BMW i4 eDrive40: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 491–600
BMW i5 M60 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 19,5–17,1; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 472–539
Fordelene ved en elbil.
Elmotoren imponerer med sin kraftige acceleration.
I modsætning til traditionelle forbrændingsmotorer har en elmotor maksimalt drejningsmoment fra starten, hvilket muliggør en øjeblikkelig og glat acceleration uden forsinkelse.
Oplad batteriet med rekuperation, når der bremses.
Biler med elmotor har et regenerativt bremsesystem. Elmotorer overfører energi fra batteriet for at drive hjulene, og ved bremsning overføres denne energi tilbage til batteriet. Det kalder man rekuperation.
Godt at vide om BMW's elbilbatterier.
Kapacitet, ladeeffekt eller vægt. Der benyttes mange udtryk i forbindelse med elbilsbatterier. Her kommer en kort oversigt.
En lang levetid er af stor værdi for et elbilbatteri.
Elbilbatteriet er en af de vigtigste komponenter i en eldreven BMW. Prisen på et elbilbatteri afhænger blandt andet af dets kapacitet. Kort sagt, jo mere energi et elbilbatteri kan lagre, desto mere koster det. Levetiden for et elbilbatteri kan forlænges ved at tage sig godt af det, hvor integrerede funktioner også hjælper til.
Sådan kan du påvirke levetiden for batteriet i din elbil.
Et elbilbatteri er udviklet med største omhu, men rækkevidden og ladepræstationen mindskes noget med tiden i takt med batteriets normale aldringsproces. Dette udtrykkes gennem batteriets status (SoH – State of Health), som angiver den maksimale energikapacitet for et brugt elbilbatteri sammenlignet med et nyt. En lavere batteristatus svarer til en lavere energikapacitet, men gennem skånsom håndtering og kørestil kan du maksimere batteriets kapacitet.
Anbefalinger til at forbedre levetiden for batteriet i en elbil.
Sådan bibeholder elbilsbatteriet sit høje energiniveau.
Et elbilbatteri er udviklet til brug i alle hverdagssituationer, men ligesom alle batterier ældes det over tid som følge af kemiske processer. For at begrænse tidsrelateret aldring af batteriet er det bedst at undgå konsekvent høje ladetilstande og høje batteritemperaturer, når bilen står parkeret. For at begrænse cyklisk aldring på grund af et stort antal lade- og afladecyklusser er det bedst at antage en forudseende kørestil og anvende en moderat ladningseffekt.
Mange års erfaring med
BMW i3 som eksempel.
Holdbarheden af BMW's elbilbatterier demonstreres af vores banebrydende elbil, BMW i3. Vi har observeret aldringen af dens elbilbatteri siden lanceringen i 2013. Allerede under dens udvikling analyserede vi aldringsprocessen gennem simulation af omfattende køre- og ladningstests.
Bedre forudsætninger for nyere BMW generationer.
Sammenlignet med nuværende modeller havde de tidlige BMW i3-modeller meget små elbilbatterier. Men takket være teknologiske fremskridt og større batterier er nyere elbiler fra BMW bedre rustet til at håndtere aldring.
Det er en unik oplevelse at køre en eldreven BMW.
En eldreven BMW tilbyder en unik, afslappet og stille elektrisk køreoplevelse, samtidig med at den stadig føles som en BMW. Når du træder på speederen, accelererer bilen direkte og kraftfuldt, og den har en præcis pedalfornemmelse ved opbremsning. Takket være batteriets placering i undervognen er tyngdepunktet lavt, så din BMW ligger godt på vejen.
Derfor accelererer en elbil så hurtigt.
Kombinationen af fraværet af en konventionel gearkasse og et øjeblikkeligt maksimalt drejningsmoment betyder, at din elektriske BMW accelererer gnidningsfrit uden at skifte gear, når du træder på speederen. Når du fjerner foden fra speederen, bremser din BMW lige så let igen, helt efter dine behov og afhængigt af dine valgte indstillinger for rekuperation.
Sådan bremser en BMW med intelligent rekuperation.
En eldreven BMW analyserer konstant den aktuelle trafiksituation og tilpasser automatisk niveauet af rekuperation på en intelligent og sikker måde for maksimal effektivitet. For eksempel ruller bilen frit, hvis der ikke er nogen trafik foran dig, eller tilføjer automatisk rekuperation for at tilpasse hastigheden til forankørende trafik eller før en rundkørsel. Først ved behov under kraftige opbremsninger aktiveres det konventionelle bremsesystem. Dette intelligente samspil genvinder maksimalt energi, skåner bremserne og reducerer udslippet af bremsepartikler.
Spørgsmål og svar om batteri og elbil.


i5 eDrive40 Touring: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 19,3–15,4; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 471–601
BMW i5 eDrive40: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 18–14,9; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 512–621
BMW i4 eDrive40: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 491–600
BMW i7 xDrive60: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 22,5–18,5; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 510–624
BMW i4 M50 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 21,8–17,6; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 417–520
BMW i5 M60 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 19,5–17,1; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 472–539
i5 M60 xDrive Touring: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 20,2–17,7; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 454–522
BMW i7 M70 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 23,9–20,8; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 484–559
BMW iX2 xDrive30: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 17,8–16,3; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 416–449
BMW iX xDrive60: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 21–17,9; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 597–701
BMW iX1 eDrive20: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 17,3–15,5; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 427–473
BMW iX M70 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 23,6–20,6; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 519–600
Spørgsmål og svar om batteri og elmotor.
Yderligere information.
Elektrisk rækkevidde.
Med vores elbilers rækkevidde når du også let destinationer, der ikke ligger lige rundt om hjørnet. Ruteplanlæggeren viser dig lademulighederne på turen.
Derhjemme eller på farten.
Det er meget let at oplade. Enten nemt og bekvemt derhjemme ved hjælp af dit eget elnet eller fleksibelt på farten – for eksempel ved hurtigladestandere. Ladenetværket vokser hele tiden, og der kommer også hele tiden nye løsninger til hjemmet.
Forbrug og CO2-udledning.
i5 eDrive40 Touring: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 19,3–15,4; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 471–601
BMW i5 eDrive40: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 18–14,9; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 512–621
BMW i4 eDrive40: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 18,6–15,4; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 491–600
BMW i7 xDrive60: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 22,5–18,5; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 510–624
BMW i4 M50 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 21,8–17,6; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 417–520
BMW i5 M60 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 19,5–17,1; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 472–539
i5 M60 xDrive Touring: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 20,2–17,7; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 454–522
BMW i7 M70 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 23,9–20,8; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 484–559
BMW iX2 xDrive30: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 17,8–16,3; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 416–449
BMW iX xDrive60: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 21–17,9; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 597–701
BMW iX1 eDrive20: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 17,3–15,5; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 427–473
BMW iX M70 xDrive: Elektrisk forbrug, blandet kørsel, WLTP, i kWh/100 km[1]: 23,6–20,6; Elektrisk rækkevidde, WLTP, i km[2]: 519–600
[1] Officielle oplysninger om brændstofforbrug, CO2-udledning, strømforbrug og elektrisk rækkevidde er beregnet i henhold til den foreskrevne målemetode og i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 715/2007 i den til enhver tid gældende version. WLTP-angivelser tager højde for enhver form for ekstraudstyr, der giver anledning til forskelle (i dette tilfælde for det tyske marked). Fra og med 01.01.2021 findes der kun officielle angivelser iht. WLTP for biler med ny typegodkendelse. Endvidere bortfalder NEDC-tallene på typegodkendelsescertifikater fra 01.01.2023 i henhold til EU-forordning 2022/195. Du finder yderligere information om målemetoderne NEDC og WLTP på www.bmw.dk/wltp
Yderligere oplysninger om det officielle brændstofforbrug og officielle tal for CO2-udledningen for nye personbiler fås på www.hvorlangtpaaliteren.dk
[2] Rækkevidden afhænger af forskellige faktorer, især: personlig kørestil, strækningens beskaffenhed, udetemperatur, drift af varme-/klimaanlæg, fortemperering.
[3] Ladeeffekten afhænger af ladetilstanden, omgivelsestemperaturen, den individuelle køreprofil og brugen af ekstra forbrugere. De viste rækkevidder refererer til WLTP best case. Ladetiderne gælder for omgivelsestemperaturer på 23 °C efter forudgående kørsel og kan afvige alt efter brugsadfærd.