BMW EfficientLightweight.

Højere hastighed. Lavere vægt.

BMW EfficientLightweight er et mønstereksempel på, hvordan effektivitet og dynamisk kørsel forenes bedst muligt. Takket være anvendelsen af ekstremt lette og stabile materialer som fx kulfiber i kabinekonstruktionen, aluminium i undervognen, højstyrkestål til karrosseriet eller avancerede magnesiumlegeringer til motoren har det været muligt at reducere brændstofforbruget og samtidig skrue op for både ydelse og køredynamik.

BMW EfficientLightweight. Højere hastighed. Lavere vægt.

BMW EfficientLightweight er et mønstereksempel på, hvordan effektivitet og dynamisk kørsel forenes bedst muligt. Takket være anvendelsen af ekstremt lette og stabile materialer som fx kulfiber i kabinekonstruktionen, aluminium i undervognen, højstyrkestål til karrosseriet eller avancerede magnesiumlegeringer til motoren har det været muligt at reducere brændstofforbruget og samtidig skrue op for både ydelse og køredynamik.

Læs mere

INTELLIGENT LETVÆGTSKONSTRUKTION.

Det tekniske design af en BMW er baseret på højteknologiske materialer: Ultramoderne plastmateriale, letvægtsmateriale som aluminium til fronten og chassiset på bilen, højstyrkestål til karrosseriet og en speciel magnesiumlegering til motor og transmission.

 

Intelligent letvægtskonstruktion reducerer vægten af komponenter med op til 25 % og resulterer i fremragende stabilitet og passiv sikkerhed. En ligelig fordeling af vægten mellem for- og bagaksel optimerer køredynamikken.


BMW EfficientLightweight betyder, at bruge det rigtige materiale på det rigtige sted inde i bilen, og er nu  standard i enhver BMW. Intelligent letvægtskonstruktion reducerer vægten af komponenter, og betyder fremragende karrosseristivhed og passiv sikkerhed for chauffør og passagerer. Det forbedrer også de dynamiske køreegenskaber ved at sikre en afbalanceret vægtfordeling mellem for- og bagaksel.

EKSTREM AFSTIVNING OG HØJ SIKKERHED: KABINEKONSTRUKTIONEN I KULFIBER.

BMW præsenterer en ægte revolution inden for moderne bilkonstruktion i form af verdens første seriefremstillede kabinekonstruktion af kulfiber. BMW sætter således nye standarder for letvægtskonstruktion. Den ekstreme styrke giver på den ene side passagererne optimal beskyttelse ved kollisioner, mens den på den anden side er let nok til at udligne HV-batteriets vægt. Resultatet: højere sikkerhed, rummelige og komfortable pladsforhold samt en betydelig vægtreduktion - og dermed også endnu mere dynamik.I lang tid har anvendelsesmulighederne været begrænset, da dette materiale normalt skal fremstilles i hånden. I dag har BMW Group egen produktion af kulfibre og kulfiberplader, og det gør det muligt at anvende materialet til seriefremstilling.

LAV VÆGT. HURTIG ACCELERATION.

LAV VÆGT. HURTIG ACCELERATION.

Fra bagakslen til motorhjelmen i aluminium, fra M letmetalfælgene til kulfibertaget – oplev de mange anvendelsesområder for BMW EfficientLightweight i BMW M4 Coupé.

BMW M4 Coupé:
Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 9,7 – 10,2*
CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 223 – 235*

Læs mere

INTELLIGENT LETVÆGTSKONSTRUKTION.

Det tekniske design af en BMW er baseret på højteknologiske materialer: Ultramoderne plastmateriale, letvægtsmateriale som aluminium til fronten og chassiset på bilen, højstyrkestål til karrosseriet og en speciel magnesiumlegering til motor og transmission.

 

Intelligent letvægtskonstruktion reducerer vægten af komponenter med op til 25 % og resulterer i fremragende stabilitet og passiv sikkerhed. En ligelig fordeling af vægten mellem for- og bagaksel optimerer køredynamikken.


BMW EfficientLightweight betyder, at bruge det rigtige materiale på det rigtige sted inde i bilen, og er nu  standard i enhver BMW. Intelligent letvægtskonstruktion reducerer vægten af komponenter, og betyder fremragende karrosseristivhed og passiv sikkerhed for chauffør og passagerer. Det forbedrer også de dynamiske køreegenskaber ved at sikre en afbalanceret vægtfordeling mellem for- og bagaksel.

CARBON - EN NY ÆRA BEGYNDER.

CFRP (kulfiberforstærket plast) er et yderst elastisk materiale fremstillet af kulfibre og plast. Det er cirka 30 procent lettere end aluminium og 50 procent lettere end stål. Sådan foregår produktionen:

  • Trin 1: I samarbejde med SGL Automotive Carbon Fibers producerer BMW Group kulfibrene selv. Efter mere end ti års forskning og udviklingsarbejde er det nu for første gang muligt at implementere materialet i serieproducerede biler.
  • Trin 2: De spundne fibre er vævet ind i måtter og gennemvædet i specielle harpikser.
  • Trin 3: De opvarmes derefter til faste elementer, som bruges til karrosseriet.
  • Trin 4: I det næste trin sørger en specielt udviklet, fuldautomatisk procedure for at støbe karrosserikomponenterne sammen.
  • Resultatet: Brugen af kulstof resulterer i højere stabilitet i karrosseriet og større sikkerhed for passagererne. Maksimal stivhed tillader hurtigere acceleration samt forbedret smidighed og vejgreb. Den lavere vægt reducerer brændstofforbruget.

 

Brændstofforbrug og CO2-udledning.

  • Værdierne uden parentes gælder for standardmodellen med standardgearkasse, værdier i parentes gælder for samme model, men med en anden gearkasse.

    Det anførte brændstofforbrug og CO₂-udledning er fastsat i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 715/2007 af 20. juni 2007 gældende på tidspunktet for typegodkendelsen af det pågældende køretøj. De anførte tal er baseret på et køretøj med det standardudstyr, som køretøjet leveres med, og det viste interval er baseret på de forskellige konfigurationsmuligheder (standardudstyr og ekstraudstyr). De modeller, der er afbildet, afspejler biler, der forhandles på det tyske marked. Der kan dermed forekomme afvigelser fra de beskrevne modelvarianter og det beskrevne udstyr i forhold til biler, der forhandles i Danmark. Du kan få yderligere oplysninger hos din BMW forhandler.

    * Brændstofforbruget, CO₂-udledningerne og strømforbrug er fastsat ud fra den nye WLTP-norm (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Registreringsafgiften er baseret på, blandt andet, bilens brændstofforbrug. Beregningen af registreringsafgiften baseres i Danmark, til og med 31. december 2020, på en korreleret værdi af det opnåede WLTP-testresultat.

    Mere information om udledninger og WLTP-kørecyklussen findes på www.bmw.dk/wltp.

    En oversigt over brændstofforbrug, CO₂-udledninger og strømforbrug for alle nye personbilmodeller fås gratis på alle salgssteder, og kan derudover ses på Trafikstyrelsens hjemmeside www.bilviden.dk.

     

    Generelle vilkår og ansvarsfraskrivelse.

    Vi tager forbehold for fejl og mangler. Vi tilstræber, at indholdet er ajour, men vi kan ikke garantere, at indholdet til enhver tid er korrekt. BMW.dk kan ikke betragtes som en komplet guide til vores produkter og ydelser.

    BMW Danmark A/S forbeholder sig retten til når som helst at foretage ændringer i priser, specifikationer og udstyr. For mere information om bilernes standard- og ekstraudstyr se www.bmw.dk/udstyr.