The 4 - känslan sitter i linjerna

UDVIKLINGENS SPÆNDING

BMW X7 - Luksus i en ny dimension.

UDVIKLINGENS SPÆNDING BMW X7 - Luksus i en ny dimension.

Fra den inderste del af taget, der er fremstillet af Alcantara, til den perfekt indstillede støddæmper: Mød manden, som sørgede for at gøre MWM X7 til et kunstværk ned til den mindste detalje. Projektleder Jörg Wunder afslører, hvordan en idé blev forvandlet til en luksuriøs SUV.

Her er det perfekte scenario: Lige bag ved den ”frosne tornado” af arkitekterne Coop Himmelb(l)au ved indgangen til BMW WELT i München, er der afsat særlig plads til et andet kunstværk. Her udgør et enestående udstillingslokale, som er skabt af den spanske stjerne-designer Patricia Urquiola, et passende miljø for BMW's luksusmodeller. Og midt i det mageløse rum står den nye BMW X7.

 

SUV’en står forbløffende diskret på det grønne terrazzogulv. Men da Jörg Wunder træder ind i udstillingslokalet, retter de besøgende i BMW WELT umiddelbart blikkene mod ham. En kvinde fra Indien vil have en selfie med ham foran BMW X7, og forstår først siden hen, at hun ikke kunne have valgt en bedre person. Som projektleder er Wunder praktisk talt far til den luksuriøse SUV. Han afslører i et interview, hvilke markeder bilen retter sig mod, hvad der gør BMW X7 så speciel - og de komponenter, den deler med Rolls-Royce Cullinan.

Læs mere
"Da jeg endelig stod foran hardwaren for første gang, må jeg indrømme, at jeg fik gåsehud."
- Jörg Wunder
BMW Polycycle team

Du har arbejdet for BMW i 20 år. Som projektleder for BMW X7 har du defineret en ny dimension i BMW's SUV-kategori (sports utility vehicle). Hvorfor blev du betroet denne opgave?

Jeg var medvirkende til at få anden og tredje generation af BMW X5 ud at køre. I begge processer fik jeg stor erfaring og arbejdede meget sammen med vores fabrik i Spartanburg, South Carolina, hvor alle X-modellerne er fremstillet. I 2015 blev jeg kontaktet og spurgt, om jeg kunne tænke mig at stå i spidsen for BMW X7-teamet.

 

Det var en drøm, der gik i opfyldelse.

 

Hvorfor besluttede BMW sig for at bygge en ny model i denne størrelse?

I USA og mange andre regioner i verden har vores kunder udtrykt ønske om en SUV, der er større end BMW X5. Globalt vokser SUV-segmentet hurtigere end mange andre segmenter, og vi ønsker at tage del i denne tilvækst.

Læs mere
BMW iX3

Mange tænker muligvis, at for at få en større SUV, så tager BMW ganske enkelt en BMW X5 eller X6, og gør den lidt større. Hvorfor fungerer det ikke sådan?

Lige fra begyndelsen vidste vi, at vi ville udvikle en helt fritstående bil til dette luksussegment - og jeg tror, at vi er lykkedes rigtig godt med det. Det får mig til at tænke på noget, der blev skrevet om bilen. Året inden lanceringen afholdt vi en usædvanligt tidlig testkørsel for journalister. Bilen havde ingen direkte forgængere, og vi ville introducere konceptet. Omtalen i et bilmagasin, der har rygte for at være meget kritisk, var: ”Med X7 har BMW forværret X5 til en kompakt SUV.”

Detaljer som den typiske tredje række sæder med plads til to personer gør en stor forskel. Sæderne er gode, bekvemme, i kaptajnstil, med armlæn, kopholdere og USB-porte.

Bilen indeholder ingen komponenter fra andre modeller med undtagelse af ydre spejle og forrude, der stammer fra BMW X5, og hjulboltene fra Rolls Royce.

Læs mere
BMW iX3
BMW iX3

Hvad følte du, da du første gang sad i BMW X7?

Da jeg endelig stod foran hardwaren for første gang, må jeg indrømme, at jeg fik gåsehud. At man faktisk kunne starte tændingen på BMW X7 og se, at alt fungerede, var utroligt. I starten af 2017 kørte jeg X7 på testbanen i München, dernæst i Sydafrika, og begge gange var det en fascinerende oplevelse. Indtil da havde bilet bestået af papirarbejde, planer og PowerPoint-præsentationer. Nu var det virkelighed, og jeg kunne se, at bilens DNA passede perfekt.

 

 

Hvordan kunne du se det?

Selv om bilen kan se ret klodset ud for nogle, så gør den finjusterede affjedring bilen meget smidig og ekstrem bekvem på lange strækninger. Det er definitivt et tilfælde af, at ”Jeg kører bilen” frem for, at bilen kører mig. Den har præcis de sportsmæssige træk, som en BMW bør have. De ekstra funktioner, såsom baghjulsstyring og rullestabilisering, bidrager meget, hvilket betyder, at bilen føles 30 centimeter kortere og er betydeligt mere smidig, end man ville forvente af størrelsen.

Læs mere
BMW iX3

Så hvordan føles det at blive kørt i en BMW X7?

Jeg har siddet tusindvis af kilometer i bilens anden sæderække, og jeg må sige, at jeg aldrig har haft en så behagelig tur, hvoraf nogle var på rigtig barske veje. Den tredje sæderække er også behagelig over lange afstande.

 

Kan du forklare, hvordan baghjulsstyringen fungerer?

Ved lave hastigheder styrer baghjulene i den modsatte retning for at øge manøvredygtighed og smidighed. Ved højere hastigheder styrer baghjulene i samme retning som forhjulene, hvilket forbedrer kørselsstabiliteten.

 

 

Læs mere
BMW i 10 years

Hvad var de største udfordringer med hensyn til design?

At opnå den smidighed, som kunderne forventer af en BMW med et køretøj af denne størrelse. Den anden udfordring var interiøret, især siddepladserne.  Vi har kun elektriske sæder. I dette segment er kunderne ikke vant til at skulle folde sæderne manuelt. Sæderne i anden og tredje række foldes sammen ved tryk på en knap, hvilket betyder, at der er mange bevægelser at overveje.

 

Så hvad bruger kunder denne luksuriøse plads til?

Vores vigtigste markeder er USA, Kina, Rusland og Mellemøsten. Der er naturligvis kulturelle forskelle, men generelt er komfort på lange rejser et af de vigtigste krav overalt. 

Læs mere

Takket være de tre sæderækker kan f.eks. bedsteforældre også køre i bilen med børnene i tredje række og bedsteforældrene i midten. Eller noget som er almindeligt i USA, hvor køretøjet kan bruges som et transportværktøj til at køre børn og deres venner til skole eller sportsbegivenheder.

Med de luksuriøse individuelle sæder på anden række er denne bil også perfekt til at blive kørt i. 

Med de lyxiga individuella sätena på andra raden är den här bilen också perfekt för att skjutsas i.

 

Læs mere
BMW i3

BMW X7 er en temmelig klodset bil at køre i byen, ikke?

Den er ikke længere end en BMW 7-serie, og den er heller ikke bredere. Den optager ikke nogen alt for stor del af gaden. Der er en parkeringsassistent og en bakassistent, der hjælper med parkering. Bilen husker de sidste 50 meter og kan køre autonomt tilbage. Det eneste, der får bilen til at se stor ud, er dens volumen, da den er betydeligt højere end en limousine. Det giver bilen et kraftfuldt udseende, og dem, der sidder i den, får en følelse af plads.

 

Er BMW X7 en terrængående bil?

Som regel køres bilen ikke i terræn, hvilket ikke betyder, at du ikke kan tage den der, som vi har set i testkørsler.

Læs mere

Men dens normale miljø er lange afstande, motorveje, landeveje. Men hvis du for eksempel kører op i bjergene, fører BMW X7 dig langs de sidste kilometer grusvej til din hytte.

 

Hvilken bil kører du?

En BMW X7, så jeg oplever bilen hver dag. Derhjemme skændes mine to døtre normalt om, hvem der har lov til at køre den. Den tredje sæderække er selvfølgelig perfekt, når jeg kører dem og deres venner, for så har vi seks pladser. Tidligere måtte vi tage to biler; nu behøver vi ikke længere kigge efter to parkeringspladser - og vi kan småsnakke under turen!

 

Læs mere
The 4 - BMW 4-serie Coupé

BMW 4-SERIE COUPÉ - MAGIEN SIDDER I LINJERNE.

Er du nysgerrig efter hvordan designeren bag den nye BMW 4-serie Coupé tænker, når han tegner bilen? Seungmo Lim fortæller sin historie her.