AERODYNAMIK

Mere dynamik. Mindre modstand.

Gode ideer behøver ikke altid være komplicerede. Med målrettede aerodynamiske funktioner som kontrollerede luftventiler, aktiv bagspoiler og Air Curtain i forhjulsskærmene, kan din BMW opnå en optimal luftmodstands-koefficient. Dette har igen en positiv indflydelse på effektiviteten og kørestabiliteten, samtidig med at det reducerer støjniveauet i kabinen.

Aerodynamik Mere dynamik. Mindre modstand.

Gode ideer behøver ikke altid være komplicerede. Med målrettede aerodynamiske funktioner som kontrollerede luftventiler, aktiv bagspoiler og Air Curtain i forhjulsskærmene, kan din BMW opnå en optimal luftmodstands-koefficient. Dette har igen en positiv indflydelse på effektiviteten og kørestabiliteten, samtidig med at det reducerer støjniveauet i kabinen.

Læs mere

DOBBELTNYRE MED AIR STREAM-TEKNOLOGI.

Dobbeltnyren med Air Stream-teknologi ved præcis, hvornår motoren, bremserne eller andre komponenter har brug for køleluft og åbner automatisk for luftspjældene. Når behovet for køleluft er dækket, lukkes spjældene igen. Det forbedrer aerodynamikken og dermed brændstofforbruget.

AIR CURTAIN.

Mens du styrer dit køretøj, styrer bilens Air Curtain luftstrømmen. Det gør det ved at reducere luftmodstanden fra karosseriet på en forbløffende simpel og samtidig ekstremt effektiv måde, nemlig ved gennem sine forsnævrende kanaler at øge luftstrømmens fart og guide den forbi hjulene. Det reducerer luftturbulensen omkring hjulene og nedsætter modstanden fra karosseriet, samtidig med at det mindsker brændstofforbruget og udledningsniveauet.

AIR BREATHER.

Du accelererer. Du kører hurtigere og hurtigere. Men du kan stadig ikke mærke nogen luftmodstand. Det kan du takke Air Breather kanalerne på forhjulene, som reducerer turbulensen i hulrummet omkring hjulene og opløser lufthvirvlerne. Dermed nedsættes også brændstofforbruget og udledningsniveauet.

AKTIV BAGSPOILER.

I takt med at farten øges, vil de kræfter der påvirker køretøjets karosseri også blive stærkere. Ved en fart på 100 km/t bliver den aktive bagspoiler automatisk skudt ud. Det reducerer luftmodstanden og optimerer vejgrebet, samtidig med at det mindsker løftet på bagakslerne. Derudover reduceres både brændstofforbruget og udledningsniveauet. Ved en fart på 70 km/t trækker bagspoileren sig automatisk tilbage.

AIR BLADE.

Air Blade er en forlængelse af C-stolpen med skarpe kanter, som skiller luftstrømmen og dermed reducerer slipstrømmen bag køretøjet. Dette mindsker den aerodynamiske modstand bagtil, hvilket igen reducerer både brændstofforbruget og udledningsniveauet.

AERO FÆLGE.

En overlegen modstander mod vinden: Flow-optimerede turbine aero fælge guider luftstrømmen ned langs køretøjets sider og optimerer dermed bilens aerodynamik.

AERODYNAMIK I BMW i8.

Strømlinet karrosseri, karakteristisk konisk form og ultra lav vægt – BMW i8 er en fuldblods sportsvogn. En række aerodynamisk optimerede detaljer sørger for, at bilen altid er på vej med både maksimal køredynamik og optimal effektivitet. Et godt eksempel er diodebaglygterne, som er formgivet med afsæt i layering-designprincippet og udført som luftkanaler, der gennemstrømmes af fartvinden


Brændstofforbrug og CO2-udledning for BMW i8 (3):
Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 52,6
CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 42
Strømforbrug i kWh/100 km (blandet kørsel): 14,0

Brændstofforbrug og CO2-udledning.

  • Værdierne uden parentes gælder for standardmodellen med standardgearkasse, værdier i parentes gælder for samme model, men med en anden gearkasse.

    Det anførte brændstofforbrug og CO₂-udledning er fastsat i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 715/2007 af 20. juni 2007 gældende på tidspunktet for typegodkendelsen af det pågældende køretøj. De anførte tal er baseret på et køretøj med det standardudstyr, som køretøjet leveres med, og det viste interval er baseret på de forskellige konfigurationsmuligheder (standardudstyr og ekstraudstyr). De modeller, der er afbildet, afspejler biler, der forhandles på det tyske marked. Der kan dermed forekomme afvigelser fra de beskrevne modelvarianter og det beskrevne udstyr i forhold til biler, der forhandles i Danmark. Du kan få yderligere oplysninger hos din BMW forhandler.

    * Brændstofforbruget, CO₂-udledningerne og strømforbrug er fastsat ud fra den nye WLTP-norm (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Registreringsafgiften er baseret på, blandt andet, bilens brændstofforbrug. Beregningen af registreringsafgiften baseres i Danmark, til og med 31. december 2020, på en korreleret værdi af det opnåede WLTP-testresultat.

    Mere information om udledninger og WLTP-kørecyklussen findes på www.bmw.dk/wltp.

    En oversigt over brændstofforbrug, CO₂-udledninger og strømforbrug for alle nye personbilmodeller fås gratis på alle salgssteder, og kan derudover ses på Trafikstyrelsens hjemmeside www.bilviden.dk.

     

    Generelle vilkår og ansvarsfraskrivelse.

    Vi tager forbehold for fejl og mangler. Vi tilstræber, at indholdet er ajour, men vi kan ikke garantere, at indholdet til enhver tid er korrekt. BMW.dk kan ikke betragtes som en komplet guide til vores produkter og ydelser.

    BMW Danmark A/S forbeholder sig retten til når som helst at foretage ændringer i priser, specifikationer og udstyr. For mere information om bilernes standard- og ekstraudstyr se www.bmw.dk/udstyr.