KØREDYNAMIKKEN I BMW 5-SERIE GRAN TURISMO.

En unik erfaring.

Suveræn køredynamik er kendetegnende for alle biler af mærket BMW. I BMW 5-serie Gran Turismo mærkes dynamikken særligt intenst – hver eneste meter tilbagelægges med ren køreglæde.

UNDERVOGN.

Undervognen på BMW 5-serie Gran Turismo sikrer, at du fra førerpladsen er i direkte kontakt med den sportslige køreglæde. Samtidig leverer den sikkerhed og komfort på allerhøjeste niveau. Kravene til undervognen er mange og yderst forskelligartede: Den skal både være stram og komfortabel og samtidig levere dynamisk køreglæde uden at gå på kompromis med sikkerheden. Det er opnået ved hjælp af en vægtfordeling med 50 % på hver af akslerne samt perfekt indbyrdes afstemte komponenter.
Integralbagakslen af aluminium sørger for, at der ikke overføres svingninger mellem vejen og bilen, og selve konstruktionen sikrer højere kraftoverførsel og bedre komfort. Disse egenskaber kan fintunes yderligere med ekstraudstyret integral aktiv styring. Forakslen med dobbeltledsfjederbensophæng sørger for, at hjulene altid har god kontakt med vejen. Forakslen er ligeledes fremstillet af aluminium, som ud over at være let også besidder en enorm stivhed. Det øger den passive sikkerhed og sikrer mod komforttab ved selv meget sportslige manøvrer.

  • Niveauregulering som standard

    Niveauregulering er standardudstyr i BMW 5-serie Gran Turismo og udligner højdeforskellene mellem for- og bagakslen ved hjælp af luftaffjedringen. Sensorer ved baghjulene måler afstanden mellem karrosseriet og vejen. Affjedringen indstilles optimalt afhængigt af vægtbelastning og kørselsforhold. På denne måde kan du nyde fuld køredynamik og sikkerhed, også når bilen er tungt læsset med bagage.

  • Dynamic Damper Control og Adaptive Drive

    Med ekstraudstyret Dynamic Damper Control kan du derudover tilpasse bilens støddæmpere efter kørselsforholdene. Ud over standardindstillingen Comfort kan du vælge Comfort+, som trimmer støddæmperne til ekstra høj komfort, hvilket bidrager til at minimere generende karrosseribevægelser på dårlige veje.
    Ekstraudstyret Adaptive Drive kombinerer Dynamic Damper Control med den aktive krængningsstabilisator Dynamic Drive. Sensorer måler bilens hastighed, forhjulenes styrevinkel samt bilens acceleration i både længde- og tværretning. Data fra sensorerne anvendes til at indstille stabilisatorerne og støddæmperne. Resultatet er højere styrepræcision og kortere bremselængder samt større kørekomfort.

8-TRINS STEPTRONIC-GEARKASSE.

8-TRINS STEPTRONIC-GEARKASSE.

8-trins Steptronic-gearkassen begejstrer med højere gearskiftekomfort og generelt bedre kørekomfort ved at reducere afstanden mellem de enkelte gear, hvilket afstedkommer mindre spring i motoromdrejningerne. På denne måde forener gearkassen høj komfort med mærkbart større dynamik og en væsentlig brændstofbesparelse. Automatgearkassen giver også mulighed for at gribe manuelt ind i gearskiftet via gearvælgeren.

INTEGRAL AKTIV STYRING.

Integral aktiv styring til baghjulstrukne modeller kombinerer medstyrende baghjul med variabel udveksling af styretøjet på forakslen. Ved hastigheder op til ca. 60 km/t drejer baghjulene i modsat retning af forhjulene. Det gør, at bilen kan køres mere smidigt og er lettere at manøvrere, som om akselafstanden var kortere. Ved hastigheder over ca. 60 km/t drejer baghjulene i samme retning som forhjulene. Nu føles det lige omvendt, som ved en større akselafstand, med forbedret stabilitet og komfort til følge – ikke mindst ved hurtige eller pludselige vognbaneskift.

DRIVING EXPERIENCE CONTROL.

Med Driving Experience Control er valget dit. Betjeningsknappen er anbragt på midterkonsollen, hvorfra du kan skifte mellem køreprogrammerne Comfort, der er standardkonfigurationen for motor- og gearkassekarakteristikken, ECO PRO, der trimmer bilens systemer til optimal brændstofudnyttelse, og Sport, som giver dig en dynamisk køreoplevelse. Den valgte indstilling vises altid i instrumentgruppen under speedometeret.

  • Køreprogrammet ECO PRO

    Når du aktiverer køreprogrammet ECO PRO, trimmer du karakteristikken for speederen, gearkassen og klimaanlægget til en mere forbrugsorienteret profil. ECO PRO-tips giver dig endvidere gode råd til, hvordan du kan optimere din kørestil. De besparelser, du opnår med køreprogrammet ECO PRO, bliver vist som såkaldte bonuskilometer.
    Køreprogrammet ECO PRO kan sænke brændstofforbruget med helt op til 20 %, afhængigt af din kørestil. Og med funktionerne coasting, Route-Ahead Assistant og ECO PRO Route, som er tilgængelige i kombination med en Steptronic-gearkasse og navigationssystem Professional, kan besparelsen nå helt op på 25 %. Besparelserne er beregnet af BMW i en intern forbrugsmåling.

  • Route-Ahead Assistant

    Teknologien Route-Ahead Assistant anvender navigationssystem Professional til at nærlæse den valgte rute og kan på denne måde i god tid give dig tips til en mere effektiv og komfortabel kørsel. Hvis der efter næste sving står et byskilt eller en farttavle, anbefaler systemet fx, at du tager farten af, allerede inden du når hen til svinget.

  • ECO PRO Route og coasting

    En anden funktion, der hjælper dig med at spare på de dyre dråber, er ruteberegningsfunktionen ECO PRO Route. Med udgangspunkt i mængden af trafik, din kørestil og landskabets profil beregner denne funktion den rute, der giver det lavest mulige brændstofforbrug. Systemet viser dig den potentielle besparelse, og så er det op til dig, om du vil følge anbefalingerne.
    Med coastingfunktionen (kun med Steptronic-gearkasse) kører bilen på frihjul med op til 160 km/t, så snart du løfter foden fra speederen uden samtidig at træde på bremsen, men kun hvis Route-Ahead Assistant-funktionen ikke har identificeret et behov for effektiv hastighedstilpasning.

  • Sportsprogram

    I programmet Sport reagerer bilen mere direkte, hvilket muliggør en endnu mere sportslig kørestil. I forhold til standardindstillingerne leverer programmet Sport en mere sportslig udlægning af motor-, drivlinje- og undervognskarakteristikken. Motoren reagerer endnu mere spontant. 8-trins Steptronic-sportsgearkassens gearskiftepunkter får en betydeligt mere sporty karakteristik. Og i forbindelse med udstyret adaptiv undervogn er undervognsopsætningen markant mere sportslig i køreprogrammet Sport. Servotronic og variabelt sportsstyretøj arbejder sammen om at reducere mængden af servokraft.

BMW xDRIVE

BMW xDRIVE

Det intelligente firehjulstræk BMW xDrive tilpasser sig selv de vanskeligste vejforhold, så du altid er sikret maksimalt vejgreb, uanset underlagets beskaffenhed. xDrive og Dynamic Stability Control (DSC) sørger for, at sikkerheden og stabiliteten er i top. xDrive, der styres via DSC-sensorerne, sørger for at fordele trækkraften fleksibelt og hurtigt mellem akslerne for at forhindre over- eller understyring i svingene, hvilket sikrer fremragende retningsstabilitet. Samtidig sikrer det hurtig og sikker acceleration selv på glat underlag eller stejle stigninger. Ved kritiske vejforhold behøver DSC-systemet ikke at gribe ind så ofte. På denne måde forener BMW xDrive fordelene ved firehjulstræk – vejgreb, retningsstabilitet og sikkerhed – med den køredynamik, der altid har kendetegnet BMW.