GØR KORT PROCES MED SKARPE SVING.

BMW M2 Coupé: Køredynamik og effektivitet.

GØR KORT PROCES MED SKARPE SVING.

BMW M2 Coupé: Køredynamik og effektivitet.

Bygget til spontan acceleration og hurtige sving. En ekstrem køreoplevelse, som efterlader et varigt indtryk. Med suveræn smidighed og dynamik og en markant lydkulisse, som gør BMW M2 Coupé til en ægte M model. Som ekstraudstyr med 7-trins M dobbeltkoblingsgearkasse til ekstra hurtige gearskift. Med M kompoundbremser, der er udviklet til at tåle ekstremt høje belastninger. Aktivt M differentiale til maksimal stabilitet og vejgreb er standardudstyr. Det er en bil, der dominerer hver eneste kilometer.

GØR KORT PROCES MED SKARPE SVING.BMW M2 Coupé: Køredynamik og effektivitet.

Bygget til spontan acceleration og hurtige sving. En ekstrem køreoplevelse, som efterlader et varigt indtryk. Med suveræn smidighed og dynamik og en markant lydkulisse, som gør BMW M2 Coupé til en ægte M model. Som ekstraudstyr med 7-trins M dobbeltkoblingsgearkasse til ekstra hurtige gearskift. Med M kompoundbremser, der er udviklet til at tåle ekstremt høje belastninger. Aktivt M differentiale til maksimal stabilitet og vejgreb er standardudstyr. Det er en bil, der dominerer hver eneste kilometer.

GEARKASSER.

6-trins M gearkasse.

Med sin lette og kompakte form bidrager den manuelle 6-trins M gearkasse ikke kun til at sænke bilens totalvægt med alle de fordele, det fører med sig i form af øget dynamik, smidighed og acceleration samt lavere forbrug. Letvægtsgearkassen gør det også muligt at komme helt tæt på målet om en perfekt vægtfordeling på 50/50 mellem for- og bagaksel, hvilket skaber grobund for endnu mere neutrale og stabile køreegenskaber.

Indvendigt i gearkassen sikrer nyudviklede friktionsbelægninger af kulfiber endnu højere skiftekomfort. Samtidig arbejder den nye gearkasse endnu mere effektivt takket være den målrettede olieforsyning med tørsumpsmøring. Denne teknologi, der er overført direkte fra motorsportens verden, bidrager til at forhøje virkningsgraden og sænke forbruget yderligere. Samtidig er det lykkedes BMW M konstruktørerne at sænke driftsstøjen yderligere.

Sidst, men ikke mindst, så er den manuelle 6-trins M gearkasse fuldt integreret med bilens ultramoderne systemer: I samspil med motorelektronikken sender gearkassens sensorer signalerne til motorens regulering af tilslutningsomdrejningstallet.

7-trins M DKG med Drivelogic.

M dobbeltkoblingsgearkassen med Drivelogic er en innovativ 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, der er udviklet specielt til BMW M højomdrejningsmotorerne. Systemet råder over traktionsoptimeret gearautomatik, Launch Control, Low Speed Assistance samt en automatisk start/stop-funktion. Gearkassen sikrer ekstremt hurtige gearskift helt uden afbrydelser i trækkraften.

To gearaksler med hver deres kobling sender motorkraften uformindsket videre til baghjulene. Det hele styres automatisk eller manuelt via gearskiftekontakterne på rattet eller gearvælgeren. Ved både manuelle indgreb i skifteautomatikken, og ved Launch Control, som sikrer optimal acceleration fra stående start, er du garanteret ekstremt dynamiske køreoplevelser. Gearskift uden at løfte foden fra speederen, uden koblingspedal, men med uafbrudt kraftoverførsel. Drivelogic giver dig via Driving Experience Control tre gearprogrammer at vælge imellem, både ved gearautomatik (D-funktion) og ved manuelle gearskift (S-funktion) – lige fra ekstremt sportslig til komfortabel eller forbrugsoptimeret.

M AFGANGSRØR

M AFGANGSRØR

Den klassiske M udstødning med to dobbelte afgangsrør har et lavt modtryk, som optimerer M motorens ydelse og miljøvenlighed. Elektronisk styrede udstødningsspjæld trimmer den karakteristisk sportslige lyd til perfektion.

AKTIVT M DIFFERENTIALE.

Det aktive M differentiale med variabel momentfordeling optimerer vejgrebet og kørestabiliteten ved dynamiske retningsskift og acceleration ud af svinget, ved høj hastighed i sving samt på forskellige vejunderlag, endda på sne, grus og is. Selv ved ekstreme tværaccelerationer er differentialet garant for præcise køreegenskaber. Den permanente, trinløse differentialespærre sikrer mere harmoniske køreegenskaber og gør det således lettere at kontrollere bilen i ekstreme situationer.

 

Traktionsoptimeringen sker via en elektronisk styret lamelspærre, som reducerer forskellene i omdrejningshastighed mellem baghjulene. Systemet, der har rødder i motorsporten, er via en elektronisk styreenhed koblet sammen med Dynamic Stability Control (DSC) og kan således proaktivt dosere spærremomentet trinløst mellem 0 og 100 % afhængigt af forholdene, hvorved selv ganske små forskelle i drejningsmoment mellem de drivende hjul kan neutraliseres – uden at dette medfører en tendens til understyring. På denne måde sikrer det aktive M differentiale et optimalt vejgreb samt præcis sporing og perfekte køreegenskaber, idet motorens trækkraft konverteres til fremdrift nærmest helt tabsfrit.

MOTORSPORTSKARAKTER.

Uimodståelig dynamik, begejstrende smidighed, præcise køreegenskaber: Det er tre kvaliteter, som er uløseligt knyttet til M modellerne. Køreglæden i BMW M2 Coupé udspringer af højtudviklet teknologi, som er testet under de mest krævende forhold, man kan tænke sig. Bilen er altid klar til den perfekte sprint og har altid det bedst mulige vejgreb. Centrale komponenter er optimeret til at blive brugt under motorsportslignende forhold og testet til maksimal ydeevne. DSC med M Dynamic-funktion, den elektriske servostyring med M specifik Servotronic og letvægtskonceptet på for- og bagakslen gør dette spændende bilkoncept komplet.

  • I sit es på racerbanen

    Belastningen på racerbanen i form af kraftig længde- og tværacceleration stiller store krav til olieforsyningen. Ingeniørerne fra BMW M GmbH besidder masser af motorsportsknowhow og ved også, hvordan man konstruerer en olieforsyning, der virker både på racerbanen og i hverdagen.

  • M Dynamic Mode

    M Dynamic Mode er en underfunktion til DSC-systemet, som opfylder ønsket om ekstra høj køredynamik, idet systemet tillader en øget mængde hjulspin.

    Dynamic Stability Control registrerer via talrige sensorer, hvis bilen skulle blive ustabil som følge af understyring, overstyring eller traktionstab. Ved normal kørsel griber DSC-systemet øjeblikkeligt ind og stabiliserer bilen ved hjælp af indgreb i motorstyringen eller målrettede nedbremsninger af de enkelte hjul.

    Når M Dynamic Mode er aktiveret, griber systemet før ind senere, så du kan få lov til at nyde din sportslige kørestil og udnytte bilens køredynamiske potentiale fuldt ud – bl.a. med den øgede mængde hjulspin til maksimal længde- og tværdynamik. I modsætning til at deaktivere DSC helt, så bevarer du her muligheden for, at systemet kan gribe korrigerende ind, hvis bilen overskrider grænserne for, hvad der er køreteknisk muligt. Det primære ansvar for at stabilisere bilen ligger dog altid hos bilens fører.

  • M Servotronic

    Den rigtige mængde servostyring til situationen – M Servotronic tilpasser mængden af servohjælp til hastigheden og sikrer, at du altid oplever direkte og præcise styreegenskaber uanset hastighed. Systemet byder desuden på høj kørekomfort ved at tilpasse styreresponsen til situationen og hastigheden, hvorved du opnår maksimal manøvredygtighed ved parkering og manøvrering, samt når du kører gennem smalle gader og på strækninger med mange sving.

    En styreenhed beregner ud fra bilens aktuelle hastighed, hvor meget servokraft der er brug for i situationen. Det elektromekaniske styretøj sørger for at dosere styrekraften præcist og således mere afstemt til bestemte kørselsforhold end ved en traditionel servostyring, der orienterer sig efter motoromdrejningerne.

    Når du kører ved lav hastighed, arbejder styretøjet mere letgående, så der ikke kræves så mange kræfter for at dreje hjulene. Ved højere hastigheder drosles servohjælpen derimod, så kontakten til vejen opleves mere direkte og bilens retningsstabilitet forbedres. M Servotronic er har en speciel M profil og tre konfigurationer til individuel parametrering via tastetryk.

M KOMPOUNDBREMSER.

M KOMPOUNDBREMSER.

Takket være overførslen af teknologi fra motorsporten opnår M kompoundbremserne konstant bremsevirkning og fadingstabilitet under selv meget hård belastning. Anvendelsen af forskellige ekstremt robuste materialer fører til høj termisk stabilitet og lang levetid. Bremsevirkningen kan doseres præcist, og den forholdsvis lave vægt har positivt indflydelse på smidigheden, dynamikken, accelerationen og brændstofforbruget.


De perforerede, indvendigt ventilerede bremseskiveringe (for 380 mm, bag 370 mm) og de faste kalibre med fire stempler for og to stempler bag sikrer optimeret bremserespons i vådt føre samt forbedret varmebortledning. Bremseskivernes sportslige look og det unikke M design understreges med de blå bremsekalibre, der prydes af det karakteristiske M logo.

270 KM/T

M Driver’s Package forhøjer bilens tophastighed fra standardmodellens 250 km/t til 270 km/t. M Driver's Package kan bestilles til nye biler, men også eftermonteres. Alle øvrige tekniske data er uændrede ved installation af M Driver's Package. Prisen omfatter også deltagelse i et kørekursus.

INTELLIGENT LETVÆGTSKONSTRUKTION.

Letvægtsforaksel.

Letvægtsforakslen er en helt ny konstruktion, der tilgodeser M modellernes øgede krav, og som i kraft af den lavere vægt reducerer bilens ikke-affjedrede masse, hvilket er godt nyt for køredynamikken, vejgrebet og affjedringskomforten. Den ligeledes optimerede vægtfordeling på akslerne medvirker til mere neutrale køreegenskaber og bedre kontrol i grænseområdet. Som en del af det køredynamiske afstivningskoncept for karrosseriet øger den både styrepræcisionen og retningsstabiliteten. Sammen med specialdækkene udgør akslen en enhed, som sikrer endnu bedre mekanisk grip og præcise tilbagemeldinger via styretøjet.

Arme, hjulophæng, akselophæng og inderskærmspanelet til dobbeltledsfjederbensforakslen er alt sammen udført som vægtreduceret aluminiumkonstruktion. Der er også sparet vægt ved hjælp af aluminiumfjederben og en tværstabilisator i rørform. Inderskærmspanelet og de ekstra skrueforbindelser til vangerne øger forendens stivhed markant og dermed bilens retningsstabilitet.

Letvægtsbagaksel.

Letvægtsbagakslen bidrager til at sænke bilens totalvægt og forbedrer i samme forbindelse smidigheden, dynamikken og accelerationsevnen. Den ikke-affjedrede masse er samtidig reduceret, så vejgrebet og affjedringskomforten får optimale arbejdsforhold. Bagakselkonstruktionen er helt ny og udviklet specielt for at tilgodese de motorsportstypiske krav, der kendetegner M modellerne. I samspil med M specialdækkene danner akslen en enhed, som sikrer optimeret vejgreb og retningsstabilitet ved alle typer veje.

Samtlige arme og hjulophængskomponenter i femledsbagakslen er udført i smedet aluminium, mens selve akselophænget er udført i letvægtsstålkonstruktion. På denne måde er der opnået en markant vægtbesparelse. Den faste skrueforbindelse med karrosseriet sikrer optimeret hjulføring. Diagonale afstivere sørger for, at bremsekraften overføres direkte til karrosseriet.

BMW EFFICIENTDYNAMICS-TEKNOLOGIER.

BMW EFFICIENTDYNAMICS-TEKNOLOGIER.

Hvad enten målet er maksimal ydelse eller minimalt forbrug, så drejer det sig hos BMW i sidste ende altid om ren køreglæde. BMW EfficientDynamics er navnet på den strategi fra BMW, som sigter mod at reducere forbruget af brændstof og mængden af udledning, samtidig med at køredynamikken og køreglæden maksimeres. Der er tale om teknologier, som omfatter motor og drivlinje, energistyring og bilkonceptet som helhed – og de er standard i alle nye BMW modeller.


Den nyeste generation af benzin- eller dieseldrevne BMW TwinPower Turbo-motorer er garant for endnu højere ydelse og samtidig endnu lavere forbrug. Effektivitetsforbedringerne opnås dels ved at optimere bilens aerodynamik og dels med letvægtskonceptet BMW EfficientLightweight, der målretter materialetypen til den pågældende anvendelse i bilen, hvilket både sparer kilo på totalvægten og samtidig øger karrosseristivheden.

  • Brændstofforbrug og CO2-udledning for BMW M2 Coupé:
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 11,8 til 12,7
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 185 til 199
    Yderligere oplysninger om det officielle brændstofforbrug og den officielle CO2-udledning for nye personbiler fås på adressen www.hvorlangtpaaliteren.dk