BMW EFFICIENTDYNAMICS I BMW 4-SERIE GRAN COUPÉ.

Enestående dynamik. Enestående økonomi.

BMW 4-serie Gran Coupés sporty karakter ledsages også altid af usædvanlig effektivitet. Bag denne effektivitet står den omfattende teknologipakke BMW EfficientDynamics, som øger dynamikken og sænker mængden af udledning. Det, du umiddelbart kan se, er bilens unikke aerodynamik, mens en lang række andre teknologier arbejder i baggrunden. Men du kan mærke dem, både på det lave forbrug og den rene køreglæde.

ENERGISTYRING.

BMW 4-serie Gran Coupé er udstyret med BMW EfficientDynamics-teknologer såsom automatisk start/stop-funktion, genvinding af bremseenergi eller elektrisk servostyring. Samspillet mellem disse teknologier i den intelligente energistyring sikrer bæredygtig mobilitet.

  • Automatisk start/stop-funktion

    Den automatiske start/stop-funktion sikrer, at bilen ikke unødigt bruger brændstof, når du holder stille. Når du eksempelvis holder for rødt lys eller kører i stop and go-trafik, udnytter den automatiske start/stop-funktion muligheden for at spare brændstof ved at standse motoren, så snart den kører i tomgang, og du løfter foden fra koblingen (manuel gearkasse) eller bremser bilen helt ned til stilstand (Steptronic-gearkasse).
    En indikator i informationsdisplayet lyser op, når funktionen er aktiveret. Så snart du igen træder på koblingen (manuel gearkasse) eller slipper bremsen (Steptronic-gearkasse), starter motoren øjeblikkeligt igen.
    Det koster hverken på komfort- eller sikkerhedskontoen, da funktionen ikke aktiveres, så længe motoren ikke er driftsvarm, så længe temperaturen i kabinen ikke har nået det ønskede niveau, så længe batteriet ikke er optimalt opladet, eller hvis du drejer på rattet. En central styreboks starter motoren, hvis behovet opstår, mens du holder stille. Eksempelvis hvis bilen ruller, eller hvis forruden er ved at dugge til. Du kan til enhver tid vælge at slå den automatiske start/stop-funktion fra.

  • Genvinding af bremseenergi

    Ved enhver nedbremsning frigives der kinetisk energi, som indtil nu er gået til spilde. Teknologien genvinding af bremseenergi udnytter dette hidtil spildte potentiale og producerer strøm af den frigjorte energi, som opstår, når bilens fører løfter foden fra speederen eller bremser. Det sender strøm til bilens batteri. Takket være dette intelligente energistyringssystem behøver generatoren ikke længere at arbejde uafbrudt. Resultatet: Brændstofforbruget reduceres, og motorydelsen stiger – og det er helt i tråd med BMW EfficientDynamics.

  • Gearskiftindikator

    Der er store besparelser at hente ved at skifte gear på det helt rigtige tidspunkt – ikke mindst ved bykørsel og på landevejen. Kør længere på literen i en håndevending. Ud fra kørselsforholdene og motoromdrejningerne beregner motorelektronikken, hvilket gear der er det mest økonomiske, og tænder et pilesymbol i informationsdisplayet, som viser dig, hvilket højere eller lavere gear, du bør køre i for at opnå den bedst mulige brændstoføkonomi. Elektronikken registrerer behov for kraftfuld acceleration og tilpasser anbefalingerne, så gearskift foretages ved højere omdrejninger. Sammenligninger har vist, at biler med gearskiftindikator kører ca. fire procent længere på literen end biler uden denne teknologi.

  • Elektrisk servostyring

    Der bruges energi, hver gang du betjener styretøjet. Men hvorfor bruge energi, når du ikke drejer på rattet? Den elektriske servostyring fra BMW arbejder derfor kun, når det er nødvendigt. I modsætning til konventionelle hydrauliske styretøjssystemer forbruges der med denne løsning fra BMW kun energi, når styretøjet betjenes. Når rattets stilling holdes konstant – fx ved høj hastighed på motorvejen – er elektromotoren ikke aktiv.

AERODYNAMIK.

Bilen er designet med filosofien bag BMW EfficientDynamics som forbillede. Især det aerodynamisk optimerede frontskørt og bilens bund overbeviser med innovative nyheder, som reducerer luftmodstanden og brændstofforbruget.
Frontskørtet bringer filosofien bag BMW EfficientDynamics synligt til udtryk. Det integrerede Air Curtain leder fartvinden hen langs hjulkasserne via to lodrette indtag. De giver luftstrømmen mere fart på, så den skaber et ”skjold” af luft foran hjulene. Teknologien Air Breather kanaliserer derudover fartvinden hen langs forhjulene. Disse innovative teknologier formindsker turbulenser og luftmodstanden, hvilket igen reducerer brændstofforbruget.
Den flade undervognsbeklædning med motorskjold er en anden detalje, der sikrer et aerodynamisk optimeret design. De nye beklædningselementer er dog ikke kun en uvurderlig fordel, hvad angår aerodynamikken. De sikrer også endnu bedre lyddæmpning og rustbeskyttelse.

  • Air Breather

    Air Breather-elementet, der er anbragt bag de to forreste hjulkasser, hører til de innovative foranstaltninger, som sikrer en intensiv optimering af aerodynamikken. Sammen med det integrerede Air Curtain i frontskørtet reducerer Air Breather lufthvirvler betydeligt og sikrer en målrettet kanalisering af fartvinden. På denne måde reduceres bilens luftmodstand, hvilket er med til at sænke både brændstofforbruget og mængden af CO2-udledning.

KØREPROGRAMMET ECO PRO.

Køreprogrammet ECO PRO kan hjælpe dig med at reducere dit brændstofforbrug med op til 20 % (ifølge en forbrugsmåling foretaget af BMW), hvis du følger alle anbefalinger og tilpasser din kørestil. Funktionerne coasting (kun med 8-trins Steptronic-gearkasse), Route-Ahead Assistant (kun med navigationssystem Professional) og ECO PRO Route (kun med navigationssystem Business eller Professional) kan bidrage med yderligere 5 % sparepotentiale.
ECO PRO Route viser dig altid den mest brændstofeffektive vej under hensyntagen til den aktuelle trafik, kørestil og vejforhold. Bilcomputeren viser dig, udtrykt i procent, hvor meget brændstof du kan spare ved at følge ruteanbefalingen fra ECO PRO Route.

  • Route-Ahead Assistant

    Route-Ahead Assistant anvender navigationsdata til at forudse sving, byzoner, hastighedsbegrænsninger og motorvejsfrakørsler og kan således give dig anbefalinger til, hvornår du bør løfte foden fra speederen.

  • Coastingfunktion

    Coastingfunktionen afbryder forbindelsen mellem drivlinjen og motoren, så bilen ruller videre ved egen kraft (på engelsk ”coasting”), så snart du løfter foden fra speederen mellem 50 og 160 km/t og ikke bremser, og Route-Ahead Assistant ikke forudser behov for at tilpasse hastigheden.

LETVÆGTSKONSTRUKTION.

Hvert eneste gram vægt, du sparer, går ubeskåret til ekstra køreglæde i forholdet 1:1 – takket være intelligent letvægtskonstruktion. Jo mindre vægten er, jo mindre energi skal der også til for at bevæge den. Lige siden 1930’erne har BMW konsekvent overført denne viden til konstruktionen af biler og har løbende optimeret konceptet. Vores ingeniører står dagligt over for spørgsmålet: Hvor er en reducering af vægten mest hensigtsmæssig? Og hvor giver den ingen mening? Det enkle svar: intelligent letvægtskonstruktion. Det omfatter målrettet anvendelse af ultra lette materialer såsom magnesium, aluminium eller CFRP (kulfiberforstærket plast) i udvalgte områder af bilens konstruktion.

BMW TWINPOWER TURBO-TEKNOLOGI.

BMW TwinPower Turbo-teknologien til benzinmotorerne forener avanceret turboteknologi med Valvetronic, dobbelt VANOS og High Precision Injection. Ved dieselmotorerne kombineres specielt optimerede turboteknologier med direkte common rail-indsprøjtning og variabel turbinegeometri. På denne måde sænkes brændstofforbruget i både benzin- og dieselmotorer, samtidig med at ydelsen vokser markant over et bredt omdrejningsområde.