Kan batterier til elbiler fremstilles på en bæredygtig måde?

KAN BATTERIER TIL ELBILER FREMSTILLES PÅ EN BÆREDYGTIG MÅDE?

Kan batterier til elbiler fremstilles på en bæredygtig måde?

FREMSTILLING AF BATTERIER.

Bilbranchen står midt i et historisk teknologiskift, hvor benzin- og dieselbiler erstattes med plug-in-hybrider, men debatten består: Kan man fremstille batterier til elbiler og plug-in-hybrider på en bæredygtig måde?

 

I en rapport fra 2016 peger Amnesty eksempelvis på arbejdsforholdene i Congos koboltminer. Der risikerer tusindvis af arbejdere livet i tunneller de selv udgraver. Nogle af dem er børn.

 

Mindre kobolt og fornuftige arbejdsforhold.

Men der findes eksempler på, at man kan fremstille batterier, som både lever op til høje miljøkrav og moderne arbejdsvilkår:

 

  • For at være sikker på at råvarerne kommer fra miner med gode arbejdsvilkår, køber vi fx kobolt på egen hånd og overdrager det direkte til vores batteriproducent. I dag har vi reduceret andelen af kobolt i batterierne med totredjedele.
  • For tre år siden tilsluttede vi os Responsible Cobalt Initiative, hvis mål er at finde frem til metoder, som garanterer at børne- og slavearbejde ikke forekommer.


Råvarer fra Australien og Marokko.

I forbindelse med femte generations elbiler, der kommer på markedet i år og næste år, vil samtlige af vore modeller udelukkende anvende råvarer fra Australien og Marokko.

 

For at nå målet og fortsat være den drivende aktør, er teknologiudviklingen en afgørende faktor, hvorfor vi blandt andet har åbnet Battery Cell Competence Centre i den tyske by München, en investering på omkring to milliarder kroner. Der foregår et forsknings- og detektivarbejde med det formål at udvikle nye battericeller og prototyper, som skal danne grundlaget for fremtidens batterier.

 

Vores engagement i miljøet skal også være til stede, hvor produktionen finder sted, blandt andet lagres elektricitet i gamle bilbatterier på vores fabrik i Leipzig og på taget er der bikuber, som vores ansatte tager sig af.

 

Samarbejde med svensk batteriproducent.

Omstillingen til el kræver samarbejde med andre aktører. Derfor har BMW investeret 650 millioner kroner i Northvolt, virksomheden, som bygger en fabrik i Skellefteå for fremstilling af lithiumionbatterier til elbiler. Fabrikken skal kunne fremstille 200.000 tons batterier årligt. BMW regner med leverancer omkring år 2023.

 

Emma Nehrenheim, miljø- og bæredygtighedschef på Northvolt, fortæller at deres produktionsmodel er unik i den forstand at virksomheden har inddraget flere produktionstrin under et og samme tag.


– Det betyder at vi, til forskel fra traditionelle batteriproducenter, vil fremstille vores eget aktive materiale og dermed købe metaller direkte fra minen i stedet for at gå gennem mellemmænd. Det indebærer at vi vil have god sporbarhed og kan sikre at vore metaller frembringes på en etisk bæredygtig måde, siger hun.

Læs mere
» Bikuber på taget og opbevaring af elektricitet i gamle bilbatterier. «
BMWs fabrik i Leipzig.
Fakta om kobolt.

FAKTA: KOBOLT.

  • Lithiumionbatterier indeholder kobolt, et hårdt, sølvgråt, magnetisk metallisk grundstof med den kemiske betegnelse Co. 
  • Mange af dagens elektrificerede elbiler anvender lithiumionbatterier. Teknikken findes også i mange andre eldrevne produkter, som eksempelvis visse mobiltelefoner og elværktøj.
  • Kobolt er et omstridt mineral, som visse steder brydes under tvivlsomme former, det meste kommer fra Congo-Kinshasa. Størstedelen af kobolt kommer fra større miner, hvor man anvender moderne maskiner og voksen arbejdskraft. Det er en udfordring, at den ”beskidte” kobolt blandes med den bæredygtige kobolt undervejs i produktionskæden, hvilket kan gøre det svært at spore oprindelsen.
Læs mere
KØR PLUG-IN-HYBRID, OG BLIV BELØNNET

KØR PLUG-IN-HYBRID, OG BLIV BELØNNET.

Det første loyalitetsprogram, hvor du belønnes for hver kilometer kørt på el. Optjen point, og bliv belønnet.
eAcademy

eACADEMY.

Vil du vide mere? Få gode råd og seneste nyt om elbiler og plug-in-hybrider.