en markant mere sportslig kørekarakteristik. Undervognen har kortere fjedre, en strammere konfiguration af støddæmperne samt hårdere stabilisatorer. Resultatet er en endnu mere direkte undervognsopsætning, som tilgodeser den sportslige køredynamik.

  • Adaptiv M undervogn

    Den adaptive M undervogn sænker bilen 10 mm, hvilket imidlertid hæver bilens køredynamiske potentiale markant. Fra førersædet har du mulighed for at påvirke undervognskonfigurationen via Driving Experience Control-systemet, så den matcher din foretrukne kørestil – lige fra komfortorienteret til ekstremt sportslig. Men uanset hvilken konfiguration, du indstiller, så sørger de elektronisk styrede støddæmpere i den adaptive M undervogn for lynhurtigt at tilpasse bilen til vejforholdene. Ved hjælp af en række sensorer måler systemet bl.a. hjulvibrationer og hastighed og kan således optimere både støddæmpningen og sikkerheden under kørslen.
    Køreprogrammet COMFORT er din garanti for en behagelig rejse. Med køreprogrammet SPORT går det derimod mere dynamisk over stepperne med en sportslig opsætning af undervognen og strammere støddæmperrespons. Hvis det skal være ekstremt sportsligt, så er køreprogrammet SPORT+ det rigtige valg. Dette program aktiverer DTC-funktionen (Dynamic Traction Control), som tillader mere hjulspin på de drivende hjul og dermed en udpræget sportslig kørestil. DSC-funktionen er ikke slået fra, men griber først meget senere ind for at stabilisere bilen igen, når grænserne for, hvad der er køreteknisk muligt, er nået.

BMW KØREPROGRAMMET ECO PRO.
BMW KØREPROGRAMMET ECO PRO kørestil
BMW KØREPROGRAMMET ECO PRO.
BMW KØREPROGRAMMET ECO PRO brændstof indstillinger
BMW KØREPROGRAMMET ECO PRO gps
BMW KØREPROGRAMMET ECO PRO

KØREPROGRAMMET ECO PRO.

Køreprogrammet ECO PRO kan hjælpe dig med at reducere dit brændstofforbrug med op til 20 % (ifølge en forbrugsmåling foretaget af BMW), hvis du følger alle anbefalinger og tilpasser din kørestil. Funktionerne coasting (kun med Steptronic-gearkasse), Route-Ahead Assistant (kun med navigationssystem Professional) og ECO PRO Route (kun med navigationssystem Business eller Professional) kan bidrage med yderligere 5 % sparepotentiale.

  • Coastingfunktion

    Coastingfunktionen afbryder forbindelsen mellem drivlinjen og motoren, så bilen ruller videre ved egen kraft (på engelsk ”coasting”), så snart du løfter foden fra speederen mellem 50 og 160 km/t og ikke bremser. Funktionen Route-Ahead Assistant kan ved behov bryde ind i coasting-tilstanden.

  • Route-Ahead Assistant

    Route-Ahead Assistant anvender navigationsdata til at forudse sving, byzoner, rundkørsler, hastighedsbegrænsninger og motorvejsfrakørsler og kan således give dig anbefalinger til, hvornår du bør løfte foden fra speederen.

  • ECO PRO Route

    ECO PRO Route viser dig altid den mest brændstofeffektive vej under hensyntagen til den aktuelle trafik, kørestil og vejforhold. Bilcomputeren viser dig udtrykt i procent, hvor meget brændstof, du kan spare ved at følge ruteanbefalingen fra ECO PRO Route.

BMW start/stop funktion

INTELLIGENT ENERGISTYRING.

Den intelligente energistyring i BMW 1-serie omfatter som standard BMW EfficientDynamics-teknologierne automatisk start/stop-funktion, genvinding af bremseenergi, elektrisk servostyring og gearskiftindikator. Samspillet teknologierne imellem skaber fundamentet for bæredygtig mobilitet og suveræn effektivitet.

  • Automatisk start/stop-funktion

    Den automatiske start/stop-funktion sikrer, at bilen ikke unødigt bruger brændstof, når du holder stille. Når du eksempelvis holder for rødt lys eller kører i stop and go-trafik, udnytter den automatiske start/stop-funktion muligheden for at spare brændstof ved at standse motoren, så snart den kører i tomgang, og du samtidig løfter foden fra koblingen (manuel gearkasse) eller bremser bilen helt ned til stilstand (Steptronic-gearkasse).
    En indikator i informationsdisplayet lyser op, når funktionen er aktiveret. Så snart du igen træder på koblingen (manuel gearkasse) eller slipper bremsen (Steptronic-gearkasse), starter motoren øjeblikkeligt igen.
    Det koster hverken på komfort- eller sikkerhedskontoen, da funktionen ikke aktiveres, så længe motoren ikke er driftsvarm, så længe temperaturen i kabinen ikke har nået det ønskede niveau, så længe batteriet ikke er optimalt opladet, eller hvis du drejer på rattet. En central styreenhed starter motoren, mens bilen holder stille, hvis bilen fx ruller, eller hvis forruden er ved at dugge til.
    Du kan til enhver tid vælge at slå den automatiske start/stop-funktion fra.

  • Genvinding af bremseenergi

    Ved enhver nedbremsning frigives der kinetisk energi, som indtil nu er gået til spilde. Teknologien genvinding af bremseenergi udnytter dette hidtil spildte potentiale og producerer strøm af den energi, som frigøres, når bilens fører løfter foden fra speederen eller bremser. Det sender strøm til bilens batteri. Takket være dette intelligente energistyringssystem behøver generatoren ikke længere at arbejde uafbrudt. Resultatet: Brændstofforbruget reduceres, og motorydelsen stiger – og det er helt i tråd med BMW EfficientDynamics.

  • Elektrisk servostyring

    Den elektriske servostyring tilpasser mængden af servohjælp til styretøjet efter hvor hurtigt, du kører. Resultatet er mere præcise styreegenskaber ved høje hastigheder og et mere letgående styretøj ved parkering og manøvrering. Samtidig bruger styretøjet kun energi, når det rent faktisk er i bevægelse, og det kan mærkes på såvel brændstofforbruget som på udledningsmængden.
    Systemet anvender en elmotor i stedet for den traditionelle hydraulikpumpe. Ved traditionelle servostyringssystemer trækker servopumpen hele tiden på motorens kræfter. Elmotoren derimod arbejder kun, når du betjener styretøjet. Når bilen kører ligeud, eller når rattet holdes konstant ved samme udslag, fx i lange sving, er elmotoren ikke aktiv, og der bruges således ikke energi. Den hastigheds- og situationsafhængige servostyring sikrer endnu højere kørekomfort.

  • Gearskiftindikator

    Der er store besparelser at hente ved at skifte gear på det helt rigtige tidspunkt – ikke mindst ved bykørsel og på landevejen. Optimale gearskift = lavere forbrug. Under hensyntagen til kørselssituationen og motoromdrejningerne beregner motorelektronikken, hvilket gear der er det mest effektive. Et lysende pilesymbol i informationsdisplayet viser dig, hvilket gear, du bør vælge for at køre så økonomisk som muligt. Elektronikken registrerer behov for kraftfuld acceleration og tilpasser anbefalingerne, så gearskift foretages ved højere omdrejninger. Komparative test hos BMW har vist, at biler med gearskiftindikator kører ca. fire procent længere på literen end biler uden denne teknologi.

BMW XDRIVE.

BMW XDRIVE.

Det intelligente firehjulstræk BMW xDrive tilpasser sig selv de vanskeligste vejforhold og sørger for, at bilen altid er på vej med det bedst mulige vejgreb. xDrive og Dynamic Stability Control (DSC) sørger sammen for høj sikkerhed og stabilitet. xDrive, der styres via DSC-sensorerne, sørger for at fordele trækkraften fleksibelt og hurtigt mellem akslerne for at forhindre over- eller understyring i svingene, hvilket sikrer fremragende retningsstabilitet. Samtidig sikrer det hurtig og sikker acceleration selv på glat underlag eller stejle stigninger. Ved kritiske vejforhold behøver DSC-systemet ikke at gribe ind så ofte. På denne måde forener BMW xDrive fordelene ved firehjulstræk – vejgreb, retningsstabilitet og sikkerhed – med den køredynamik, der altid har kendetegnet BMW.