BMW i3. GENNEMTÆNKT BÆREDYGTIG.

BMW i3

Bæredygtighed er svaret, som stiller spørgsmålstegn ved alt andet.

BMW i3

BMW i3. GENNEMTÆNKT BÆREDYGTIG.

Bæredygtighed er svaret, som stiller spørgsmålstegn ved alt andet.

BMW i3. GENNEMTÆNKT BÆREDYGTIG.Bæredygtighed er svaret, som stiller spørgsmålstegn ved alt andet.

Det er ikke nok blot at køre udledningsfrit, hvis verden skal ændres i en mere bæredygtig retning. Derfor har vi indrettet hele værdiskabelseskæden omkring BMW i3 med fokus på miljøansvarlighed. BMW i3 er allerede i udviklings- og produktionsfasen bæredygtigt på vej, så du kan nyde den rene køreglæde med god samvittighed.
Lige fra første udviklingstrin er bilkonceptet trimmet til effektiv og bæredygtig eldrevet mobilitet. Fornybare og genanvendte materialer beskytter miljøet og erstatter traditionelle materialer såsom plast.

BMW i

INTELLIGENT BÆREDYGTIGHED.

Hos BMW i er bæredygtighed ikke bare et ord, vi smykker os med. Det er det øverste princip for alt, vi foretager os. Derfor tager BMW i3's livscyklus konsekvent afsæt i princippet om at omgås ressourcer så skånsomt og bæredygtigt som muligt.

UDVIKLING.

- Bilkonceptet er udviklet specifikt til eldrevet mobilitet.
- Innovativ aerodynamik reducerer luftmodstanden og energiforbruget.
- Fornybare og genanvendte materialer beskytter miljøet og erstatter traditionelle materialer såsom plast.

PRODUKTION.

- Kulfiberproduktionen drives med 100 % vandkraft.
- På fabrikken i Leipzig produceres BMW i3 med 100 % vindenergi.
- Sammenlignet med det lave forbrug ved produktionen af vores øvrige BMW modeller er det her lykkedes at halvere energiforbruget.

ANVENDELSE.

- Der er er ingen udledning fra bilen under kørsel, hvilket medvirker til at forbedre luftkvaliteten i byerne.
- BMW i3 kører så godt som lydløst og helt lugtfrit. Når bilen lades op med ”grøn strøm” eller strøm fra eget solfangeranlæg, er den samlede udledning lig med nul.
- Køreprogrammet ECO PRO øger rækkevidden og reducerer strømforbruget.

GENANVENDELSE.

- Genanvendelsesprocenten i BMW i3 er fornemme 95 %.
- Batterimodulerne kan eksempelvis genanvendes som lager til solenergi.
- Overskydende kulfibre kan føres retur i produktionsprocessen og anvendes til nye komponenter.

BÆREDYGTIG PRODUKTION.

Ved fabrikken i Leipzig har vi opført vindmøller, som leverer strømmen til produktionen af BMW i3. Derudover er det lykkedes at halvere energiforbruget til produktionen i forhold til det i forvejen lave niveau ved produktionen af vores øvrige BMW modeller. Samtidig har vi reduceret vandforbruget med hele 70 %.
Kulfibrene, der bliver forarbejdet til den ultralette kabinekonstruktion på BMW i3, fremstilles ved hjælp af 100 % fornybar energi i form af vandkraft fra et af verdens største vandkraftværker ved Lake Moses ca. 300 km øst for Seattle.

GENANVENDELSESPROCENTEN I BMW i3: 95 %.

GENANVENDELSESPROCENTEN I BMW i3: 95 %.

BÆREDYGTIGE MATERIALER.

ELEMENTER AF 30 % KENAF.

Med den udbredte anvendelse af kenaf er det lykkedes os at finde et materiale, der erstatter oliebaserede plasttyper og samtidig reducer bilens vægt. Kenaffibrene er nemlig op til 30 % lettere end konventionelle materialer. Samtidig er de med til at gøre tanken bag hele konceptet autentisk og synlig. Det ekstremt lette materiale udvindes fra en plante i katostfamilien, som i vækststadiet omdanner meget store mængder CO2 til ilt.

SÆDEINDTRÆK AF 40 % REN NY ULD.

Ren ny uld er et fornybart materiale med høj komfort, og det udgør hele 40 % af materialesammensætningen ved interiørdesignet Lodge. Den åndbare uldblanding regulerer temperaturen mellem kroppen og sædet, så sæderne holder sig behageligt kølige ved selv høje temperaturer.

INTERIØRLISTE AF EUKALYPTUSTRÆ.

Eukalyptus er fra naturens side modstandsdygtigt over for fugt og kræver derfor ca. 90 % mindre overfladebehandling end traditionelle træsorter. Behandlingen sker helt uden kemikalier, så den silkebløde overflade og den naturlige åretegning bevares. Eukalyptustræet er en af de hurtigst voksende træsorter, hvilket gør det ideelt egnet til serieproduktion. Træet dyrkes i FSC-certificerede plantager, som sikrer bæredygtigt skovbrug.

LÆDER GARVET MED 100 % OLIVENBLADSEKSTRAKT.

Læderet i BMW i3 garves med et 100 % naturligt ekstrakt fra olivenblade. Det har flere fordele: Ved olivenhøsten ligger olivenbladene tilbage som affaldsprodukt, som nu kan finde fornuftig anvendelse. Samtidig bliver læderet garvet på miljøskånsom vis. Ikke mindst bevarer læderet sin naturlige glans og de temperaturudlignende egenskaber.

GREEN ENERGY.

BMW i3 gør det let at opnå bæredygtighed i hverdagen. Der produceres nemlig ingen udledning under kørslen. Det er med til at forbedre luftkvaliteten i byen og giver dig mere frisk luft. Og når bilen lades op med ”grøn strøm” eller strøm fra eget solfangeranlæg, er den samlede udledning lig med nul. Køreprogrammet ECO PRO øger rækkevidden og reducerer strømforbruget.
Samtidig kører BMW i3 nærmest helt lydløst og lugtfrit, så der bliver taget maksimalt hensyn til miljøet.

Brændstofforbrug og CO2-udledning.

  • Strømforbrug og CO2-udledning for BMW i3 (60 Ah):
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 0
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 0
    Strømforbrug i kWh/100 km: 12,9

    Strømforbrug og CO2-udledning for BMW i3 (94 Ah):
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 0
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 0
    Strømforbrug i kWh/100 km: 12,6* / 13,1**

    Strømforbrug og CO2-udledning for BMW i3 (60 Ah) med Range Extender:
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 13
    Strømforbrug i kWh/100 km (blandet kørsel): 13,5
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 166,7

    Strømforbrug og CO2-udledning for BMW i3 (94 Ah) med Range Extender:
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 12* / 13**
    Strømforbrug i kWh/100 km (blandet kørsel): 11,3* / 11,9**
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 166,7

    * Hjulgruppe 1: 19-tommer-hjul
    ** Hjulgruppe 2: 20-tommer-hjul, vinterdæk

    Tallene for brændstofforbrug, CO2-udledning og strømforbrug afhænger af den valgte fælg- og dækstørrelse.

    Specifikationerne afhænger af en række faktorer: personlig kørestil, rutevalg, vejrforhold, brug af varmeanlæg/klimaanlæg og forvarmning.