START ET KRAFTVÆRK, IKKE EN MOTOR.

Køredynamik i BMW M3 Sedan.

START ET KRAFTVÆRK, IKKE EN MOTOR.

Køredynamik i BMW M3 Sedan.

Blikket fast rettet mod kurvens centrum, fuld kontrol over bilen. BMW M3 Sedan er bygget til at levere ren dynamik, der flytter grænser. Den 431 hk stærke M motor leverer kræfterne til baghjulene smidigt og kraftfuldt via enten en manuel 6-trins-gearkasse eller med 7-trins M dobbeltkoblingsgearkassen. Det nye aktive M differentiale sikrer optimalt grip, mens M Servotronic sørger for at trimme styreegenskaberne til perfektion.

START ET KRAFTVÆRK, IKKE EN MOTOR.Køredynamik i BMW M3 Sedan.

Blikket fast rettet mod kurvens centrum, fuld kontrol over bilen. BMW M3 Sedan er bygget til at levere ren dynamik, der flytter grænser. Den 431 hk stærke M motor leverer kræfterne til baghjulene smidigt og kraftfuldt via enten en manuel 6-trins-gearkasse eller med 7-trins M dobbeltkoblingsgearkassen. Det nye aktive M differentiale sikrer optimalt grip, mens M Servotronic sørger for at trimme styreegenskaberne til perfektion.

AKTIVT M DIFFERENTIALE.

Det aktive M differentiale optimerer vejgrebet og kørestabiliteten ved retningsskift og acceleration ud af svinget, ved høj fart gennem svinget samt ved kørsel på blandede vejunderlag. Traktionsoptimeringen sker via en elektronisk styret lamelspærre, som reducerer forskellene i omdrejningshastighed mellem baghjulene.

M SOM MYTISK.

Se filmen om design og køredynamik i BMW M3 Sedan.

LAUNCH CONTROL.

Launch Control giver dig mulighed for at opleve maksimal acceleration, når motoren er driftsvarm. Deaktiver DSC-systemet, aktivér sekventielt gearskifte med køreprogram 3, træd fast på bremsepedalen, og træd speederen i bund til kickdown. Så snart startflaget lyser i instrumentgruppen, og speederen holdes i bund, sender systemet automatisk motoren op på de optimale startomdrejninger. Så slipper du bremsen, mens speederen holdes i bund, hvorefter bilen accelererer med maksimal kraft, indtil du igen slipper speederen. M dobbeltkoblingsgearkassen vælger gearskiftepunkterne, så der altid skiftes til næste gear ved det optimale omdrejningstal for at kunne fortsætte den kraftfulde acceleration. Denne funktion er yderst populær hos kørere med masser af benzin i blodet.

BMW EFFICIENT LIGHTWEIGHT.

BMW EfficientLightweight står øverst på dagsordenen hos M GmbH. Lav vægt er nemlig forudsætningen for maksimal køredynamik og imponerende effektivitet. BMW M har konsekvent overført denne viden til konstruktionen af biler og har løbende optimeret konceptet. Vores ingeniører står dagligt over for spørgsmålet: Hvor giver det mening at spare vægt, og hvor gør det ikke? Svaret er: BMW EfficientLightweight.
Konceptet omfatter målrettet anvendelse af ultra lette materialer såsom CFRP (kulfiberforstærket plast) eller aluminium i udvalgte områder af bilens konstruktion. Kardanakslen i CFRP reducerer således de roterende masser, og præcisionsafstiveren i CFRP er markant stivere end aluminium, men vejer betydeligt mindre. Der er også anvendt letvægtsmaterialer til motorhjelmen, de forreste sideskærme, akselophængene og ratskelettet, som hver især bidrager til at sænke totalvægten.
Alle disse tiltag er naturligvis underlagt strenge sikkerhedskrav, men hjælper med at reducere bilens samlede masse og sænke tyngdepunktet, hvilket udmønter sig i større smidighed og dynamik ved kurvekørsel, acceleration og nedbremsning.

ADAPTIV M UNDERVOGN.

ADAPTIV M UNDERVOGN.

Permanent justering til vejforhold og kørestil.

De elektronisk styrede støddæmpere i den adaptive M undervogn tilpasser sig lynhurtigt til vejforholdene og til kørestilen og sikrer på denne måde, at hjulene altid har optimal kontakt til vejen og optimale fremdriftsbetingelser og således endnu mere smidige køreegenskaber. Med indstillingerne Comfort, Sport og Sport+ kan du påvirke undervognskonfigurationen lige fra en komfortabel karakteristik til ekstremt sportslig og dynamisk kørsel.
Comfort Mode sikrer komfortabel fremdrift til hverdag og fornem sikkerhed ved pludselige undvigemanøvrer. Sport Mode reducerer hjulvandringen og sikrer mere direkte kontakt til vejen, men bevarer samtidig god komfort – perfekt til landevejen og ujævne racerbaner. Minimal hjulvandring og maksimal køredynamik på jævnt underlag og racerbaner, det opnår du med indstillingen Sport+.

BREMSER.

Bremsesystemerne er en vigtig bestanddel af at kunne nyde BMW M3 Sedans ekstremt dynamiske køreegenskaber. Både de kulfiber-keramiske bremser og kompoundbremserne, begge fra M sportsafdelingen, begejstrer med præcision og ydeevne og imponerer med dynamik og performance på topniveau.

  • M kulfiber-keramiske bremser

    Det kulfiber-keramiske M bremseanlæg er motorsportsteknologi, der er overført til standardbilerne. Ved at anvende et moderne kulfiber-keramisk kompoundmateriale er det lykkedes at øge både bremsernes ydeevne og fadingstabiliteten. Derudover er bremserne rustfri, endnu mere varmebestandige, ekstremt slidstærke og opbygget i letvægtskonstruktion. Den lave vægt reducerer de roterende og ikke-affjedrede masser, hvilket sikrer hurtigere acceleration, bedre respons og forbedrede køreegenskaber, men også større køredynamik og bedre vejgreb samt optimeret affjedringskomfort og lavere brændstofforbrug.
    Takket være de større bremseskiver (400 mm på forakslen, 380 mm på bagakslen) og det øgede antal stempler i bremsekalibrene tåler det kulfiber-keramiske M bremseanlæg mere varme ved vedvarende brug og er dermed også egnede til banekørsel. Den hullede, indvendigt ventilerede bremseskivering sikrer væsentlig mere fintfølende respons ved vådt føre og yderst effektiv varmeafledning. De faste bremsekalibre med seks stempler på forakslen og fire stempler på bagakslen kendes let på den guldfarvede lakering og det karakteristiske M logo.

  • M kompoundbremser

    Takket være overførslen af teknologi fra motorsporten opnår M kompoundbremserne konstant bremsevirkning og fadingstabilitet under selv meget hård belastning. Anvendelsen af forskellige, ekstremt belastbare materialer sikrer høj varmebestandighed og lang levetid, præcis bremsedosering og reduceret vægt, som har positiv indvirkning på bilens smidighed, dynamik, acceleration og brændstofforbrug.
    De perforerede, indvendigt ventilerede bremseskiveringe (for 380 mm, bag 370 mm) og kalibrene med fire stempler for og to stempler bag sikrer optimeret bremserespons i vådt føre og forbedret varmebortledning. Bremseskivernes sportslige look og det unikke M design understreges med de blå bremsekalibre, der prydes af det karakteristiske M logo.

M SERVOTRONIC.

M Servotronic tilpasser mængden af servohjælp til hastigheden og sikrer, at du altid oplever direkte og præcise styreegenskaber uanset hastighed. Systemet byder på høj kørekomfort ved at tilpasse styreresponsen til situationen og hastigheden, hvorved du opnår maksimal manøvredygtighed ved parkering og manøvrering, i smalle gader og på strækninger med mange sving.

7-TRINS M DOBBELTKOBLINGSGEARKASSE MED DRIVELOGIC.

M dobbeltkoblingsgearkassen med Drivelogic er en innovativ 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, der er udviklet specielt til M højomdrejningsmotorerne. Systemet råder over traktionsoptimeret gearautomatik, Launch Control, Low Speed Assistance samt en automatisk start/stop-funktion. Gearkassen sikrer ekstremt hurtige gearskift helt uden afbrydelser i trækkraften.
To gearaksler med hver deres kobling sender motorkraften uformindsket videre til baghjulene. Det hele styres automatisk eller manuelt via gearskiftekontakterne på rattet eller gearvælgeren. Ved både manuelle indgreb i skifteautomatikken, og ved Launch Control, som sikrer optimal acceleration fra en stående start, er du garanteret ekstremt dynamiske køreoplevelser. Gearskift uden at løfte foden fra speederen, uden koblingspedal, men med uafbrudt kraftoverførsel. Drivelogic giver dig tre gearprogrammer at vælge imellem, både ved gearautomatik (D-funktion) og ved manuelle gearskift (S-funktion) – lige fra ekstremt sportslig til komfortabel eller forbrugsoptimeret.