GIVER ALT. FRÅDSER IKKE.

Effektivitet i BMW M5 Sedan.

Fuld kraft frem – BMW M TwinPower Turbo V8-benzinmotoren i BMW M5 Sedan hungrer efter at slippe sine mange kræfter løs. Nøglen til de mange muskler er præcision og effektivitet. Samtidig holder innovative teknologier forbruget på et imponerende lavt niveau.

M TWINPOWER TURBO V8-BENZINMOTOR.

Detaljer, der taler for sig: Med 560 hk (412 kW) og et drejningsmoment på maks. 680 Nm accelererer BMW M5 Sedan fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder. Med Competition-pakken yder motoren hele 575 hk (423 kW), som barberer yderligere 0,1 sekund af tiden fra 0 til 100 km/t, som herefter er 4,2 sekunder.
Den omdrejningsvillige BMW M TwinPower Turbo V8-benzinmotor er en stærk bekendelse til ydelse og acceleration. Her mødes den lineære kraftudvikling, der er et adelsmærke for M motorerne, med det enorme boost fra de dobbelte turboladere. Resultatet er en high performance-motor med suveræn trækkraft. To separate, overdimensionerede kølekredsløb holder motortemperaturen i skak, mens ladeluften, motorelektronikken og det patenterede M TwinScroll-turboladerkoncept sikrer imponerende respons ved alle omdrejningstal. Det høje drejningsmoment er til rådighed i et bredt omdrejningsområde og leverer imponerende fremdrift allerede kort efter tomgang. Motorens spektakulære responsprofil sikrer, at ydelsen med det samme er til rådighed.
En række intelligente BMW EfficientDynamics-teknologier, fx Valvetronic, dobbelt VANOS og High Precision Injection, giver motoren et nærmest uhørt godt forhold mellem ydelse og brændstofforbrug, idet BMW M5 Sedan i snit tilbagelægger hele 10,1 km/liter.

Genvinding af bremseenergi.

Genvinding af bremseenergi.

Genvinding af bremseenergi er en teknologi, der opfanger en del af den frigjorte energi ved bremsemanøvrer, konverterer den til strøm og lagrer den i bilens batteri − og det er med til at spare brændstof.
Moderne biler bruger store mængder strøm til at drive komfort- og sikkerhedsfunktionerne i bilen. Denne strøm produceres normalt af bilens generator, som drives af motoren via en kilerem. Ved hjælp af en intelligent styreenhed er det ved acceleration muligt at frakoble generatoren, som ellers traditionelt altid er koblet til motoren, hvilket giver en brændstofbesparelse på op til tre procent. Med genvinding af bremseenergi er generatoren kun aktiveret, når du slipper speederen eller træder på bremsen, og der således er overskydende bevægelsesenergi til rådighed. Generatoren forvandler denne energi til strøm, som lagres i bilens batteri. På denne måde aflastes motoren, hvilket nedbringer mængden af udledning. Der spares samtidig også brændstof, og der er mere ydelse til rådighed ved acceleration.

AUTOMATISK START/STOP-FUNKTION.

Bytrafik, bilkøer, baneoverskæringer – der findes altid situationer, hvor motoren går i tomgang og bruger brændstof til ingen verdens nytte. Det forhindrer den automatiske start/stop-funktion.
Den automatiske start/stop-funktion standser motoren, når BMW M5 Sedan holder stille. Det intelligente elektroniske system har forinden beregnet batteriniveauet, og om der kræves mere energi til andre forbrugsenheder som fx klimaanlægget eller varmetrådene i bagruden. Når du slipper bremsen, startes motoren straks, og du kan fortsætte turen uden forsinkelse.