Vores værktøj til at administrere din tilladelse til vores brug af cookies er midlertidigt offline. Derfor mangler der muligvis nogle funktioner, der kræver dit samtykke til brug af cookies.
FRA SKÆRMTID TIL EGEN TID MED My BMW.
Fra morgengry til sengetid er mobilapps blevet en selvfølgelig del af det moderne liv. Men hvilke fordele indebærer et liv online, og hvordan kan vi være sikre på, at teknologien er der for vores skyld og ikke omvendt? For at undersøge det har vi fulgten BMW ejer for at se, hvordan man kan få mest muligt ud af hverdagen med BMW's egen hub i lommeformat, My BMW appen.
"Indtil for nylig har jeg forsøgt at undgå at bruge min mobiltelefon, indtil jeg kom på arbejde", siger Marc Jenkins, 35 år. "Men ærligt talt har mine rutiner nu ændret sig en hel del. Nu har jeg dårligt nok overstået tandbørstningen, før jeg har tjekket min telefon mindst én gang. Du ved, for at se nyheder, hvad der sker og ordne nogle praktiske ting med det samme. Og det er ikke for meget sagt, at My BMW spiller en rolle i dette.
- Marc JenkinsDet ændrede sig med My BMW. Nu kan jeg sikre mig, at alt er klart, inden jeg sætter mig i bilen. Hvorfor skulle jeg ikke gøre det?
Klar til at køre.
Marcs morgenrutine ser nogenlunde sådan ud: Han vågner og beder sin smarte højttaler om at afspille sin favoritplayliste fra Spotify, en blanding af blød, klassisk musik, som han fandt via en anbefaling fra en nær kollega. På telefonen scroller Marc gennem Twitter-feedet og sin mailboks, og han er klar til at starte dagen. "Jeg kan godt lide at føle mig online", siger han. "Jeg har meget at gøre hver dag, og jeg prøver at udnytte de fordele, som teknikken kan give mig. Det holder mig opdateret og sparer meget tid. Indtil for nylig manglede jeg ærlig talt kun at have den samme forbindelse til min bil".
Marc, der arbejder som teamleder i et globalt forsikringsselskab, skænker en kop kaffe op. Den klassiske musik strømmer ud af en smart højttaler på køkkenbordet. Han bevæger sig roligt rundt i lokalet, inden han sætter sig ned og tager sin telefon frem igen.
"Det ændrede sig med My BMW. Nu kan jeg sikre mig, at alt er klart, inden jeg sætter mig i bilen. Hvorfor skulle jeg ikke gøre det?" En hurtig demonstration følger: Marc tager sin telefon og viser en besked på sin startskærm: "BMW X5 xDrive45e er fuldt opladet: 100 % blev nået kl. 8:00." Han åbner appen og bydes velkommen med kælenavnet på sin bil på appens startside. Oven over det et stort "ALL GOOD", der kalder et hurtigt smil frem hos Marc. Han viser derefter, hvordan man bruger nogle af de andre funktioner. Via appen aktiverer han Remote Climatization for at ventilere kabinen i BMW X5 plug-in-hybriden og får derefter hurtigt vist vejen til sit arbejde. Og han er klar. "Det er det, jeg mener", siger Marc. "Alt klaret". Han skifter mellem nogle andre apps på sin telefon, og vi er snart klar til at køre.
Glæden ved at være online.
Digital Key er den næste funktion, der demonstreres. Marc nævner stolt, at han oprettede den digitale nøgle på sin iPhone, så snart han hørte, at den var blevet frigivet. Uden at slippe telefonen med den ene hånd, mens han bærer dokumentmappen i den anden, berører han dørhåndtaget på sin BMW X5 og venter på det dæmpede klik fra låsene, når de åbner. Han sætter sig og kaster et hurtigt blik på konsollen for at se, at hans valgte rute er blevet overført, inden han starter bilen.
En anden praktisk ting ved onlinemulighederne, siger Marc, mens vi går, er, at hans bil altid er opdateret, så han altid rejser med den nyeste software. Det er takket være Remote Software Upgrade, der opgraderer funktioner og installerer dem "over-the-air" ligesom ved en smartphone. Softwaren kan downloades og installeres via My BMW eller direkte via det indbyggede SIM-kort i bilen, og Marc kan altid se oplysninger om de softwareændringer, der er foretaget. "Jeg kan også opgradere bilen med nyt ekstraudstyr, hvis jeg har lyst til det, via BMW Connected Drive Store. Genialt, ikke?”
Da vi er vel ankommet til Marcs job, siger vi farvel til hinanden og aftaler at mødes igen, når han er færdig. Det er tid til, at Marc kobler sin bil på parkeringspladsens ladestation, så den kan oplades, mens han selv overgår til arbejdstilstand. Mens han går, vender han sig hurtigt rundt og vifter med telefonen i luften, og vi hører hans bil låse. Marc griner. "Se, hvor enkelt."
Med øje for prisen.
Vi mødes igen om eftermiddagen på parkeringspladsen foran Marcs BMW X5 plug-in hybrid.
En hurtig tjek i appen viser, at han har nok rækkevidde til at nå hjem, og snart ruller vi ud på vejen. Man kan ikke lade være med at tænke, at han kan have en pointe med sit forbundne liv, det virker unægteligt meget praktisk
Inden vi takker ham for at have vist os rundt og delt sin dag med os, viser Marc en sidste funktion. Hans bil skal snart til service, og også det vælger han at klare via My BMW. Hans foretrukne serviceværksted er allerede anført under Vehicle-fanen, og via appen går han let til værkstedets hjemmeside, hvor han booker dato og klokkeslæt til sit eftersyn, inden han indtaster det i sin kalender. "Fikset".
Giv lidt, og få meget mere tilbage.
Da nylige undersøgelser viser, at voksne i gennemsnit bruger så meget som 3 timer og 15 minutter på deres telefoner hver dag, kører der en hed debat om, hvor meget skærmtid der egentlig er godt. Men for Marc er dette pointen. Det handler ikke om, hvor meget tid du bruger; det handler om, hvad du bruger tiden på:
"Med apps som My BMW føler jeg, at den tid, jeg faktisk bruger, er til gavn for mig og den måde, jeg lever på – den hjælper mig med at klare tingene let, og det er det, det handler om for mig", siger han, da vi skilles.
"Jeg prøver at få mest muligt ud af mit liv online ved at bruge teknikken til min fordel. Jeg investerer et par minutter i opsætning og forberedelse og lader telefonen tage sig af resten. Til gengæld får jeg flere ting gjort på en hurtigere og lettere måde. Som jeg ser det, får jeg mere tid igen, som jeg kan bruge på ting, der er vigtige for mig. Jeg tror, det er, hvad teknikken skal gøre for os: Den skal arbejde for os og ikke omvendt."