Drivlinjen på BMW i8.

BMW i8

Højspændt sportslighed.

Drivlinjen på BMW i8.

Højspændt sportslighed.

Kombinationen af en elmotor og en stærk benzinmotor udgør fundamentet for vor tids mest innovative sportsvogn – BMW i8. Bilens sportslige kvaliteter er allestedsnærværende. Det præcise samspil mellem elmotoren og forbrændingsmotoren sikrer begejstrende effektivitet og imponerende dynamik.

Drivlinjen på BMW i8. Højspændt sportslighed.

Kombinationen af en elmotor og en stærk benzinmotor udgør fundamentet for vor tids mest innovative sportsvogn – BMW i8. Bilens sportslige kvaliteter er allestedsnærværende. Det præcise samspil mellem elmotoren og forbrændingsmotoren sikrer begejstrende effektivitet og imponerende dynamik.

BMW i

BMW eDRIVE.

Teknologien BMW eDrive er resultatet af årelangt udviklingsarbejde med BMW EfficientDynamics. Elmotorens fulde drejningsmoment er til rådighed helt fra kørselsstart, og det sikrer unik køreglæde. Et innovativt kølesystem sørger for at holde højvoltbatteriet ved optimal driftstemperatur, hvilket sikrer højere ydelse og længere batterilevetid.
Intelligent energistyring koordinerer interaktionen mellem hhv. elmotor og batteri og elmotor og forbrændingsmotor, så resultatet altid er maksimal motorydelse ved minimalt forbrug. Sådan opnår man et plug-in-hybrid-system, som på én gang er både kraftfuldt og effektivt.

BMW eDrive som Plug-in-hybrid.

Den første sportsvogn med et forbrug, der hører kompaktklassen til.

  • Stærk ydelse fra plug-in-hybrid-systemet

    Vi har tænkt tanken videre, så du kan køre længere. Den intelligente eDrive-drivlinje i BMW i8 kan som plug-in-hybrid forene fordelene fra både elmotoren og forbrændingsmotoren til unikke køreoplevelser. Her opnår du både suveræn effektivitet og maksimal køredynamik – på samme tid. Elmotoren, der yder 131 hk (96 kW), er anbragt på forakslen. Bakakslen drives derimod af en stærk 1,5-liters 3-cylindret BMW TwinPower Turbo-benzinmotor, der yder 231 hk (170 kW) og udvikler op til 320 Nm. Sammen sikrer de to motorer den fascinerende køreglæde, der kendetegner alle biler af mærket BMW. Ved fælles hjælp sender de to motorer BMW i8 fra 0 til 100 km/t på kun 4,4 sekunder. Vel at mærke med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 47,6 km/liter ved en CO2-udledning på kun 49 g/km. Yderligere oplysninger om det officielle brændstofforbrug og den officielle CO2-udledning for nye personbiler fås på adressen www.hvorlangtpaaliteren.dk.

  • Intelligent energistyring

    BMW i8’s imponerende energieffektivitet skyldes ikke mindst det perfekte samspil mellem BMW eDrive-teknologien og benzinmotoren. Alt efter køreprogram og kørselsforhold koordineres systemindsatsen for at opnå de optimale driftsforhold. Teknologien til genvinding af bremseenergi via ”One Pedal Feeling”-konceptet og ved bremsemanøvrer sikrer desuden et effektivt løft til den fuldelektriske rækkevidde. Det aerodynamisk optimerede design bidrager også til, at BMW i8 som fuldblods sportsvogn opnår forbrugs- og udledningsværdier, der mest af alt minder om en bil i kompaktklassen.

3-CYLINDRET BMW TWINPOWER TURBO-BENZINMOTOR PÅ 1,5 LITER.

3-CYLINDRET BMW TWINPOWER TURBO-BENZINMOTOR PÅ 1,5 LITER.

Den 3-cylindrede BMW TwinPower Turbo-benzinmotor med en slagvolumen på 1,5 liter er udviklet inden for rammerne af BMW EfficientDynamics-strategien og rummer alle de fordele, man forventer af motoren i en sportsvogn. Motorstyringen sikrer optimale belastningsændringer via indgreb i tændingstidspunktet og sørger samtidig for høj kraftudvikling helt uden turbotøven. Den stærke motor yder 231 hk (170 kW) og er ekstremt omdrejningsvillig, samtidig med at den udvikler et maksimalt drejningsmoment på op til 320 Nm. Denne dynamik og det høje ydelsesniveau er forenet med suveræn effektivitet, hvilket tydeligt fremgår af det gennemsnitlige brændstofforbrug på 47,6 km/liter.

Let og kompakt.

BMW TwinPower Turbo-motoren leverer masser af muskler, men holder igen med forbruget.

  • Om CO2-værdierne

    Yderligere oplysninger om det officielle brændstof- og energiforbrug og den officielle CO2-udledning for nye personbiler fås på adressen www.hvorlangtpaaliteren.dk. Udledningen fra forbrændingsmotoren, der anvendes til opladning af højvoltbatteriet, overholder Euro 6-kravene. Som udgangspunkt for forbrugsmålingen gælder NEDC-cyklussen (93/116/EF). Denne udgøres for ca. en tredjedels vedkommende af bykørsel og to tredjedele landevejskørsel (målt på den samlede tilbagelagte strækning). Ud over brændstofforbruget måles også CO2-udledningen. Brændstofforbruget er beregnet for modeller med standardudstyr. Ekstraudstyr kan indvirke betydeligt på brændstofforbruget. De modeller, udstyrsvarianter og konfigurationsmuligheder (standardudstyr og ekstraudstyr), der er afbildet, afspejler de biler, der forhandles på det tyske marked. I andre EU-lande kan der forekomme afvigelser fra de beskrevne modelvarianter og det beskrevne udstyr. Du kan få yderligere oplysninger hos din BMW forhandler. Vi tager forbehold for ændringer i konstruktion og udstyr samt trykfejl i dette katalog. Med forbehold for trykfejl. Der er ikke taget højde for markedsspecifikt udstyr. Egenvægt (EU) i kg: De oplyste værdier gælder ved 90 % tankfyldning, 68 kg førervægt og 7 kg bagage. Egenvægten gælder biler med standardudstyr. Ekstraudstyr kan øge værdien. BMW anbefaler blyfri benzin oktan 95. Blyfri benzin oktan 92 eller højere med maks. 10 % ethanol (E10) er tilladt. Ydelsen og brændstofforbruget er beregnet ved brug af oktan 98. Værdierne angives ikke for et bestemt køretøj og er ikke en del af tilbuddet, men har alene til formål at gøre det muligt at sammenligne forskellige biltyper. Den CO2-udledning, der genereres ved fremstilling og levering af brændstof eller andre energikilder, indgår ikke i beregningen af CO2-udledningen, hvilket er i tråd med bestemmelserne i EF-direktivet 1999/94/EF.

KØREPROGRAMMER.

Forskellige veje til store køreoplevelser: COMFORT, ECO PRO og SPORT optimerer hver især bilens konfiguration til de aktuelle kørselsforhold. Fuldelektrisk kørsel med op til 65 km/t og en rækkevidde på 37 km* eller ekstremt sportslig kørsel uden for byen – det er de to yderpunkter. Derimellem får du det bedste fra begge verdener. Ydelsen fra benzinmotoren og elmotoren lader dig aldrig i tvivl om, at den tekniske symbiose af de to på ingen måde er et kompromis.
Med et tryk på eDrive-knappen konfigurerer du BMW i8 til 100 % eldrevet kørsel. Du kan vælge eldrevet kørsel i køreprogrammerne COMFORT og ECO PRO. Når du vælger eDrive og COMFORT, kører BMW i8 uden hjælp fra forbrændingsmotoren, indtil batteriet er næsten opbrugt. Med eDrive kan du køre op til 120 km/t ved ren elkraft. Hvis eDrive-knappen ikke er aktiveret, starter forbrændingsmotoren allerede ved 60 km/t.
* Intern forbrugsmåling foretaget af BMW. Rækkevidden afhænger af forskellige faktorer, herunder især personlig kørestil, vejens beskaffenhed, udetemperaturen, brug af varme-/klimaanlæg og forvarmningsfunktion.

  • Køreprogrammet COMFORT

    Få det hele med det samme. I COMFORT-mode starter BMW i8 fuldelektrisk, når batteriet er ladet fuldt op. Du kan køre op til 65 km/t ved ren elkraft, og det omfatter også accelerationer ved lyskryds og overhalingsmanøvrer. Ved højere hastigheder starter forbrændingsmotoren, så du altid er sikret optimal kørekomfort.

  • Køreprogrammet ECO PRO

    Med køreprogrammet ECO PRO spiller BMW i8 sit suverænt mest økonomiske kort. Speederrespons og gearkasse samt forbrugsstrategien for varme- og klimaanlægget er trimmet til maksimal effektivitet. Du kan køre op til 65 km/t ved ren elkraft. Ved højere hastigheder, eller når batteriets ladeniveau når en foruddefineret mindsteværdi, starter forbrændingsmotoren.

  • Køreprogrammet SPORT

    Som alternativ til gearpositionen ”D” kan bilens fører vælge at sætte gearvælgeren i SPORT og bevare den komfortable gearautomatik. I SPORT-mode kan du imidlertid også vælge at skifte gear manuelt enten via gearvælgeren eller med gearskiftekontakterne på rattet. Når du vælger køreprogrammet SPORT, konfigureres hele bilen automatisk til en mere sportslig kørestil. Forbrændingsmotoren og elmotoren udvikler begge deres drejningsmoment med maksimal dynamik, speederkarakteristikken trimmes til spontan respons, og elmotorens boostfunktion kommer optimalt til udfoldelse. For at sikre en tilstrækkelig energiforsyning sørger køreprogrammet SPORT også for maksimal energigenvinding ved påløb og bremsemanøvrer.

FIREHJULSTRÆK.

Når du trykker på eDrive-knappen, kører BMW i8 fuldelektrisk og drives kun via hjulene på forakslen. Ved hybriddrift sørger den intelligente kombination af firehjulstræk for, at du altid har optimal fremdrift under alle kørselsforhold. Elmotoren sidder på forakslen, men den stærke 3-cylindrede motor er placeret ved bagakslen. Alle fire hjul kan således drives samtidig via to motorer, og – afhængigt af kørselsforholdene – kan bilen udnytte fordelene ved hhv. forhjulstræk eller firehjulstræk. Uden for byen viser firehjulstrækket i BMW i8 sine styrker – med op til 250 km/t.