Återvunnet fisknät får nytt liv i BMW iX

GENANVENDTE FISKENET FÅR NYT LIV I BMW iX.

Bæredygtige materialer spiller en stadig vigtigere rolle i BMWs kabinedesign. Daniela Bohlinger, bæredygtighedschef hos BMW Group Design, mødte Giulio Bonazzi, adm.dir. for det italienske firma Aquafil, på virksomheden  i Ljubljana, hvor der produceres ECONYL®-garn fra genanvendte fiskenet og andet nylonaffald.

Læs mere
GENANVENDTE FISKENET FÅR NYT LIV I BMW iX.

De fiskenet, som Giulio Bonazzi breder ud på det store bord i sit konferencelokale er så rene, at man næsten skulle tro, at de er nye. ”Processen til rengøring af nettene består af flere trin, og vi blander nettene med andet nylonaffald i et kemisk anlæg, der nedbryder dem til deres kemiske komponenter", forklarer den italienske garnfabrikant. Resultatet er ECONYL®, rene nylongranulater, der har nøjagtig samme sammensætning som petroleumbaseret, såkaldt "standard"-nylon. Når produkterne fra ECONYL® har nået enden af deres levetid, kan de igen tilføres til cyklussen og genanvendes til at fremstille nye produkter. ”Det kan gentages så mange gange, det skal være", siger Bonazzi. ”Så det er virkelig bæredygtigt".

Læs mere
Econyl

Bæredygtighed møder optimale designegenskaber.

BMW bruger også ECONYL®-garn til de stoffer, der bruges til at fremstille loftsbeklædning og gulvtæpper til BMW i3, BMW iX og andre modeller. For Daniela Bohlinger, ansvarlig for bæredygtighed i design hos BMW, er dette et logisk trin i den miljøbevidsthed, der breder sig i organisationen, og som spiller en stor, stigende rolle hos BMW. "Det var vigtigt for os at kunne bruge genanvendt materiale som grundlag for disse produkter. ECONYL®-nylon, der udvindes fra fiskenet og andet nylonaffald, har særdeles gode egenskaber til vores formål. Materialet har en meget smuk farvepalet, og man kan arbejde meget fint med det som designer. For det siger sig selv, at et produkt, der er fremstillet af genanvendt materiale, skal se fejlfrit ud og have fremragende egenskaber".

 

Men åbenheden hos luksusmærker, især over for genanvendte materialer, er stadig begrænset, siger Giulio Bonazzi. Det lader dog til, at det langsomt ændrer sig. Foruden BMW benytter andre som Prada og Gucci nu også ECONYL®-nylon i deres kollektioner. Sammenlignet med petroleumbaseret nylon bidrager produktionen af det genanvendte materiale til 90 procent mindre koldioxidudslip.

Læs mere
Advanced recycling
Advanced recycling 2

Avanceret genanvendelsesproces bidrager til miljøet.

Nogle af de kasserede fiskenet samles op af havene af dykkere, hvilket er "den mest følelsesmæssige del af det hele", siger Giulio Bonazzi. "Det er hovedmålet for The Healthy Seas, en NGO-organisation, der er etableret af Aquafil og to andre partnere i 2013 for at øge bevidstheden om problemet med de tabte fiskenet". Men størstedelen af de net, der genanvendes af Bonazzis firma, Aquafil i Slovenien, kommer fra fiskeopdræt over hele verden. Aquafil samler disse råvarer i to 15 000 kvadratmeter store lagre i Ljubljana, hvor de rengøres og bindes på paller. På samme lager opbevares også andet nylonaffald, som for eksempel gamle tæpper, kasseret tøj og plastkomponenter. Alle disse materialer genanvendes sammen til helt ny ECONYL®-nylon i det kemiske anlæg. Genanvendelsesprocessen i fabrikken er kun delvist forståelig for lægfolk. Det skyldes, at de fleste kemiske separations- og fusionsprocesser finder sted, hvor man ikke kan se dem, i et kompliceret beholder- og rørsystem, der løber gennem fabrikken. I starten kan man se, hvordan affald behandles: for eksempel at fiskenettene hakkes i små stykker og transporteres på et transportbånd til en stor beholder. Men på næste station, en etage højere oppe, hvor en den af materialet kan ses uden for de sølvfarvede rør, er det allerede et snehvidt plastgranulat. Til slut sendes det genvundne materiale gennem såkaldte spindeplader, hvor det spindes til en uendelig, glat tråd og spoles op på ruller i stort format. I en anden del af fabrikken lægges hvidt garn og meget store dybsorte, røde og blå ruller på en række rullevogne.

Læs mere

Som pioner på denne genanvendelsesteknik driver Giulio Bonazzi den eneste fabrik i verden, hvor der produceres rent ECONYL®-nylongarn af affald. Hans produkt kan genanvendes så tit, man vil, uden nogensinde at tabe kvaliteten. Det er et lukket kredsløb. "Vi går også i denne retning i bilindustrien", siger Daniela Bohlinger. "Vi gennemtænker hele produktcyklussen helt fra begyndelsen og bruger flere og flere materialer, som efterhånden kan genanvendes og bruges til andre formål".

Læs mere
The factory

Store ambitioner for klimaet.

Investeringer i drivmidler uden udslip og effektiv anvendelse af materialer vil også bidrage til at opnå klimamålene i Paris-aftalen. "Vores administrerende direktør Oliver Zipse har klart påtaget sig at opnå disse mål", betoner Daniela Bohlinger. Giulio Bonazzi har en mening om, hvad det indebærer at gennemføre sådanne ændringer i branchen. "Hvis jeg i forvejen havde vidst, hvor vanskeligt alt dette ville være, ville jeg helt sikkert ikke have gjort det", siger iværksætteren, der kalder sig en "gal mand”, og ler.

 

På fabriksturen viser han Daniela Bohlinger et eksempel på de udfordringer, han løser: ”Når vi genanvender net fra fiskeopdræt, skal vi fjerne de kobberoxidbelægninger, der bruges til at beskytte fiskenettene mod begroning af alger. Kobberoxid er ikke nylon. Det skabte mange problemer for den kemiske proces. I nogle år har vi kunnet rense net fra fiskeopdræt for kobberoxid, da vi har udviklet specialudstyr til det".

Læs mere
Strong ambitions
"Vi udvikler en klar retning for at opnå dette ambitiøse mål inden 2030"
Daniela Bohlinger, bæredygtighedschef hos BMW Group Design
ALT OM BMW iX

ALT OM BMW iX.

Lær mere om vores elektrificerede biler.

LÆR MERE OM VORES ELEKTRIFICEREDE BILER.