BMW i4 eDrive40: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 491–600

BMW i5 M60 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 19,5–17,1; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 472–539

Fordelene ved en elbil.

BMW elbil Elmotor vs. forbrændingsmotor

Elmotoren imponerer med sin kraftige acceleration.

I modsætning til traditionelle forbrændingsmotorer har en elmotor maksimalt drejningsmoment fra starten, hvilket muliggør en øjeblikkelig og glat acceleration uden forsinkelse.

BMW elbil Regenerativ bremsning vs. konventionel bremsning

Oplad batteriet med rekuperation, når der bremses.

Biler med elmotor har et regenerativt bremsesystem. Elmotorer overfører energi fra batteriet for at drive hjulene, og ved bremsning overføres denne energi tilbage til batteriet. Det kalder man rekuperation.

Godt at vide om BMW's elbilbatterier.

Kapacitet, ladeeffekt eller vægt. Der benyttes mange udtryk i forbindelse med elbilsbatterier. Her kommer en kort oversigt.

BMW elbil Energipakke
BMW elbil Batterieffekt
BMW elbil Batterivægt

Elbilens batteri er en energipakke.

Batteriet i en elbil er en mobil energilagringsenhed, der består af et stort antal battericeller. Mængden af energi, som et elbilbatteri kan lagre i kilowatt-timer (kWh), beregnes ud fra cellernes antal og energindhold, ofte udtrykt i form af dets kapacitet. Ladeeffekten i kilowatt (kW) angiver, hvor hurtigt en elbil kan lade.

Batteriet i en elbil yder meget.

Batteriet i en moderne elbil er udviklet til at levere høj ydeevne med lang levetid. Et intelligent varmestyringssystem holder elbilbatteriet ved optimal arbejdstemperatur. Dette beskytter batteriet mod overbelastning og høje temperaturer for at forebygge forringelse af ydeevne eller levetid. Desuden forkorter det ladetiden for din BMW.

Batteriets vægt har betydning for rækkevidden.

Jo mere energi et elbilbatteri kan lagre, desto større bliver dets størrelse og vægt typisk. Dette øger rækkevidden for elbiler, men medfører også udfordringer vedrørende bilens samlede vægt og ydeevne. BMW's konstante fremskridt inden for batteriteknologi muliggør en stigende energitæthed, som forlænger rækkevidden uden at øge vægten på elbilbatteriet.

En lang levetid er af stor værdi for et elbilbatteri.

Elbilbatteriet er en af de vigtigste komponenter i en eldreven BMW. Prisen på et elbilbatteri afhænger blandt andet af dets kapacitet. Kort sagt, jo mere energi et elbilbatteri kan lagre, desto mere koster det. Levetiden for et elbilbatteri kan forlænges ved at tage sig godt af det, hvor integrerede funktioner også hjælper til.

Sådan kan du påvirke levetiden for batteriet i din elbil.

Et elbilbatteri er udviklet med største omhu, men rækkevidden og ladepræstationen mindskes noget med tiden i takt med batteriets normale aldringsproces. Dette udtrykkes gennem batteriets status (SoH – State of Health), som angiver den maksimale energikapacitet for et brugt elbilbatteri sammenlignet med et nyt. En lavere batteristatus svarer til en lavere energikapacitet, men gennem skånsom håndtering og kørestil kan du maksimere batteriets kapacitet.

Anbefalinger til at forbedre levetiden for batteriet i en elbil.

Sådan bibeholder elbilsbatteriet sit høje energiniveau.

Et elbilbatteri er udviklet til brug i alle hverdagssituationer, men ligesom alle batterier ældes det over tid som følge af kemiske processer. For at begrænse tidsrelateret aldring af batteriet er det bedst at undgå konsekvent høje ladetilstande og høje batteritemperaturer, når bilen står parkeret. For at begrænse cyklisk aldring på grund af et stort antal lade- og afladecyklusser er det bedst at antage en forudseende kørestil og anvende en moderat ladningseffekt.

BMW elbil Ældningsproces

Mange års erfaring med
BMW i3 som eksempel.

Holdbarheden af BMW's elbilbatterier demonstreres af vores banebrydende elbil, BMW i3. Vi har observeret aldringen af dens elbilbatteri siden lanceringen i 2013. Allerede under dens udvikling analyserede vi aldringsprocessen gennem simulation af omfattende køre- og ladningstests.

BMW elbil Pleje af batteri

Bedre forudsætninger for nyere BMW generationer.

Sammenlignet med nuværende modeller havde de tidlige BMW i3-modeller meget små elbilbatterier. Men takket være teknologiske fremskridt og større batterier er nyere elbiler fra BMW bedre rustet til at håndtere aldring.

Det er en unik oplevelse at køre en eldreven BMW.

En eldreven BMW tilbyder en unik, afslappet og stille elektrisk køreoplevelse, samtidig med at den stadig føles som en BMW. Når du træder på speederen, accelererer bilen direkte og kraftfuldt, og den har en præcis pedalfornemmelse ved opbremsning. Takket være batteriets placering i undervognen er tyngdepunktet lavt, så din BMW ligger godt på vejen.

Derfor accelererer en elbil så hurtigt.

Kombinationen af fraværet af en konventionel gearkasse og et øjeblikkeligt maksimalt drejningsmoment betyder, at din elektriske BMW accelererer gnidningsfrit uden at skifte gear, når du træder på speederen. Når du fjerner foden fra speederen, bremser din BMW lige så let igen, helt efter dine behov og afhængigt af dine valgte indstillinger for rekuperation.

Sådan bremser en BMW med intelligent rekuperation.

En eldreven BMW analyserer konstant den aktuelle trafiksituation og tilpasser automatisk niveauet af rekuperation på en intelligent og sikker måde for maksimal effektivitet. For eksempel ruller bilen frit, hvis der ikke er nogen trafik foran dig, eller tilføjer automatisk rekuperation for at tilpasse hastigheden til forankørende trafik eller før en rundkørsel. Først ved behov under kraftige opbremsninger aktiveres det konventionelle bremsesystem. Dette intelligente samspil genvinder maksimalt energi, skåner bremserne og reducerer udslippet af bremsepartikler.

Spørgsmål og svar om batteri og elbil.

i5 eDrive40 Touring
BMW i5 eDrive40
BMW i4 eDrive40
BMW i7 xDrive60
BMW i4 M50 xDrive
BMW i5 M60 xDrive
i5 M60 xDrive Touring
BMW i7 M70 xDrive
    • i5 eDrive40 Touring

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      471–601 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:30 min

    • BMW i5 eDrive40

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      512–621 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:30 min

    • BMW i4 eDrive40

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      491–600 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:30 min

    • BMW i7 xDrive60

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      510–624 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:34 min

    • BMW i4 M50 xDrive

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      417–520 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:30 min

    • BMW i5 M60 xDrive

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      472–539 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:30 min

    • i5 M60 xDrive Touring

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      454–522 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:30 min

    • BMW i7 M70 xDrive

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      484–559 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:34 min

BMW iX2 xDrive30
BMW iX xDrive60
BMW iX1 eDrive20
BMW iX M70 xDrive
    • BMW iX2 xDrive30

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      416–449 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:29 min

    • BMW iX xDrive60

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      597–701 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:35 min

    • BMW iX1 eDrive20

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      427–473 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:29 min

    • BMW iX M70 xDrive

    • Elektrisk rækkevidde (WLTP)[2]

      519–600 km

    • Opladningstid DC (10-80 % ladetilstand)[3]

      0:35 min

i5 eDrive40 Touring: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 19,3–15,4; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 471–601

BMW i5 eDrive40: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 18–14,9; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 512–621

BMW i4 eDrive40: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 491–600

BMW i7 xDrive60: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 22,5–18,5; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 510–624

BMW i4 M50 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 21,8–17,6; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 417–520

BMW i5 M60 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 19,5–17,1; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 472–539

i5 M60 xDrive Touring: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 20,2–17,7; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 454–522

BMW i7 M70 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 23,9–20,8; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 484–559

BMW iX2 xDrive30: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 17,8–16,3; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 416–449

BMW iX xDrive60: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 21–17,9; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 597–701

BMW iX1 eDrive20: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 17,3–15,5; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 427–473

BMW iX M70 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 23,6–20,6; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 519–600

Spørgsmål og svar om batteri og elmotor.

Yderligere information.

BMW elbil Rækkevidde

Elektrisk rækkevidde. 

Med vores elbilers rækkevidde når du også let destinationer, der ikke ligger lige rundt om hjørnet. Ruteplanlæggeren viser dig lademulighederne på turen.

BMW elbil Opladning

Derhjemme eller på farten.

Det er meget let at oplade. Enten nemt og bekvemt derhjemme ved hjælp af dit eget elnet eller fleksibelt på farten – for eksempel ved hurtigladestandere. Ladenetværket vokser hele tiden, og der kommer også hele tiden nye løsninger til hjemmet.

Forbrug og CO2-udledning.

i5 eDrive40 Touring: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 19,3–15,4; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 471–601

BMW i5 eDrive40: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 18–14,9; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 512–621

BMW i4 eDrive40: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 491–600

BMW i7 xDrive60: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 22,5–18,5; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 510–624

BMW i4 M50 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 21,8–17,6; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 417–520

BMW i5 M60 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 19,5–17,1; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 472–539

i5 M60 xDrive Touring: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 20,2–17,7; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 454–522

BMW i7 M70 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 23,9–20,8; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 484–559

BMW iX2 xDrive30: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 17,8–16,3; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 416–449

BMW iX xDrive60: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 21–17,9; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 597–701

BMW iX1 eDrive20: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 17,3–15,5; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 427–473

BMW iX M70 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 23,6–20,6; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 519–600

[1] Officielle oplysninger om brændstofforbrug, CO2-udledning, strømforbrug og elektrisk rækkevidde er beregnet i henhold til den foreskrevne målemetode og i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 715/2007 i den til enhver tid gældende version. WLTP-angivelser tager højde for enhver form for ekstraudstyr, der giver anledning til forskelle (i dette tilfælde for det tyske marked). Fra og med 01.01.2021 findes der kun officielle angivelser iht. WLTP for biler med ny typegodkendelse. Endvidere bortfalder NEDC-tallene på typegodkendelsescertifikater fra 01.01.2023 i henhold til EU-forordning 2022/195. Du finder yderligere information om målemetoderne NEDC og WLTP på www.bmw.dk/wltp

Yderligere oplysninger om det officielle brændstofforbrug og officielle tal for CO2-udledningen for nye personbiler fås på www.hvorlangtpaaliteren.dk

[2] Rækkevidden afhænger af forskellige faktorer, især: personlig kørestil, strækningens beskaffenhed, udetemperatur, drift af varme-/klimaanlæg, fortemperering.

[3] Ladeeffekten afhænger af ladetilstanden, omgivelsestemperaturen, den individuelle køreprofil og brugen af ekstra forbrugere. De viste rækkevidder refererer til WLTP best case. Ladetiderne gælder for omgivelsestemperaturer på 23 °C efter forudgående kørsel og kan afvige alt efter brugsadfærd.