OVERSKUD. PÅ ALLE FRONTER.

BMW 3-serie Gran Turismo: Køredynamik og effektivitet.

OVERSKUD. PÅ ALLE FRONTER.

BMW 3-serie Gran Turismo: Køredynamik og effektivitet.

Mere køreglæde, mindre udledning. BMW 3-serie Gran Turismo formår at forene det, der ved første øjekast kun vanskeligt passer sammen. Talrige teknologier driver bilen til den ene toppræstation efter den anden – lige fra BMW EfficientDynamics-tiltag som 8-trins Steptronic-gearkassen til den adaptive undervogn. Visuelt er den aktive bagspoiler med til at fremhæve den unikke dynamik, der kendetegner BMW 3-serie Gran Turismo.

OVERSKUD. PÅ ALLE FRONTER.BMW 3-serie Gran Turismo: Køredynamik og effektivitet.

Mere køreglæde, mindre udledning. BMW 3-serie Gran Turismo formår at forene det, der ved første øjekast kun vanskeligt passer sammen. Talrige teknologier driver bilen til den ene toppræstation efter den anden – lige fra BMW EfficientDynamics-tiltag som 8-trins Steptronic-gearkassen til den adaptive undervogn. Visuelt er den aktive bagspoiler med til at fremhæve den unikke dynamik, der kendetegner BMW 3-serie Gran Turismo.

DYNAMIK, NÅR DEN ER BEDST.

DYNAMIK, NÅR DEN ER BEDST.

En undervogn, som dirigerer kræfterne effektivt ned på asfalten. Og BMW TwinPower Turbo-motorerne, der sprudler af overskud. Oplev den imponerende dynamik i BMW 3-serie Gran Turismo – oplev grænseløs køreglæde.


BMW 340i Gran Turismo:
Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 13,7-14,3
CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 159-166


Værdierne for strøm- eller brændstofforbrug, CO2-udledning og energiklasse afhænger af den valgte fælg- og hjulstørrelse. Som udgangspunkt for forbrugsmålingen gælder NEDC-cyklussen. De afbildede modeller er vist med ekstraudstyr.


DYNAMISK EFFEKTIVITET.

BMW 3-serie Gran Turismo sætter nye standarder for dynamik og kørekomfort. Sammen med kraftoverskuddet fra BMW TwinPower Turbo-motorerne sikrer 8-trins Steptronic-gearkassen optimal kraftudvikling ved alle hastigheder. Den adaptive M undervogn leverer endnu større køredynamiske oplevelser.

  • BMW TwinPower Turbo-motorer

    De innovative benzin- og dieselmotorer fra BMW EfficientDynamics-motorfamilien imponerer takket være BMW TwinPower Turbo-teknologien med endnu mere eksplosiv kraftudfoldelse samt endnu mere spontan reaktionsevne fra helt lave omdrejninger. Samtidig begejstrer de med suveræn brændstoføkonomi og lave udledningsværdier. Med endnu højere effektivitet og optimeret køredynamik er vejen banen for intens køreglæde.

    Benzinmotorerne anvender innovativ turboteknologi, den fuldt variable ventilstyringsteknologi Valvetronic inkl. dobbelt VANOS samt direkte indsprøjtning i form af High Precision Injection-teknologien. Sammen sikrer disse avancerede systemer enorm kraftudvikling og overlegen effektivitet.

    Dieselmotorerne kombinerer ligeledes turboladerteknologi og variabel turbinegeometri med nyeste generation af direkte common rail-indsprøjtning. Den optimerede forbrænding yder endnu et vigtigt bidrag til at sænke både brændstofforbruget og CO2-udledningen.

  • 8-trins Steptronic-gearkasse

    8-trins Steptronic-gearkassen sætter helt nye standarder for komfort og dynamik og er et centralt element i BMW EfficientDynamics. Den meget tætte udlægning af de enkelte geartrin sikrer den bedst mulige kraftudvikling uanset hastighed. Det er med til at reducere brændstofforbruget markant, mens du samtidig kan nyde det store sportslige og dynamiske overskud. Ved høje hastigheder holdes motoromdrejningerne lave, og det er ensbetydende med et lavere forbrug og mindre motorstøj.

    Et resultat, som også den regulerede konverterkobling har afgørende del i – selv når du skifter til manuelle gearskift. Sammen med de korte omdrejningsspring og den præcise afstemning sikrer den ekstra høj komfort ved gearskift.

    I køreprogrammet SPORT reagerer motoren markant hurtigere, mens COMFORT-programmet trimmer gearprofilen til komfort med et lavere omdrejningsniveau. Netværksfunktioner såsom den forudseende Route-Ahead Assistant samt overvågningen af kørsels- og trafikforhold påvirker ligeledes, hvordan gearkassen arbejder. Systemet vælger således altid det bedst egnede gear til den aktuelle situation under hensyntagen til det valgte køreprogram.

  • Adaptiv M undervogn

    Den adaptive M undervogn sænker bilen 10 mm, hvilket imidlertid hæver bilens køredynamiske potentiale markant. Fra førersædet har du mulighed for at påvirke undervognskonfigurationen via Driving Experience Control-systemet, så den matcher din foretrukne kørestil – lige fra komfortorienteret til ekstremt sportslig. Men uanset hvilken konfiguration, du indstiller, så sørger de elektronisk styrede støddæmpere i den adaptive M undervogn for lynhurtigt at tilpasse bilen til vejforholdene. Ved hjælp af en række sensorer måler systemet bl.a. hjulvibrationer og hastighed og kan således optimere både støddæmpningen og sikkerheden under kørslen.

    Køreprogrammet COMFORT sørger for komfort på rejsen, idet undervognen trimmes til at suge alle ujævnheder til sig. Med køreprogrammet SPORT går det derimod mere dynamisk over stepperne med en sportslig opsætning af undervognen og strammere støddæmperrespons. Hvis det skal være ekstra køredynamisk, så trimmer programmet SPORT+ både styretøjet og motoren til knivskarp og spontan respons. Dette program aktiverer DTC-funktionen (Dynamic Traction Control), som tillader mere hjulspin på de drivende hjul og dermed en udpræget sportslig kørestil. DSC-funktionen er ikke slået fra, men griber først meget senere ind for at stabilisere bilen igen, når grænserne for, hvad der er køreteknisk muligt, er nået.

AKTIV BAGSPOILER.

Den aktive bagspoiler kører automatisk op og forbedrer stabiliteten, når hastigheden når over 110 km/t, og ned igen ved 70 km/t. Bagspoileren kan også betjenes manuelt via en knap i førerdøren.

INTELLIGENT ENERGISTYRING.

BMW EfficientDynamics-teknologier såsom automatisk start/stop-funktion, køreprogrammet ECO PRO, genvinding af bremseenergi og elektromekanisk servostyring udgør sammen et intelligent energistyringskoncept, der sænker brændstofforbruget og således bidrager til en mere bæredygtig mobilitet. Køredynamikken og køreglæden bevares samtidig helt intakt.

  • Driving Experience Control inkl. ECO PRO

    Med Driving Experience Control kan du vælge mellem køreprogrammerne COMFORT, økonomiprogrammet ECO PRO, sportsprogrammet SPORT med en dynamisk opsætning af bilen, eller programmet SPORT+, som trimmer bilens køredynamiske potentiale til maks. ydelse på alle parametre. Når du aktiverer køreprogrammet ECO PRO, trimmer du karakteristikken for speederen, Steptronic-gearkassen og varme-/klimaanlægget til en mere forbrugsorienteret profil. Programmet kan sænke brændstofforbruget med op til 20 %*.

    Med funktionerne coasting og ECO PRO Route kan du køre endnu mere økonomisk. ECO PRO Route viser dig den mest brændstoføkonomiske rute under hensyntagen til trafikmængder, kørestil og ruteprofil. Med coastingfunktionen ruller bilen uden brug af motorkraft med op til 160 km/t, så snart du løfter foden fra speederen uden samtidig at træde på bremsen.

    Køreprogrammet COMFORT sikrer en komfortabel køreoplevelse med præcist afstemte undervognskomponenter. SPORT og SPORT+ konfigurerer drivlinjen og undervognen til sportslig kørsel. Motoren reagerer mere spontant, automatgearkassen tillader flere omdrejninger, inden den skifter til næste gear, ved den manuelle gearkasse kommer gearskiftindikatorens anbefalinger senere. Bilen reagerer derved mere direkte og strammere.

    * Intern forbrugsmåling foretaget af BMW, afhænger af den individuelle kørestil.

  • Automatisk start/stop-funktion

    Den automatiske start/stop-funktion standser motoren, når bilen kortvarigt holder stille, og der ikke er brug for motoren til at drive andre funktioner, fx ved lyskryds eller i en kø. Så snart du træder på koblingen (ved manuel gearkasse) eller slipper bremsen (ved Steptronic-gearkasse), starter motoren øjeblikkeligt, og du kan køre videre.

  • Genvinding af bremseenergi

    Ved enhver nedbremsning frigives der kinetisk energi, som indtil nu er gået til spilde. Genvinding af bremseenergi udnytter dette potentiale og producerer strøm af den frigjorte energi, som opstår, når bilens fører løfter foden fra speederen eller bremser. Det sender strøm til bilens batteri. Takket være dette intelligente energistyringssystem behøver generatoren ikke længere at arbejde uafbrudt, og det frigør motorkraft. Resultatet: Brændstofforbruget reduceres, og motorydelsen stiger – og det er helt i tråd med BMW EfficientDynamics.

  • Elektrisk servostyring

    Den elektriske servostyring tilpasser mængden af servohjælp til styretøjet efter hvor hurtigt, du kører. Resultatet er mere præcise styreegenskaber ved høje hastigheder og et mere letgående styretøj ved parkering og manøvrering. Samtidig bruger styretøjet kun energi, når det rent faktisk er i bevægelse, og det kan mærkes på såvel brændstofforbruget som på udledningsmængden.

    Systemet anvender en elmotor i stedet for den traditionelle hydraulikpumpe. Ved traditionelle servostyringssystemer trækker servopumpen hele tiden på motorens kræfter. Elmotoren derimod arbejder kun, når du betjener styretøjet. Når bilen kører ligeud, eller når rattet holdes konstant ved samme udslag, fx i lange sving, er elmotoren ikke aktiv, og der bruges således ikke energi. Den hastigheds- og situationsafhængige servostyring sikrer endnu højere kørekomfort.

Brændstofforbrug og CO2-udledning.

  • Værdierne er ikke gældende for en specifik bil og indgår ikke som element i et tilbud, men er alene anført med henblik på at kunne sammenligne forskellige biltyper. Den CO2-udledning, der opstår i forbindelse med produktion og levering af brændstoffet eller fra andre energikilder, er ikke medtaget ved beregningen af CO2-udledningen fra bilen iht. direktiv 1999/94/EF.