SPARER PÅ DRÅBERNE. IKKE PÅ KØREGLÆDEN.

BMW EfficientDynamics i BMW X6.

BMW X6 ved, hvordan man udnytter ressourcer bedst muligt. Det beviser bilens uimodståelige dynamik og de lave forbrugs- og udledningsværdier. De innovative BMW EfficientDynamics-teknologier som fx intelligent letvægtskonstruktion eller den avancerede aerodynamik sikrer ren køreglæde.

 

Skærmbillederne fra kontroldisplayet viser det nye interfacedesign, som forventes lanceret i oktober 2016.

INTELLIGENT LETVÆGTSKONSTRUKTION.

Hvert eneste gram vægt, du sparer, går ubeskåret til ekstra køreglæde i forholdet 1:1 – takket være intelligent letvægtskonstruktion. Jo mindre vægten er, jo mindre energi skal der også til for at bevæge den. Lige siden 1930’erne har BMW konsekvent overført denne viden til konstruktionen af biler og har løbende optimeret konceptet. Vores ingeniører står dagligt over for spørgsmålet: Hvor er en reducering af vægten mest hensigtsmæssig? Og hvor giver den ingen mening? Svaret er: Intelligent letvægtskonstruktion. BMW anvender ultra lette materialer såsom magnesium til cockpitkonstruktionen og aluminium til undervognen og motorhjelmen. Anvendelsen af lydisolerende tekstilmaterialer i undervognsbeklædningen yder ligeledes vigtige bidrag til at holde vægten lav. Samlet set er det lykkedes at reducere egenvægten markant i forhold til forgængermodellen.

AERODYNAMIK.

BMW X6 er designet med filosofien bag BMW EfficientDynamics som forbillede. Især det aerodynamisk optimerede frontskørt og bilens bund overbeviser med innovative nyheder, som reducerer luftmodstanden og brændstofforbruget.
Det integrerede Air Curtain leder fartvinden hen langs hjulkasserne via to lodrette indtag. De giver luftstrømmen mere fart på, så den skaber et ”skjold” af luft foran hjulene. Teknologien Air Breather kanaliserer derudover fartvinden hen langs forhjulene. Disse innovative teknologier formindsker turbulenser og luftmodstanden, hvilket igen reducerer brændstofforbruget.
Teknologien kølerspjældstyring måler permanent motorens behov for køling og åbner eller lukker tilsvarende en række kølerspjæld i bilens køler. Det forbedrer blandt andet bilens aerodynamik, men medvirker også til, at motoren hurtigere bliver driftsvarm, hvilket er godt for økonomien.

8-TRINS STEPTRONIC-SPORTSGEARKASSE.

8-trins Steptronic-gearkassen sætter helt nye standarder for komfort og dynamik og er et centralt element i BMW EfficientDynamics.
Den meget tætte udlægning af de enkelte geartrin sikrer den bedst mulige kraftudvikling uanset hastighed. Det er med til at reducere brændstofforbruget markant, mens du samtidig kan nyde det store sportslige og dynamiske overskud.
Ved høje hastigheder sikrer de ekstra gear, at motoromdrejningerne holdes lave, og det er ensbetydende med et lavere forbrug og mindre motorstøj. Et resultat, som også konverterkoblingen har afgørende del i – selv når du skifter til manuelle gearskift. Sammen med de korte omdrejningsspring og den præcise afstemning sikrer konverterkoblingen ekstra høj komfort ved gearskift og væsentligt lavere støj fra gearkassen.
8-trins Steptronic-gearkassen fra BMW EfficientDynamics kan nu gøre køreglæden endnu mere dynamisk med den nye Route-Ahead-funktion, som du aktiverer via Driving Experience Control-knappen. I køreprogrammet ”Sport” sørger interaktionen mellem gearkassestyringen og navigationsdata for at tilpasse skiftekarakteristikken til ruteprofilen, hvilket sikrer endnu mere sportslige og spontane gearskift. I køreprogrammet ”COMFORT” sørger et tilsvarende gearskifteprogram for en mere komfortorienteret profil med færre gearskift.

KØREPROGRAMMET ECO PRO.

Køreprogrammet ECO PRO kan hjælpe dig med at reducere dit brændstofforbrug med op til 20 % (ifølge en forbrugsmåling foretaget af BMW), hvis du følger alle anbefalinger og tilpasser din kørestil. Funktionerne coasting, Route-Ahead Assistant og ECO PRO Route kan bidrage med yderligere 5 % sparepotentiale.

  • Coastingfunktion

    Coastingfunktionen afbryder forbindelsen mellem drivlinjen og motoren, så bilen ruller videre ved egen kraft (på engelsk ”coasting”), så snart du løfter foden fra speederen mellem 50 og 160 km/t og ikke bremser, og Route-Ahead Assistant ikke forudser behov for at tilpasse hastigheden.

  • Route-Ahead Assistant

    Route-Ahead Assistant anvender navigationsdata til at forudse sving, byzoner, hastighedsbegrænsninger og motorvejsfrakørsler og kan således give dig anbefalinger til, hvornår du bør løfte foden fra speederen.

  • ECO PRO Route

    ECO PRO Route viser dig altid den mest brændstofeffektive vej under hensyntagen til den aktuelle trafik, kørestil og vejforhold. Bilcomputeren viser dig udtrykt i procent, hvor meget brændstof, du kan spare ved at følge ruteanbefalingen fra ECO PRO Route.

INTELLIGENT ENERGISTYRING.

Den intelligente energistyring i BMW X6 omfatter som standard BMW EfficientDynamics-teknologierne, automatisk start/stop-funktion, elektrisk servostyring og genvinding af bremseenergi. Samspillet teknologierne imellem skaber fundamentet for bæredygtig mobilitet og suveræn effektivitet.

  • Automatisk start/stop-funktion

    Den automatiske start/stop-funktion sikrer, at bilen ikke unødigt bruger brændstof, når du holder stille. Ved lyskurve og i stop-and-go-trafik udnytter den automatiske start/stop-funktion det givne sparepotentiale og standser motoren, så snart bilen holder helt stille.
    En indikator i informationsdisplayet lyser op, når funktionen er aktiveret. Så snart du igen slipper bremsen, starter motoren øjeblikkeligt.
    Det koster hverken på komfort- eller sikkerhedskontoen, da funktionen ikke aktiveres, så længe motoren ikke er driftsvarm, så længe temperaturen i kabinen ikke har nået det ønskede niveau, så længe batteriet ikke er optimalt opladet, eller hvis du drejer på rattet. En central styreenhed starter motoren, mens bilen holder stille, hvis bilen fx ruller, eller hvis forruden er ved at dugge til.
    Du kan til enhver tid vælge at slå den automatiske start/stop-funktion fra.

  • Elektrisk servostyring

    Der bruges energi, hver gang du betjener styretøjet. Men hvorfor bruge energi, når du ikke drejer på rattet? Den elektriske servostyring fra BMW arbejder derfor kun, når det er nødvendigt. I modsætning til konventionelle hydrauliske styretøjssystemer forbruges der med denne løsning fra BMW kun energi, når styretøjet betjenes. Når du holder rattet stille, arbejder elmotoren ikke.

  • Genvinding af bremseenergi.

    Ved enhver nedbremsning frigives der kinetisk energi, som indtil nu er gået til spilde. Teknologien genvinding af bremseenergi udnytter dette hidtil spildte potentiale og producerer strøm af den energi, som frigøres, når bilens fører løfter foden fra speederen eller bremser. Det sender strøm til bilens batteri. Takket være dette intelligente energistyringssystem behøver generatoren ikke længere at køre hele tiden. Resultatet: Brændstofforbruget reduceres, og motorydelsen stiger – og det er helt i tråd med BMW EfficientDynamics.