MOTOR OG TEKNOLOGI I BMW i3.

BMW i3

0 % udledning, 100% køreglæde.

MOTOR OG TEKNOLOGI I BMW i3.

0 % udledning, 100% køreglæde.

MOTOR OG TEKNOLOGI I BMW i3.0 % udledning, 100% køreglæde.

Intet fascinerer os mere end den aura, der omgiver en ny æra. Hvor du tidligere kunne høre motoren, kan du nu blot mærke, hvordan kræfterne udvikles nærmest helt lydløst. Pludselig opleves dynamikken i storbyen helt afslappet. For BMW i har udviklet den elektriske mobilitet helt fra bunden og med afsæt i bæredygtighedstanken. BMW i3 er således den første bil, der er udviklet til fuldelektrisk køreglæde.

BMW i

KØREGLÆDE, DER GØR DIG HELT ELEKTRISK.

Den smukkeste form for glæde er helt spontan. Lige så spontan som den fuldelektriske motor BMW eDrive. Når du kører af sted, behøver du kun at træde ganske let på speederen for at slippe det fulde drejningsmoment i BMW i3 løs og accelerere kraftfuldt og nærmest helt lydløst. Og pedalen kan også bruges til at bremse med. Så snart du slipper speederen, mærker du en øjeblikkelig bremseeffekt. Effekten opstår, fordi BMW i3 konverterer den frigjorte bevægelsesenergi til strøm, som sendes til bilens batteri. Denne avancerede teknologi har et navn – ”One Pedal Feeling” – og den gør ikke kun køreoplevelsen mere direkte, men øger også rækkevidden.

En helt ny køreoplevelse.

Den fuldelektriske drivlinje i BMW i3.

  • BMW eDrive: Dynamik fra første meter

    Sjældent er en ny tidsalder kommet så flyvende fra start som med BMW i3. Elmotoren BMW eDrive er udviklet af BMW. Den yder 170 hk (125 kW) og udvikler et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm, som giver bilen unik køredynamik. Men hvad betyder det reelt? Motorens fulde drejningsmoment er til rådighed helt fra bunden. Hvor traditionelle biler skifter gear under acceleration, klarer den fuldelektriske BMW i3 (94 Ah) sprinten fra 0 til 100 km/t helt uden afbrydelser på kun 7,3 sek. På de første meter må selv biler med markant større og kraftigere motorer give fortabt.

  • Strømforbruget: Eldrevet og effektivt

    BMW i3 sætter også nye standarder for effektivitet: Elforbruget i BMW i3 (60 Ah) er ekstremt effektivt med 12,9 kWh pr. 100 km, og BMW i3 (94 Ah) kræver endda kun 12,5 kWh. Det svarer til imponerende lave 26 kroner pr. 100 km næsten helt lydløs, lugtfri og fuldstændig afslappet køreglæde.

RANGE EXTENDER.

RANGE EXTENDER.

Forlænger køreglæden: Ekstraudstyret Range Extender er placeret ved siden af elmotoren bag i BMW i3 og kan forlænge rækkevidden af BMW i3 (94 Ah) i COMFORT-programmet fra ca. 180 km til i alt 330 km. Den kompakte og støjsvage 2-cylindrede benzinmotor driver en generator, som holder batteriets ladeniveau konstant, så BMW i3 kan fortsætte fuldelektrisk. Range Extenderen starter automatisk, når batteriniveauet er lavt.

SKRÆDDERSYET MOBILITET ER VEJEN FREM.

For at kunne præge den eldrevne æra i en så bæredygtig retning som muligt måtte hele bilen så at sige opfindes på ny. En af de største udfordringer bestod i at skabe balance med vægten fra højvoltbatteriet. Derfor er bilens arkitektur bygget op i to helt separate enheder: Det nederste modul, Drive-modulet, er fremstillet af aluminium og rummer undervogns- og drivlinjekomponenterne samt batteriet, mens det øverste modul, Life-modulet, er indrettet som rummelig kabine helt uden begrænsninger på grund af teknikken. Samtidig er det for første gang lykkedes at seriefremstille kabinekonstruktionen af det ekstremt lette og robuste kulfibermateriale. Kulfibrene er ti gange så tynde som et menneskehår, men stærkere end stål og samtidig 50 procent lettere. Det er med til at sænke både vægten og tyngdepunktet i BMW i3, mens sikkerheden og dynamikken profiterer.

Fremadpegende.

Produktionen af BMW i3.

  • Life-modulet

    Kabinen i det øverste Life-modul er indrettet med fuld fokus på passagerernes behov. Kabinen er fremstillet i ultra stærk kulfiber og skaber generøse rammer om kørslen samt overlegen sikkerhed. Samtidig falder egenvægten af BMW i3 (94 Ah) til 1.245 kg, hvilket sikrer overlegen smidighed og køredynamik, samtidig med at det påvirker rækkevidden i positiv retning.

  • Drive-modulet

    Drive-modulet er opbygget i letvægtsaluminium og rummer alle drivlinjekomponenterne. Elmotoren, gearkassen og Range Extenderen (ekstraudstyr) er placeret bagest i bilen. Højvoltbatteriet er anbragt således i undervognen, at det er beskyttet bedst muligt. Det giver samtidig bilen et meget lavt tyngdepunkt, hvilket er den perfekte løsning til BMW i3 med baghjulstræk. Derfor yder vi en garanti på otte år eller 100.000 km på batteriet.

KULFIBER – EN NY TIDSALDER ER BEGYNDT.

Fordelene.

CFRP (Carbon Fibre Re-inforced Plastics) er et ekstremt robust materialekompound bestående af kulfibre og en plastmatrix. Materialet er ca. 30 procent lettere end aluminium og 50 procent lettere end stål.

Produktionen. Trin 1.

BMW Group fremstiller selv carbonfibrene i samarbejde med SGL Automotive Carbon Fibres. Efter mere end ti års forsknings- og udviklingsarbejde er det nu for første gang muligt at iværksætte storskalaproduktion til automobilbranchen.

Produktionen. Trin 2.

De spundne fibre væves sammen til måtter, som mættes med særlige harpiksmaterialer.

Produktionen. Trin 3.

Måtterne bages herefter til faste elementer i form af de enkelte karrosserikomponenter.

Produktionen. Trin 4.

Næste trin er en egenudviklet fuldautomatisk klæbeproces, som hæfter de enkelte karrosseridele sammen.

Resultatet.

Ved at anvende kulfiber opnås et mere stift karrosseri samt højere sikkerhed for bilens passagerer. Maksimal stivhed gør det samtidig muligt at opnå hurtigere acceleration samt bedre dynamik og vejgreb, mens den lavere vægt sænker forbruget.

ASSISTENTSYSTEMER.

ASSISTENTSYSTEMER.

De innovative assistentsystemer i BMW i3 gør det ikke kun sjovt at køre i bilen, men gør også alle parkeringsmanøvrer til en ren fornøjelse. Med pakken Driving Assistant Plus advarer BMW i3 mod potentielle påkørselsulykker og kan ved kørsel i byen og ved køkørsel selv holde afstand til forankørende og tilpasse hastigheden. Med køassistenten får du endda en hjælpende hånd med styretøjet, når du kører i kø på motorvejen. Parkeringsassistenten gør alle parkeringsmanøvrer til en leg – eller du kan vælge at lade bilen parkere selv.

  • Driving Assistant Plus

    Ekstraudstyret Driving Assistant Plus indeholder en omfattende pakke med innovative assistentsystemer, som gør kørslen i BMW i3 til en sikker og komfortabel oplevelse. Den aktive fartpilot med Stop & Go-funktion holder automatisk den indstillede afstand til den forankørende bil, når du kører mellem 0 og 140 km/t, og sørger selv for at tilpasse hastigheden og evt. bremse bilen helt ned til stilstand. Ved kø på motorvejen giver køassistenten en hjælpende hånd med styretøjet ved hastigheder op til 60 km/t. BMW i3 kan således hjælpe dig med at holde retningen, så længe du har mindst én hånd på rattet. Afstandsalarmen med City-bremsefunktion advarer mod potentielle påkørsler af andre biler, mens fodgængeralarmen med City-bremsefunktion ved gode lysforhold advarer mod påkørsler af fodgængere. Speed Limit Info viser dig i instrumentgruppen, hvor hurtigt du må køre på den aktuelle strækning.

  • Parkeringsassistentpakke

    Parkeringsassistentpakken gør det let og sikkert at parkere bilen. Med Park Distance Control, bakkamera og parkeringsassistenten om bord er det lettere end nogen sinde at parkere – ja, du kan endda vælge at lade BMW i3 klare det hele selv.

Brændstofforbrug og CO2-udledning.

  • Strømforbrug og CO2-udledning for BMW i3 (60 Ah):
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 0
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 0
    Strømforbrug i kWh/100 km: 12,9

    Strømforbrug og CO2-udledning for BMW i3 (94 Ah):
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 0
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 0
    Strømforbrug i kWh/100 km: 12,6* / 13,1**

    Strømforbrug og CO2-udledning for BMW i3 (60 Ah) med Range Extender:
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 13
    Strømforbrug i kWh/100 km (blandet kørsel): 13,5
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 166,7

    Strømforbrug og CO2-udledning for BMW i3 (94 Ah) med Range Extender:
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 12* / 13**
    Strømforbrug i kWh/100 km (blandet kørsel): 11,3* / 11,9**
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 166,7

    * Hjulgruppe 1: 19-tommer-hjul
    ** Hjulgruppe 2: 20-tommer-hjul, vinterdæk

    Tallene for brændstofforbrug, CO2-udledning og strømforbrug afhænger af den valgte fælg- og dækstørrelse.

    Specifikationerne afhænger af en række faktorer: personlig kørestil, rutevalg, vejrforhold, brug af varmeanlæg/klimaanlæg og forvarmning.