BMW 5-serie Touring og BMW 5-serie Sedan

OVERSIGT OVER BMW 5-SERIE.

OVERSIGT OVER BMW 5-SERIE.

BMW 5-serie viderefører konceptet om den “nye klasse”: dynamiske biler i moderne design, udstyret med teknologiske innovationer, effektive motorer og komfortudstyr i overklassen. Visuelle elementer som dobbeltnyren eller “Hofmeister-knækket” på C-stolpen har været stilskabende gennem et halvt århundrede og den sportslige business-sedans varemærke. BMW 5-serie er desuden den første bil fra BMW, der indfører seriernes nye nomenklatur. Det første ciffer beskriver serien, men de to andre cifre fortæller om motoriseringen. Dette system kommer til at betegne alle serier fremadrettet. I 1975 fulgte BMW 3-serie op på dette princip, og i 1976 og 1977 var turen kommet til henholdsvis BMW 6-serie og BMW 7-serie.

Læs mere

DE 5 HØJDEPUNKTER VED BMW 5-SERIE.

  • 01 Imponerende køredynamik
  • 02 Et elegant og moderne udseende
  • 03 Flot og komfortabelt udstyr indvendigt
  • 04 Banebrydende teknologier
  • 05 Optimal forbindelse til alle services takket være BMW ConnectedDrive
BMW 5-serie Sedan, modeller fra 6 generationer stående

OVERSIGT OVER BMW 5-SERIES HISTORIE.

Et halvt århundrede med BMW 5-serie – lige fra starten var bilen en pioner inden for sin klasse og det bedste af det bedste inden for business-sedaner. Få mere at vide om BMW 5-series historie.

Læs mere

OVERSIGT OVER BMW 5-SERIES HISTORIE.

FØRSTE GENERATION AF BMW 5-SERIE.

BMW 520 (E12) set forfra let drejet stående

(BMW E12)

I 1972 kommer den første BMW designet af designlegenden Paul Bracq på markedet. BMW 5-serie udviser allerede alle de kendetegn, der kommer til at præge en sedan i den øvre mellemklasse fremover: det markante kølergitter med dobbelte forlygter, den langstrakte silhuet og det BMW typiske baghjulstræk. Hertil kommer undervognen, der er en kombination af sportslighed, sikkerhed og komfort. I cockpittet er der nu fuldt fokus på det funktionelle, og tiden spildes ikke på detaljer. Det indvendige udstyr imponerer med komfortfunktioner og materialer, der er behagelige at røre ved.
 

Året efter kommer der kraftigere motoriseringer på markedet: BMW 525 med 107 kW (145 hk) efterfulgt af BMW 528 med en kraftig motor på 121 kW (165 hk).
 

Fra og med modelår 1977 bliver der i forbindelse med modelpleje for alle biler indført en let forhøjet motorhjelm fra BMW nyrerne og frem til forruden. Baglygterne bliver desuden større, og de 6-cylindrede modeller BMW 525 og 528 udstyres med dobbeltkaburator. Det giver bilerne en højere ydelse. Efter knap 700.000 fremstillede eksemplarer indstilles produktionen, da efterfølgeren BMW 5-serie (E28) ser dagens lys.
 

Produktionstidsrum: 1972 – 1981
Motorer: 1,8 – 3,5 liter (66 – 160 kW, 90 – 218 hk), 4- og 6-cylindret
Længde/bredde/højde: 4.620 mm/1.690 mm/1.425 mm

ANDEN GENERATION AF BMW 5-SERIE.

BMW 5-serie Sedan (E28) set fra siden let drejet stående

(BMW E28)

Efterfølgeren til den første BMW 5-serie adskiller sig først og fremmest ved den teknologiske videreudvikling siden første generation. Designet bliver mere markant og præcist og især mere aerodynamisk, fordi hækpartiet hæves. Den typiske front med dobbelt forlygter i kølergitteret forbliver uændret. Tekniske nyheder som f.eks. ABS, airbag, elektronisk motorregulering, udstødningskatalysatorer og en bilcomputer kan for første gang vælges som ekstraudstyr. Næsten alle motorer er nu udstyret med indsugningsrørs-indsprøjtning.
 

I 1983 produceres den første BMW 5-serie med dieselmotor: BMW 524td yder 85 kW (115 hk) og er på dette tidspunkt verdens hurtigste dieselsedan.
 

I 1985 kan man ud over BMW M535i også få BMW M5, der er startskuddet til en linje af sportssedaner, der viser, at usædvanlige køreegenskaber ikke nødvendigvis er forbeholdt eksotiske sportsvogne. Den 100 % manuelt fremstillede BMW M5 er udstyret med den samme 6-cylindrede rækkemotor med en slagvolumen på 3,5 liter som BMW M635CSi og har en ydelse på 210 kW (286 hk). Og så leverer den noget af en optræden med sin underspillethed.
 

Allerede i 1974 fås der M varianter af BMW E12 i et mindre styktal fra BMW M GmbH. Denne udvikling kulminerer i BMW M535i, der sætter både visuelle og sportslige rekorder med sin store frontspoiler og en 6-cylindret motor med 160 kW (218 hk).
 

Frem til slutningen af 1987 forlader mere end 722.000 eksemplarer af BMW 5-serie (E28) fabrikken.
 

Produktionstidsrum: 1981 – 1987
Motorer: 1,8 – 3,5 liter (66 – 210 kW, 90 – 286 hk), 4- og 6-cylindret
Længde/bredde/højde: 4.620 mm/1.700 mm/1.415 mm

TREDJE GENERATION AF BMW 5-SERIE.

BMW M Sedan (E34) set forfra let drejet kørende

(BMW E34)

5-serie BMW (E34), der blev præsenteret for offentligheden i januar 1988, er markant større og bredere end sin forgænger. Den markant forbedrede aerodynamik med en cw-værdi på 0,30 sørger for, at alle benzinvarianter af BMW 5-serie kan køre hurtigere end 200 km/t. Takket være den lange hjulafstand og en næsten optimal vægtfordeling på 50:50 mellem for- og bagaksel imponerer bilen med sine sportslige og dynamiske køreegenskaber – lige fra BMW 518i drevet af en 4-cylindret motor til den kraftige BMW M5 på 232 kW (315 hk), der kunne fås allerede i premiereåret.
 

I 1991 er BMW 5-serie Touring god for en overraskelse blandt bilpublikummet: BMW kan nu for første gang levere en stationcar i den øvre mellemklasse. En helt særlig detalje er bagruden, der åbnes uafhængigt af bagklappen. Samme år udstyres dørene med en forstærket sidekollisionsbeskyttelse, så de bliver mere sikre.
 

I 1992 kommer den første BMW 5-serie med firehjulstræk på markedet i form af BMW 525iX. Og ligeledes for første gang udstyres BMW 5-serie varianter med V8-cylindrede motorer. I BMW 530i og BMW 540i er disse motorer kendetegnet ved en helt særlig gangkultur. BMW M5 er stadig udstyret med en 6-cylindret rækkemotor. Men slagvolumenen øges til 3,8 liter, så ydelsen forbedre til 250 kW (340 hk). Den nu mere kraftige BMW M5 fås nu også som Touring-variant.
 

Produktionen af Sedanen indstilles i 1995, mens BMW 5-serie Touring kan købes frem til 1996: Der bliver udleveret i alt 1,3 millioner eksemplarer af bilen.
 

Produktionstidsrum: 1988 – 1996
Motorer: 1,8 – 4,0 liter (83 – 250 kW, 113 – 340 hk), 4-, 6- og 8-cylindret
Længde/bredde/højde: 4.720 mm/1.751 mm/1.412 – 1.421 mm

FJERDE GENERATION AF BMW 5-SERIE.

BMW 5-serie Sedan (E39) set fra siden let drejet stående

(BMW E39)

På trods af de større mål ændrer vægten af råkarosseriet på BMW 5-serie (E39) sig ikke. Dette skyldes, at der i højere grad benyttes aluminium, f.eks. til undervognen, det primært er fremstillet i dette letmetal. Også vridningsstabiliteten bliver markant bedre. BMW 5-serie (E39), der fås hos forhandlerne fra 1995, er desuden fantastisk godt beskyttet mod rust, idet mere end tre fjerdedele af karosseriet er varmforzinket. I samspil med mange detaljer sørger det elegante design for en luftmodstandskoefficient, der godt kunne være rekord og i hvert fald er den bedste i denne klasse. Med muligheden for at få leveret op til ti airbags er der godt styr på sikkerheden.
 

Fra og med 1997 fås BMW 5-serie Touring også i denne serie. Og i 1998 gør en ny teknik inden for dieselmotorer sit indtog: Med den første 6-cylindrede rækkemotor med common-rail sætter BMW standarden på verdensplan, når det kommer til dieselmotorers performance og forbrugsoptimering – og det fortsætter sådan i mange år. De moderne motorer imponerer med deres ydelse og gangkultur – lige fra den 4-cylindrede dieselmotor til den bomstærke V8-cylindrede motor med 294 kW (400 hk) i BMW M5.
 

Med modelrevideringen af BMW 5-serie i år 2000 introduceres kørelyset i form af en ring rundt om forlygterne, og det benyttes stadig den dag i dag. Derudover er tågeforlygterne, der tidligere var kantede, nu runde. Med mere end 1,48 millioner udleverede biler(heraf 266.000 Touring) sætter denne BMW 5-serie salgsrekord frem til produktionsophøret i 2004.


Produktionstidsrum: 1995 – 2004
Motorer: 2,0 – 5,0 liter (85 – 294 kW, 115 – 400 hk), 4-, 6- og 8-cylindret
Længde/bredde/højde: 4.775 – 4.805 mm/1.800 mm/1.435 – 1.445 mm

FEMTE GENERATION AF BMW 5-SERIE.

BMW 5-serie Sedan (E60) set forfra let drejet kørende

(BMW E60, E61)

Designet på BMW 5-serie Sedan (E60/E61) med de karakteristiske former, der fås fra 2003, opstår under ledelse af Chris Bangle. Afvekslingen mellem konkave og konvekse flader skaber et unikt skyggespil, der både er kraftfuldt og dynamisk. Betjeningskonceptet er også overtaget fra BMW's overklasse-sedan: Således betjener føreren de mangfoldige systemer i BMW 5-serie via iDrive, og som ekstraudstyr fås et Head-Up-Display, hvor de vigtigste førerrelevante visninger projiceres op på forruden og direkte ind i synsfeltet. 


Den nye BMW 5-serie Sedan er større og mere rummelig end forgængermodellen, men ikke tungere – faktisk op til 75 kg lettere alt efter model. Det skyldes blandt andet det vægtreducerede frontparti i aluminium, der i kompositkonstruktion med det resterende råkarosseri i stål udgør et banebrydende skridt inden for karosserikonstruktion.


Som ekstraudstyr fås adaptivt kurve- og bremselys og, hvilket er nyt for BMW 5-serie, ud over krængningsstabiliseringen Dynamic Drive også aktiv hastighedsregulering ACC. Sammen med den sportslige undervogn giver det mulighed for en køredynamik, der er helt unik for denne klasse. De 6-cylindrede rækkemotorer overbeviser i dieselvarianten med common-rail og i benzinudførelsen med bi-VANOS.


Fra starten af 2005 kommer den nu aktuelle BMW M5 i handlen med en enorm V10-motor på 5 liter og en ydelse på 373 kW (507 hk). Den dynamiske sportssedan fås både som Sedan og Touring og er dermed blandt de hurtigste stationcars i verden.


I 2007 sker der en forsigtig modernisering af bilens udseende, hvor belysningen og kofangere ændres, og iDrive-systemet revideres desuden.


Produktionstidsrum: 2003 – 2010
Motorer: 2,0 – 5,0 liter (120 – 373 kW, 163 – 507 hk), 4-, 6-, 8- og 10-cylindret
Længde/bredde/højde: 4.841 – 4.855 mm/1.846 mm/1.468 – 1.512 mm

BMW 5-SERIE GRAN TURISMO.

BMW 5-serie Gran Turismo (F07) set forfra let drejet kørende

(BMW F07)

Parallelt til BMW 5-serie definerer BMW et helt nyt bilsegment: BMW 5-serie Gran Turismo kombinerer kendetegn ved en Sedan, en fleksibelt anvendelig Sports Activity Vehicle (SAV) og en klassisk Gran Turismo. Bilen kombinerer elegance med generøs pladskomfort og BMW typisk køredynamik.


Den coupé-agtige taglinje og den langstrakte sideprofil harmonerer med frontens store BMW nyre og hækkens breddevirkning, der opnås ved hjælp af L-formede baglygter og horisontale linjer. Med motoriseringerne og køredynamikkontrol og 8-trins-automatgearkasse som standard leverer BMW 5-serie Gran Turismo dynamik og forbrugsoptimering på højeste niveau. Undervognen imponerer med tekniske innovationer som dobbelt tværarm til forakslen og integral V-bagaksel og som ekstraudstyr integreret aktivt styretøj.


I kabinen overrasker de generøse og variabelt anvendelige pladsforhold med hævet siddeposition og store vinduespartier. De luksuriøse omgivelser fuldendes med udsøgte materialer. Med BMW iDrive har føreren altid godt styr på de mange funktioner i BMW 5-serie Gran Turismo, f.eks. BMW ConnectedDrive (ekstraudstyr) med assistentsystemer som advarsel ved sporskifte, BMW Night Vision eller fjernlysassistent. Med forbindelse til internettet byder systemet desuden på BMW Online og BMW Teleservices.


Produktionstidsrum: 2009 – 2017
Motorer: 2,0 – 4,4 liter (135 – 330 kW, 184 – 450 hk), 4-, 6- og 8-cylindret
Længde/bredde/højde: 4.998 mm/1.901 mm/1.559 mm

SJETTE GENERATION AF BMW 5-SERIE.

BMW 518d Sedan (F10 LCI) set fra siden let drejet kørende

(BMW F10, F11)

Den mest succesfulde generation af BMW 5-serie indtil nu med mere end to millioner solgte eksemplarer kom på markedet i 2010. Det sportslige og elegante design, den BMW typiske køreglæde og de mange teknologiske opfindelser sikrer bilen pole position i segmentet for business-sedaner.

 

Bilen kan bestilles med det intelligente firehjulstræk BMW xDrive, der sørger for at fordele drivkraften mellem hjulene alt efter situationen. Som den mest kraftfulde benzinvariant yder en V8-cylindret motor med BMW Twin Power Turbo 300 kW (407 hk), mens den mest ydelsesstærke dieselvariant – en 6-cylindret rækkemotor – -leverer 220 kW (300 hk). Fra september 2010 fås BMW 5-serie M pakke, der giver BMW 5-serie en sportslig opgradering både indvendigt og udvendigt. Med M sportsundervogn, M aerodynamikpakke og M letmetalhjul fremstår bilen ekstra kraftfuld. Det indvendige udstyr opgraderes af sportssæder i M design samt af M læderrat, M gearknop og M interiørlister.

 

I forbindelse med modelrevideringen i 2013 tilpasses designet, og der kommer flere motoriseringer til. Således er serien nu som standard udstyret med xenon-forlygter og håndfri betjening via Bluetooth.

 

Fra 2016 fås en BMW 5-serie Hybrid: BMW 530e iPerformance er udstyret med plug-in-hybrid-motorisering, så den kan køre udledningsfrit lokalt. Og de typiske BMW egenskaber i form af køredynamik, komfort og forbrugsoptimering mangler heller ikke.

 

Produktionstidsrum: 2010 – 2017
Motorer: 2,0 – 4,4 liter (105 – 423 kW, 143 – 575 hk), 4-, 6- og 8-cylindret
Længde/bredde/højde: 4.899 – 5.039 mm/1.860 mm/1.464 – 1.471 mm

SYVENDE GENERATION AF BMW 5-SERIE.

BMW 530e Sedan (G30) set forfra let drejet under opladning

(BMW G30, G31)

Fra 2017 sørger 5-serie BMW for, at konceptet om en sportslig business-sedan når nye højder. Designet domineres af de BMW typiske proportioner i form af en lang hjulafstand, en langstrakt motorhjelm og en flydende taglinje. De klare flader og præcist skårne konturer understøttes af BMW nyren, der er direkte forbundet med forlygterne og understreger bilens bredde.
 

Moderne og forbrugsoptimerede motorer og muligheden for at vælge en hybrid, sikrer en køredynamik, der er unik for denne klasse. Hertil bidrager også den adaptive undervogn, der fås som ekstraudstyr, og det integrerede aktive styretøj.
 

Avancerede assistentsystemer skaber sikkerhed i kritiske trafiksituationer. Driving Assistant Professional, der fås som ekstraudstyr, hjælper f.eks. i forhold til retningsstabilitet, og hvis et nødstop bliver nødvendigt.
 

Modelrevideringen fra 2020 sætter et markant præg på bilens ydre. For eksempel med den nydesignede nyre, fladere forlygter med laserlys som ekstraudstyr samt nye lakeringer. I kabinen fås nye komfortsæder, og assistentsystemerne kan ny tilbyde automatisk sikring af plads til udrykningskøretøjer og City-bremsefunktion.
 

Produktionstidsrum: 2017 – i dag
Motorer: 1,6 – 4,4 liter (110 – 467 kW, 150 – 635 hk), 4-, 6- og 8-cylindret
Længde/bredde/højde: 4.936 – 5.001 mm/1.868 – 1.903 mm/1.467 – 1.479 mm

Brugte BMW bil foran BMW bilforhandler

BRUGTE BMW BILER.

BMW 5-serie Sadan (G30) set fra siden let drejet kørende

BMW 5-SERIE SEDAN.

BMW 5-serieTouring (G31) set fra siden let drejet stående

BMW 5-SERIE TOURING.

Brændstofforbrug og CO₂-udledning.

  • BMW 5-serie Sedan:
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 11-1,3
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 251–30

    BMW 5-serie Touring:
    Brændstofforbrug i km/liter (blandet kørsel): 8,5-1,5
    CO2-udledning i g/km (blandet kørsel): 195–35

    Officielle angivelser om brændstofforbrug, CO2-udledning, strømforbrug og e-rækkevidde er beregnet iht. den foreskrevne målemetode og i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 715/2007 i den version, der var gyldig ved typegodkendelsen. WLTP-angivelser tager højde for enhver form for ekstraudstyr, der giver anledning til forskelle. Fra og med 01.01.2021 findes der kun officielle angivelser iht. WLTP for biler med ny typegodkendelse. Du finder yderligere information om målemetoderne NEDC og WLTP på www.bmw.dk/wltp