HØJERE HASTIGHED. LAVERE VÆGT.

BMW EfficientLightweight.

HØJERE HASTIGHED. LAVERE VÆGT.

BMW EfficientLightweight.

BMW EfficientLightweight er et mønstereksempel på, hvordan effektivitet og dynamisk kørsel forenes bedst muligt. Takket være anvendelsen af ekstremt lette og stabile materialer som fx kulfiber i kabinekonstruktionen, aluminium i undervognen, højstyrkestål til karrosseriet eller avancerede magnesiumlegeringer til motoren har det været muligt at reducere brændstofforbruget og samtidig skrue op for både ydelsen og køredynamikken.

HØJERE HASTIGHED. LAVERE VÆGT.BMW EfficientLightweight.

BMW EfficientLightweight er et mønstereksempel på, hvordan effektivitet og dynamisk kørsel forenes bedst muligt. Takket være anvendelsen af ekstremt lette og stabile materialer som fx kulfiber i kabinekonstruktionen, aluminium i undervognen, højstyrkestål til karrosseriet eller avancerede magnesiumlegeringer til motoren har det været muligt at reducere brændstofforbruget og samtidig skrue op for både ydelsen og køredynamikken.

CARBON - EN NY ÆRA BEGYNDER.

CFRP (kulfiberforstærket plast) er et yderst elastisk materiale fremstillet af kulfibre og plast. Det er cirka 30 procent lettere end aluminium og 50 procent lettere end stål. Sådan foregår produktionen:

 

Trin 1.

I samarbejde med SGL Automotive Carbon Fibers producerer BMW Group kulfibrene selv. Efter mere end ti års forskning og udviklingsarbejde er det nu for første gang muligt at implementere materialet i serieproducerede biler.

 

Trin 2.

De spundne fibre er vævet ind i måtter og gennemvædet i specielle harpikser.

 

Trin 3.

De opvarmes derefter til faste elementer, som bruges til karrosseriet.


Trin 4.

I det næste trin sørger en specielt udviklet, fuldautomatisk procedure for at støbe karrosserikomponenterne sammen.


Resultatet.

Brugen af kulstof resulterer i højere stabilitet i karrosseriet og større sikkerhed for passagererne. Maksimal stivhed tillader hurtigere acceleration samt forbedret smidighed og vejgreb. Den lavere vægt reducerer brændstofforbruget.

EKSTREM AFSTIVNING OG HØJ SIKKERHED: KABINEKONSTRUKTIONEN I KULFIBER.

BMW præsenterer en ægte revolution inden for moderne bilkonstruktion i form af verdens første seriefremstillede kabinekonstruktion af kulfiber. BMW sætter således nye standarder for letvægtskonstruktion. Den ekstreme styrke giver på den ene side passagererne optimal beskyttelse ved kollisioner, men er på den anden side let nok til at udligne HV-batteriets vægt. Og resultatet: Højere sikkerhed, rummelige og komfortable pladsforhold samt en betydelig vægtreduktion – og dermed også endnu mere dynamik.
I lang tid har anvendelsesmulighederne været begrænset, da dette materiale normalt skal fremstilles i hånden. I dag har BMW Group egen produktion af kulfibre og kulfiberplader, og det gør det muligt at anvende materialet til seriefremstilling.

LAV VÆGT. HURTIG ACCELERATION.

LAV VÆGT. HURTIG ACCELERATION.

Fra bagakslen til motorhjelmen i aluminium, fra M letmetalfælgene til kulfibertaget – oplev de mange anvendelsesområder for BMW EfficientLightweight i BMW M4 Coupé.

Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 11,4 [12,0]
CO2-Emissionen i g/km (blandet kørsel): 204 [194]

INTELLIGENT LETVÆGTSKONSTRUKTION.

Det tekniske design af en BMW er baseret på højteknologiske materialer: Ultramoderne plastmateriale, letvægtsmateriale som aluminium til fronten og chassiset på bilen, højstyrkestål til karrosseriet og en speciel magnesiumlegering til motor og transmission.

 

Intelligent letvægtskonstruktion reducerer vægten af komponenter med op til 25 % og resulterer i fremragende stabilitet og passiv sikkerhed. En ligelig fordeling af vægten mellem for- og bagaksel optimerer køredynamikken.


BMW EfficientLightweight betyder, at bruge det rigtige materiale på det rigtige sted inde i bilen, og er nu  standard i enhver BMW. Intelligent letvægtskonstruktion reducerer vægten af komponenter, og betyder fremragende karrosseristivhed og passiv sikkerhed for chauffør og passagerer. Det forbedrer også de dynamiske køreegenskaber ved at sikre en afbalanceret vægtfordeling mellem for- og bagaksel.

BRÆNDSTOFFORBRUG OG CO2-UDLEDNING.

Værdierne for brændstofforbrug og CO2-udledning afhænger af den valgte fælg- og dækstørrelse. Værdier uden parentes henviser til basismodellen med standardgearkasse, mens værdier i parentes henviser til modellen med en gearkasse, der fås som ekstraudstyr. Yderligere oplysninger om det officielle brændstofforbrug og den officielle CO2-udledning for nye personbiler fås på adressen www.hvorlangtpaaliteren.dk.