The 4 - känslan sitter i linjerna

10 ÅR MED BMW i.

VISIONEN DER BLEV EN SUCCESHISTORIE.

10 ÅR MED BMW i.VISIONEN DER BLEV EN SUCCESHISTORIE.

BMWs elbiler – mere end bare elektriske.

Det hele begyndte med en idé – at tænke individuel transport på en helhedsorienteret og bæredygtig måde. Og at løfte den til et helt nyt niveau. I 2011 var BMW Group forud for sin tid med BMW i, når det gælder teknik, design og bæredygtighed, og firmaet var frem for alt pionerer på eldrevne køretøjer. For at markere 10-årsdagen kan du følge med i et kort tilbageblik på en speciel og succesfuld historie.

Den 21. februar 2011 blev BMW i lanceret under mottoet “Born Electric”. Lanceringen blev understreget med videoprojektioner og lysinstallationer på facaderne af BMWs hovedkontor, BMW Welt, og på BMW Museum i München, Tyskland. Dette var dog ikke første gang BMW talte om eldrevne køretøjer, allerede i 2008 lancerede BMW Gruppen ”Project i”, og i 2009 gav firmaet et blik på bilens fremtid med studiet BMW Vision Efficient Dynamics.

Læs mere
”BMW i markerer starten på en ny æra for individuel transport”
- Ian Robertson, 2011, Manager of Marketing and Sales, BMW Group
test
BMW i 10 years
BMW i 10 years

Helhedssynet med BMW i.

Frem til for 10 år siden stod ”i” i navnet på en BMW model for ”injection”, altså indsprøjtningsteknikken på benzinmotorer. Nu associerer mange mennesker i’et i BMW i med fremtiden for bilkørsel på bæredygtig måde. Som en del af helhedssynet tænker man på alt, der har med bilkørsel at gøre, så som: elektriske drivsystemer, CO2-minimerende produktion som også bruger 70% mindre vand, 100 % grøn el i produktionen, kundevenlig ladning hjemme og undervejs, innovative og fornybare råmaterialer og genanvendte materialer, letvægts-konstruktioner i kraft af brugen af CFRP, og nye digitale tjenesteydelser.

Læs mere

På International Motor Show (IAA) i 2011 præsenterede BMW ”Megacity Vehicle”, en konceptbil som var basis for BMW i3 to år senere. Det var resultatet af BMWs ønsker om at udvikle en miljøvenlig elbil til bykørsel, som ikke er tungere end en konventionel bil. Den første BMW i model kom på vejene i 2013, og den satte sine hjulspor. Et helt nyt konstruktionsprincip med aluminiumchassis og et interiør fremstillet af kulfiberarmeret polymer (CFRP).

 

Denne arkitektur er som en skræddersyet habit til det alternative fremdrivningssystem, med minimal vægt og maksimal køretøjsdynamik. At den er elektrisk trækker heller ikke ned i den køreglæde, der er typisk for BMW. BMW i3 imponerede, dengang som nu, med den konstante kraft fra elmotoren og dens acceleration, som sikkert har medført mange nysgerrige blikke ved trafiklysene. Højspændingsbatteriet sikrer en rækkevidde på op til 359 kilometer (NEDC test cyle) plus køreglæden.

Læs mere
”BMW i er vores rugemaskine for visionær bilkørsel”
- Pieter Nota, Member of the Board of Management, BMW Group
BMW i 10 years - Pieter Nota
BMW i 10 years

Bæredygtig i alle fibre.

En anden del af helhedstanken var de bæredygtige valg af materialer – som eksempel er instrumentpanelets beklædning og dørpanelerne fremstillet af naturlige fibre. 80% af alle synlige overflader på førersædet er fremstillet af genanvendte materialer eller fornybare råmaterialer. BMW tænker også i samme baner, når det gælder ressourcer, så fra og med 2021 vil man i elmotorerne ikke benytte sjældne jordarter, og der bruges to tredjedele mindre kobolt i højspændingsbatterierne end det, der normalt har været benyttet. Samtidig opfyldes de allerstrengeste samfunds- og miljøstandarder.

 

Oprindeligt kunne BMW i3 som ekstraudstyr fås med en rækkeviddeforøger, altså en ekstra benzinmotor, for at forøge bilens rækkevidde. Men efterhånden som batterierne blev udviklet yderligere, blev denne mulighed unødvendig. Og det indebar, at BMW tog yderligere et trin nærmere målet mod emissionsfri bilkørsel.

 

BMW i3 kan allerede nu beskrives som banebrydende. Modellen har haft samme betydning for BMW som 02-serien havde for BMW i 60’erne – ganske enkelt en milepæl i historien. Det faktum, at BMW i3 stadig produceres i dag, taler for styrken i konceptet for bilen og den retning, som BMWs udviklingsfolk valgte, idet den stadig fungerer i dag. Det er ikke for ingenting, at BMW i3 er en af de bedst sælgende premium-elbiler i Europa.

Læs mere
”BMW i står for visionære biler, inspirerende design og et kontinuerligt fokus på bæredygtighed”
- Ian Robertson, 2011, Manager of Marketing and Sales, BMW Group
BMW i8

Elektroteknik møder sportsvognen.

BMW i3 blev i 2014 fulgt af BMW i8 Coupé, og 2018 kom den som sportsvogn. BMW i8 er baseret på konceptstudiet BMW Vision Efficient Dynamics, og med sin plug-in hybrid-drivline kombinerede den en sportsvogns præstationer med forbrug og udledning som en mindre bil. Vil du have et systemoutput på 275 kW (369 hk) og kunne køre med hastigheder op til 120 km/h i elektrisk funktion? Så er denne sporty model helt klart noget for dig. 

 

BMW i8 benytter (lige som BMW i3) også højteknologiske materialer så som kulfiber og aluminium. Med denne elektriske sportsvogn introducerede BMW også laserforlygter. Så der var ikke noget område, hvor BMW i8 ikke var forud for sin tid. Og det er også derfor, at den allerede er en fremtidig klassiker, nu da produktionen er ophørt.

  

 

Læs mere

BMW i er mere end elektrisk.

Ud over produktionsbilerne har BMW i også flere gange udstillet koncept- og visionsbiler. De giver et glimt af den umiddelbare og nære fremtid for BMW i. Blandt dem var BMW i Hydrogen Next 2019, der var baseret på BMW X5, og denne SAV fascinerede messegæsterne med sin brændselscelle og elmotor som fremdrivningssystem. Denne brintdrevne bil fra BMW i er planlagt til at komme ud til kunder, i begrænset produktion, til test i 2022.

Læs mere
BMW i 10 years

Fuld fart mod fremtiden.

Et trin længere fremme er BMW iX3, som allerede er på gaden. Siden starten af satsningen på elbiler for ti år siden er udviklingen af ladeinfrastrukturen for elbiler gået meget hurtigt. Offentlige ladestationer dukker op over alt, og der bliver bygget lynladestationer langs motorvejene. BMW Charging tilbyder også alle de tjenesteydelser, der kræves til at lade elbiler, i en pakke. Desuden installeres der flere og flere wallboxes af private boligudlejere. Der er dermed de bedste forudsætninger for at sikre succesen for fremtidens elbiler så som den sportslige BMW i4 med dens slående, emotionelle design. Eller BMW iX, oprindeligt kendt som BMW Vision iNEXT, som er BMW i-flagskibet for fremtidens teknologi. Denne model kombinerer for første gang fremtidens interiør med en højtudviklet elektrisk drivenhed.

Læs mere
BMW i 10 years

Hvad er BMW i?

  • BMW i er et mærke, der tilhører BMW Group, og som blev lanceret i februar 2011.

 

  • Alle BMWs elbiler er solgt under BMW i mærket. Mærkets første model var BMW i3, og programmet udvides kontinuerligt.
Læs mere
The 4 - BMW 4-serie Coupé

BMW 4-SERIE COUPÉ - MAGIEN SIDDER I LINJERNE.

Er du nysgerrig efter hvordan designeren bag den nye BMW 4-serie Coupé tænker, når han tegner bilen? Seungmo Lim fortæller sin historie her.
Nyrernes historie.

NYRERNES HISTORIE.

I næsten 90 år har alle BMW modeller i princippet haft de umiskendelige nyrer. Følg med på en rejse tilbage i tiden og se historiens udvikling frem til idag.