BMW EFFICIENTDYNAMICS I BMW 4-SERIE COUPÉ.

Kør længere på literen. Med glæde.

BMW EfficientDynamics er navnet på en omfattende pakke med tiltag og teknologier, som sikrer mindre forbrug og mere køreglæde i BMW 4-serie Coupé.

AERODYNAMIK.

Bilen er designet med filosofien bag BMW EfficientDynamics som forbillede. Især det aerodynamisk optimerede frontskørt og bilens bund overbeviser med innovative nyheder, som reducerer luftmodstanden og brændstofforbruget.
Frontskørtet bringer filosofien bag BMW EfficientDynamics synligt til udtryk. Det integrerede Air Curtain leder fartvinden hen langs hjulkasserne via to lodrette indtag. De giver luftstrømmen mere fart på, så den skaber et ”skjold” af luft foran hjulene. Teknologien Air Breather kanaliserer derudover fartvinden hen langs forhjulene. Disse innovative teknologier formindsker turbulenser og luftmodstanden, hvilket igen reducerer brændstofforbruget.
Den heldækkende undervognsbeklædning med motorskjold er en anden detalje, der effektivt optimerer aerodynamikken. De nye beklædningselementer er dog ikke kun en uvurderlig fordel, hvad angår aerodynamikken. De sikrer også endnu bedre lyddæmpning og rustbeskyttelse.

KØREPROGRAMMET ECO PRO.

Når du aktiverer køreprogrammet ECO PRO, trimmer du bilen til en mere forbrugsorienteret profil, hvor du afhængigt af din kørestil kan sænke brændstofforbruget med helt op til 20 %, ifølge en intern forbrugsmåling foretaget af BMW. Teknologierne coasting (kun med Steptronic-gearkasse), Route-Ahead Assistant og ECO PRO Route (begge kun med navigationssystem Professional) kan skære endnu 5 % af forbruget. Speeder- og gearkassekarakteristikken samt gearskiftepunkterne optimeres, mens varme- og klimaanlægget tilpasses forbrugsoptimeret. I kontroldisplayet kan du følge med i, hvilke teknologier fra BMW EfficientDynamics der er aktive og sænker brændstofforbruget. Du kan endvidere få situationsafhængige ECO PRO-tips til, hvordan du kan optimere din kørestil.
I kombination med Steptronic-gearkasse omfatter køreprogrammet ECO PRO desuden en ganske særlig teknologi: Den såkaldte coasting-funktion (på dansk ”køre på frihjul”) kobler motoren fra resten af drivlinjen ved hastigheder mellem 50 og 160 km/t, så snart bilens fører løfter foden fra speederen og ikke træder på bremsen.

  • Route-Ahead Assistant

    Et andet højdepunkt er funktionen Route-Ahead Assistant, som kan aktiveres i kombination med navigationssystem Professional. Denne assistentfunktion anvender navigationssystemets kort til at forudse sving, småbyer, rundkørsler, T-kryds, hastighedsbegrænsninger og motorvejstilkørsler på den valgte rute og kan således give dig gode råd til, hvornår du med fordel kan slippe speederen. Assistentfunktionen Route-Ahead Assistant er desuden koblet sammen med coastingfunktionen.

  • ECO PRO Route

    Køreprogrammet ECO PRO har også funktionen ECO PRO Route, som sammen med nyeste generation af navigationssystem Professional ud fra en række parametre såsom kørestil, trafikale forhold og vejforhold kan beregne den mest effektive rute. I bilens computer kan du få vist, hvor mange kilometer du har sparet dig til ved hjælp af køreprogrammet ECO PRO.

BMW TWINPOWER TURBO-MOTORER.

BMW TwinPower Turbo-teknologien omfatter for de benzindrevne modellers vedkommende en TwinScroll-turbolader, Valvetronic, dobbelt VANOS og direkte benzinindsprøjtning. Dieselmotorerne arbejder med direkte common rail-indsprøjtning og en turbolader med variabel turbinegeometri. På denne måde sænkes brændstofforbruget i både benzin- og dieselmotorer, samtidig med at ydelsen vokser markant over et bredt omdrejningsområde.

AUTOMATISK START/STOP-FUNKTION.

Den automatiske start/stop-funktion sikrer, at bilen ikke unødigt bruger brændstof, når du holder stille. Når du eksempelvis holder for rødt lys eller kører i stop and go-trafik, udnytter den automatiske start/stop-funktion muligheden for at spare brændstof ved at standse motoren, så snart den kører i tomgang, og du løfter foden fra koblingen (manuel gearkasse) eller bremser bilen helt ned til stilstand (Steptronic-gearkasse).
En indikator i informationsdisplayet lyser op, når funktionen er aktiveret. Så snart du igen træder koblingen ned (manuel gearkasse) eller løfter foden fra bremsen (Steptronic-gearkasse), starter motoren på et splitsekund, så du kan køre videre helt uden forsinkelse.

  • En sikker og komfortabel detalje

    Det koster hverken på komfort- eller sikkerhedskontoen, da funktionen ikke aktiveres, så længe motoren ikke er driftsvarm, så længe temperaturen i kabinen ikke har nået det ønskede niveau, så længe batteriet ikke er optimalt opladet, eller hvis du drejer på rattet. En central styreboks starter motoren, hvis behovet opstår, mens du holder stille. Eksempelvis hvis bilen ruller, eller hvis forruden er ved at dugge til. Du kan til enhver tid vælge at slå den automatiske start/stop-funktion fra.
     

GENVINDING AF BREMSEENERGI.

GENVINDING AF BREMSEENERGI.

Mindre brændstofforbrug.

Ved enhver nedbremsning frigives der kinetisk energi, som indtil nu er gået til spilde. Teknologien genvinding af bremseenergi udnytter dette hidtil spildte potentiale og producerer strøm af den frigjorte energi, som opstår, når bilens fører løfter foden fra speederen eller bremser. Det sender strøm til bilens batteri. Takket være dette intelligente energistyringssystem behøver generatoren ikke længere at arbejde uafbrudt. Resultatet: Brændstofforbruget reduceres, og motorydelsen stiger – og det er helt i tråd med BMW EfficientDynamics.

GEARSKIFTINDIKATOR.

GEARSKIFTINDIKATOR.

Spar brændstof.

Der er store besparelser at hente ved at skifte gear på det helt rigtige tidspunkt – ikke mindst ved bykørsel og på landevejen. Kør længere på literen i en håndevending. Ud fra kørselsforholdene og motoromdrejningerne beregner motorelektronikken, hvilket gear der er det mest økonomiske, og tænder et pilesymbol i informationsdisplayet, som viser dig, hvilket højere eller lavere gear, du bør køre i for at opnå den bedst mulige brændstoføkonomi. Elektronikken registrerer behov for kraftfuld acceleration og tilpasser anbefalingerne, så gearskift foretages ved højere omdrejninger. Du får også gearanbefalinger, når du vælger at skifte gear manuelt med en Steptronic-gearkasse. Sammenligninger har vist, at biler med gearskiftindikator kører ca. fire procent længere på literen end biler uden denne teknologi.

ELEKTRISK SERVOSTYRING.

Elektrisk servostyring sikrer, at styretøjet virker både letgående og præcist. Det elektroniske system er mindre følsomt over for stødpåvirkninger, og den aktive slørdæmpning udligner effektivt enhver form for pendulbevægelser. Via sporttasten, der fås som ekstraudstyr, kan du vælge at give styretøjet en mere sportslig karakteristik.
I modsætning til den traditionelle servostyring anvender den elektriske servostyring ikke et hydraulisk system, men er i stedet baseret på en intelligent løsning med en elektromotor. Det har blandt andet den fordel, at elmotoren kun arbejder, når der er brug for servokraft – dvs. ved selve bevægelsen af styretøjet. Når du kører ligeud, hvilket statistisk set er hele 90 % af tiden, arbejder elmotoren ikke og bruger således heller ikke energi. Resultatet? Styretøjet med elektronisk servostyring formår at sænke brændstofforbruget med ca. 0,3 liter pr. 100 km i forhold til samme bil med et traditionelt hydraulisk styretøj, og det er en vigtig brik i bestræbelserne på at gøre kørslen så effektiv som muligt. Samtidig er vedligeholdelsen og miljøbelastningen markant lavere, idet det elektriske system ikke anvender hydraulikolie.

  • Servotronic

    Enkelte modeller kan desuden fås med styretøjsteknologien Servotronic. Dette system regulerer servovirkningen og tilpasser den til bilens hastighed. Systemet beregner, hvor meget servohjælp der er brug for, og styrer den elektriske servomotor tilsvarende. Når du fx kører gennem smalle, vinklede gader ved lav hastighed, arbejder styretøjet mere letgående, så der ikke kræves så mange kræfter for at dreje hjulene. Ved højere hastigheder drosles servohjælpen derimod, så kontakten til vejen opleves mere direkte og bilens retningsstabilitet forbedres.