EFFEKTIVITET OG DYNAMIK I BMW i8.

BMW i8

En topatlet i letvægtsklassen.

EFFEKTIVITET OG DYNAMIK I BMW i8.

En topatlet i letvægtsklassen.

Med sit innovative LifeDrive-koncept råder BMW i8 over de ideelle forudsætninger for en vægtoptimeret konstruktionsform, og modellen har det laveste tyngdepunkt af alle BMW modeller. Det er det perfekte grundlag for de egenskaber, der kendetegner en klassisk sportsvogn. Takket være ultra lette materialer, målrettede aerodynamiske optimeringer og en omfattende pakke af BMW EfficientDynamics-teknologier opnår BMW i8 imponerende forbrugs- og udledningsværdier.

EFFEKTIVITET OG DYNAMIK I BMW i8. En topatlet i letvægtsklassen.

Med sit innovative LifeDrive-koncept råder BMW i8 over de ideelle forudsætninger for en vægtoptimeret konstruktionsform, og modellen har det laveste tyngdepunkt af alle BMW modeller. Det er det perfekte grundlag for de egenskaber, der kendetegner en klassisk sportsvogn. Takket være ultra lette materialer, målrettede aerodynamiske optimeringer og en omfattende pakke af BMW EfficientDynamics-teknologier opnår BMW i8 imponerende forbrugs- og udledningsværdier.

BMW i

AERODYNAMIK.

Strømlinet karrosseri, karakteristisk konisk form og ultra lav vægt – BMW i8 er en fuldblods sportsvogn. En række aerodynamisk optimerede detaljer sørger for, at bilen altid er på vej med både maksimal køredynamik og optimal effektivitet. Et godt eksempel er diodebaglygterne, som er formgivet med afsæt i layering-designprincippet og udført som luftkanaler, der gennemstrømmes af fartvinden.

Lav, bred og dynamisk.

BMW i8 har alle de kvaliteter, der kendetegner en ægte fuldblods sportsvogn.

  • Aerodynamisk design

    Linjeføringen og den lave profil skaber ved første blik et indtryk af, at BMW i8 er skabt til at være i bevægelse. Bilens dynamiske formsprog og de mange detaljer, der står helt i aerodynamikkens tegn, har skabt en helt ny designstil. Stream Flow er samlebegrebet for C-stolpens unikke form, den stigende sidelinje og formen på taglinjen og er meget mere end blot en visuel detalje. Dette designkoncept bidrager på BMW i8 til en markant forbedring af aerodynamikken. Med en cW-værdi (luftmodstandskoefficient) på lave 0,26 kan der ikke herske tvivl om modellens sportsvognskarakter. Den aerodynamiske kileform er ganske enkelt unik.

  • Aerodynamiske detaljer

    Den delvist lukkede BMW dobbeltnyre og forendens aktive kølerspjældstyring tillader kun den mængde luft at passere, der behøves til køling. Store luftindtag i frontskørtet, de såkaldte Air Curtains, medvirker til at sænke luftmodstanden og er synlige beviser på BMW i8’s aerodynamisk optimerede design. De såkaldte Aero-Flaps bag forhjulene og foran baghjulene har ligeledes en positiv effekt på luftmodstanden. Præcise luftføringer i karrosseriet sørger for maksimal køredynamik og -stabilitet. Heriblandt de specialudviklede sidevanger med diffusor. Derudover medvirker såkaldte Aero-fælge til at holde luftmodstanden så lav som muligt, idet de reducerer hvirveldannelsen ved hjulene.

INTELLIGENT LETVÆGTSKONSTRUKTION.

Lavere vægt. Større smidighed og effektivitet.

INTELLIGENT LETVÆGTSKONSTRUKTION.

Lavere vægt. Større smidighed og effektivitet.

Konsekvent letvægtskonstruktion er en tvingende nødvendighed for eldrevne biler. Det er et af de kendetegnende træk ved denne biltype, som påvirker både køredynamikken, designet og energiforbruget. En lav totalvægt sikrer hurtigere acceleration, større smidighed og maksimal effektivitet.

Letvægtskonstruktion i BMW i8.

Lavere vægt. Højere dynamik og effektivitet.

CARBON.

CARBON.

For at kompensere for den ekstra vægt, der skyldes bilens batteri, er kabinekonstruktionen fremstillet af et kulfiber-kompositmateriale, der scorer højt på en lang række parametre. Det er 50 % lettere end stål og ca. 30 % lettere end aluminium og besidder samtidig en ekstrem stivhed og crashsikre materialeegenskaber. BMW i modellerne er de første massefremstillede biler, der gør udstrakt brug af dette højteknologiske materiale. Kulfiber er dermed en af de vigtigste bestanddele i det innovative LifeDrive-koncept, som har afgørende betydning for BMW i8 – og for fremtidens sportslige køreglæde.

LIFEDRIVE-KONCEPT.

Klassiske sportsvognsformer møder et unikt letvægtskoncept, hvor ingeniørerne har elimineret hvert eneste overflødige gram vægt. LifeDrive-konceptet består af to moduler, som hver især er skræddersyet til den opgave, de skal varetage i det intelligente letvægtskoncept. Det første modul er det såkaldte Drive-modul, som består af et aluminiumchassis, der bærer elmotoren i den forreste del. Bagest i Drive-modulet er den 3-cylindrede benzinmotor anbragt. De to motorenheder er forbundet via højvoltbatteriet. Det andet modul i LifeDrive-konceptet er Life-modulet, som er den ultra lette kabinekonstruktion af ekstremt stift kulfibermateriale. Dette modul medvirker til at kompensere for elmotorens og højvoltbatteriets ekstra kilo. Kombineret til LifeDrive-konceptet bliver BMW i8 til en pioner for den hybride generation. Med et skræddersyet letvægtskoncept, som sikrer sportslig køreglæde og gennemtænkt bæredygtighed.

Et unikt koncept.

Grundlaget for at forene sportslige køreegenskaber og bæredygtig effektivitet.

  • 50/50-vægtfordeling på akslerne

    Takket være det unikke LifeDrive-koncept opnår BMW i8 en perfekt vægtfordeling i undervognen. Forrest sidder elmotoren, bagest sidder benzinmotoren – og som bindeled mellem de to har vi den såkaldte energitunnel med indbygget højvoltbatteri, som løber langs bilens midterkonsol. Hybridteknologien med batteriet indbygget i undervognskonstruktionen kombineret med den lette kulfiberkabine sikrer den bedst mulige fordeling af vægten i bilen og dermed overlegne og ultra sportslige køreegenskaber.