GRÆNSER ER TIL FOR AT BLIVE OVERSKREDET.

Køredynamik og effektivitet elegant forenet i BMW M6 Cabriolet.

GRÆNSER ER TIL FOR AT BLIVE OVERSKREDET.

Køredynamik og effektivitet elegant forenet i BMW M6 Cabriolet.

M TwinPower Turbo V8-motorens dybe torden, de avancerede assistentsystemer og en undervogn med ægte motorsports-DNA udvisker grænserne mellem byens gader og racerbanens asfalt, når du er på vej i BMW M6 Cabriolet. Lige indtil kalechen åbner sig og lukker solens gyldne stråler ind i den luksuriøse kabine. Nu udviskes grænserne mellem bil og fuldblods sportsbåd.

GRÆNSER ER TIL FOR AT BLIVE OVERSKREDET.Køredynamik og effektivitet elegant forenet i BMW M6 Cabriolet.

M TwinPower Turbo V8-motorens dybe torden, de avancerede assistentsystemer og en undervogn med ægte motorsports-DNA udvisker grænserne mellem byens gader og racerbanens asfalt, når du er på vej i BMW M6 Cabriolet. Lige indtil kalechen åbner sig og lukker solens gyldne stråler ind i den luksuriøse kabine. Nu udviskes grænserne mellem bil og fuldblods sportsbåd.

7-TRINS M DOBBELTKOBLINGSGEARKASSE MED DRIVELOGIC.

M dobbeltkoblingsgearkassen med Drivelogic er en innovativ dobbeltkoblingsgearkasse, der er udviklet specielt til BMW M højomdrejningsmotorerne. Systemet råder over traktionsoptimeret gearautomatik, Launch Control, Low Speed Assistance samt en automatisk start/stop-funktion. Gearskiftet sker enten fuldautomatisk eller manuelt via gearskiftekontakterne på M læderrattet eller med gearvælgeren i midterkonsollen.
M dobbeltkoblingsgearkassen sikrer ekstremt hurtige gearskift helt uden afbrydelser i trækkraften. To gearaksler med hver deres kobling leder motorkraften videre til hjulene helt uden afbrydelser i trækkraften ved hjælp af overlappende koblinger. Gearskiftestrategien bliver optimeret ved hjælp af data fra navigationssystemet, så M dobbeltkoblingsgearkassen fx proaktivt skifter ned, når der er sving forude. Med funktionen Launch Control er du sikret optimal acceleration fra en stående start og således en ekstremt dynamisk køreoplevelse. Gearskift uden at løfte foden fra speederen, uden koblingspedal, men med uafbrudt kraftoverførsel.
Drivelogic giver dig tre gearprogrammer at vælge imellem, både ved gearautomatik (D-funktion) og ved manuelle gearskift (S-funktion) – lige fra ekstremt sportslig til komfortabel eller forbrugsoptimeret.

M COMPETITION-PAKKE.

Uforfalsket motorsportsfeel: M Competition-pakken leverer højere motorydelse, et mere direkte styretøj samt en specialkonfigureret undervogn, som gør det muligt for BMW M6 at sende endnu mere performance ned på asfalten.

Ydelsen fra den 8-cylindrede M TwinPower Turbo-benzinmotor er øget fra 575 hk (423 kW) til 600 hk (441 kW). Dette performanceboost er opnået ved at skrue op for turbotrykket i det høje omdrejningsområde. M sportsudstødningen leverer en ekstremt kraftfuld og karakteristisk motorlyd med gåsehudsgaranti. På racerbanen og i hverdagen sikrer den specialudviklede undervogn og de ekstremt sportslige styreegenskaber, at bilen lystrer dit mindste vink med knivskarp præcision. De eksklusive 20-tommer M dobbeltegerfælge 601 M i tofarvet look med forskellige dækstørrelser for og bag er ekstremt imponerende, ikke mindst i samspil med de dobbelte mørkforkromede afgangsrør på M sportsudstødningen.

AKTIVT M DIFFERENTIALE.

Det aktive M differentiale med variabel momentfordeling optimerer vejgrebet og kørestabiliteten ved dynamiske retningsskift og acceleration ud af svinget, ved høj hastighed i sving samt på forskellige vejunderlag, endda på sne, grus og is. Selv ved ekstreme tværaccelerationer er differentialet garant for præcise køreegenskaber. Den permanente, trinløse differentialespærre sikrer mere harmoniske køreegenskaber og gør det således lettere at kontrollere bilen i ekstreme situationer.
Traktionsoptimeringen sker via en elektronisk styret lamelspærre, som reducerer forskellene i omdrejningshastighed mellem baghjulene. Systemet, der har rødder i motorsporten, er via en elektronisk styreenhed koblet sammen med Dynamic Stability Control (DSC) og kan således proaktivt dosere spærremomentet trinløst mellem 0 og 100 % afhængigt af forholdene, hvorved selv ganske små forskelle i drejningsmoment mellem de drivende hjul kan neutraliseres – uden at dette medfører en tendens til understyring. På denne måde sikrer det aktive M differentiale et optimalt vejgreb samt præcis sporing og perfekte køreegenskaber, idet motorens trækkraft konverteres til fremdrift nærmest helt tabsfrit.

KULFIBER-KERAMISK M BREMSEANLÆG.

Det kulfiber-keramiske M bremseanlæg* er resultatet af en teknologioverførsel fra motorsportsindustrien. Anvendelsen af et innovative kulfiber-keramisk materialekompound sikrer endnu mere direkte bremsekraft og forbedret fadingstabilitet. Materialet er endvidere rustfrit, ekstremt slidstærkt, meget varmebestandigt og med til at sænke bilens totalvægt. Letvægtskonstruktionen reducerer den roterende og ikke-affjedrede masse, forbedrer accelerationen, responsen og de generelle køreegenskaber og forbedrer samtidig køredynamikken, vejgrebet, affjedringskomforten og brændstofforbruget.

De ekstra store bremseskiver (410 mm på forakslen, 396 mm på bagakslen) samt faste kalibre med seks stempler på forakslen og flydende monostempelkalibre på bagakslen gør det kulfiber-keramiske M bremseanlæg klar til racerbanen takket være den enorme varmebestandighed ved krævende og langvarig anvendelse. De perforerede og ventilerede bremseskiver sikrer samtidig suveræn varmebortledning. Det kulfiber-keramiske M bremseanlæg kendes let på de guldfarvede kalibre med klassisk M logo.

*Afhængigt af driftsforholdene og brugsmønsteret kan der forekomme driftsstøj fra bremserne, lige inden bilen holder helt stille, særligt ved våde vejforhold. Dette skyldes egenskaberne hos de anvendte materialer. Påvirkningen fra fugt og vejsalt kan medføre, at anlæggets bremseevne reduceres til at være på højde med et traditionelt bremseanlæg. Dette kan kortvarigt opleves som en reduceret bremseevne, som kan modvirkes ved at træde kraftigere på bremsepedalen, hvis dette er påkrævet.

MOTORSPORTSKARAKTER.

Der findes altid en, der er hurtigere. Her er den. BMW M6 Cabriolet er et klart udtryk for den filosofi, man følger hos BMW M GmbH. Ydeevne er én ting – at forvandle den til en uforlignelig køreoplevelse noget helt andet. Hightech-materialer som fx aluminium, keramik og kulfiber møder knowhow og motorsportsgener. Ingeniørerne bobler af entusiasme, når de har et klart mål for øje: At skabe den mest storslåede oplevelse, som benzin, asfalt og åben himmel kan frembringe.

  • Launch Control

    Launch Control giver dig mulighed for at opleve maksimal acceleration, når motoren er driftsvarm. Først deaktiverer du DSC-systemet med et langt tryk på DSC-tasten og vælger derefter Launch Control-funktionen. Du vælger det sekventielle gearprogram 3, træder på bremsen og træder speederen helt i bund til kickdown. Så snart startflaget lyser i instrumentgruppen, og speederen holdes i bund, sender systemet automatisk motoren op på de optimale startomdrejninger. Så slipper du bremsen, mens speederen holdes i bund, hvorefter bilen accelererer med maksimal kraft, indtil du igen slipper speederen. M dobbeltkoblingsgearkassen vælger gearskiftepunkterne, så der altid skiftes til næste gear ved det optimale omdrejningstal for at kunne fortsætte den kraftfulde acceleration. Denne funktion er yderst populær hos kørere med masser af benzin i blodet.

  • Electronic Damper Control

    Med Electronic Damper Control (EDC) kan du tilpasse støddæmpernes vandring til kørselsforholdene – enten fuldautomatisk eller via en række indstillinger. Alle karrosseribevægelser, der påvirker køreegenskaberne, bliver opfanget af sensorer. EDC analyserer disse data og sender signaler videre til støddæmperne, som ved hjælp af magnetventiler trinløst tilpasser dæmperkraften til de skiftende vej-, vægt- og kørselsforhold. På denne måde reduceres bremsedyk eller karrosseribevægelser som følge af fx ujævnheder i vejen, hurtige sving eller kraftig acceleration markant. Resultatet er større sikkerhed, fx i kraft af kortere bremselængder, og endnu bedre kørekomfort.

  • Dynamic Stability Control

    Et andet highlight i BMW M6 Cabriolet er Dynamic Stability Control-systemet (DSC). Systemet er optimeret i forhold til tidligere versioner af sikkerhedselektronikken og sikrer nu endnu større køredynamik. Det omfatter nu også ekstra funktioner til større aktiv sikkerhed (bremseberedskab, tørbremsning, fadingfunktion) og endnu højere komfort (igangsætningsassistent, parkeringsbremse med Auto Hold).
    Dynamic Stability Control giver dig mulighed for at vælge mellem tre programmer: DSC on, MDM (M Dynamic Mode), DSC off. Mens DSC-systemet målrettet modvirker over- og understyring ved hjælp af bremseindgreb, tillader MDM mere hjulspin og giver dig således mulighed for kontrollerede udskridninger. Her har du mulighed for at boltre dig frit op til en bestemt grænse, hvorefter sikkerhedsfunktionerne griber ind. Med DSC-systemet slået helt fra (DSC off) har du frie hænder til at udforske bilens grænser på racerbanen og til at powerdrifte gennem svingene ved hjælp af speederen.

  • M Servotronic

    Det betyder, at det kræver færre kræfter at betjene styretøjet ved lave hastigheder. Efterhånden som hastigheden stiger, aftager mængden af hjælp fra servostyringen, så du oplever mere direkte kontakt med vejen og dermed forbedret retningsstabilitet. M Servotronic er kalibreret specielt til M modellerne, og du har valget mellem tre forskellige setup via en trykknap. Kombineret med M Competition-pakken leverer M Servotronic endnu mere direkte køreoplevelser.
    En styreenhed beregner, hvor meget servokraft der er brug for i situationen, ud fra bilens aktuelle hastighed. Styrekraften fra den hydrauliske servostyring doseres afmålt og præcist i forhold til kørselsforholdene.

    Når du kører ved lav hastighed, arbejder styretøjet mere letgående, så der ikke kræves så mange kræfter for at dreje hjulene. Ved højere hastigheder drosles servohjælpen, så kontakten til vejen opleves mere direkte og bilens retningsstabilitet forbedres. M Servotronic er udviklet til M modellerne og giver dig valget mellem tre forskellige konfigurationer. I kombination med Competition-pakken er M Servotronic endnu mere direkte afstemt.

M DRIVER'S PACKAGE.

M Driver's Package øger tophastigheden fra standardmodellens 250 km/t til 305 km/t. Du kan bestille M Driver's Package ved købet af en ny bil eller tilkøbe pakken efterfølgende. Alle øvrige tekniske data er uændrede efter installationen. Pakken indeholder også en adgangsbillet til et BMW M Intensive Training-kursus som en del af BMW Driving Experience. Ved køb af mere end en M Driver's Package kan Driving Experience-kørekurset skiftes ud med et andet kursus mod betaling af differencen.

M DRIVE.

M Drive giver dig mulighed for at indstille personlige køreprofiler lige fra komfortabel cruising til et sportsligt og direkte setup til racerbanen. Et kort tryk på en af M Drive-tasterne på multifunktionsrattet aktiverer en af de to gemte køreprofiler med den tilhørende konfiguration af bilens setup. Konfigurationerne kan du indstille via iDrive-menuen.
M køredynamiktasterne til konfiguration af motor- og undervognsfunktionerne er anbragt på midterkonsollen rundt om gearvælgeren. Her kan du vælge DSC-program, ydelseskarakteristik for motoren, parametre for Dynamic Damper Control, karakteristik for M Servotronic og skifteprogram for M dobbeltkoblingsgearkassen. På denne måde kan du trimme bilens setup helt individuelt. Du gemmer konfigurationen med et langt tryk på en af M Drive-tasterne på multifunktionsrattet.

BMW EFFICIENTDYNAMICS-TEKNOLOGIER.

Hvad enten målet er maksimal ydelse eller minimalt forbrug, så drejer det sig hos BMW i sidste ende altid om ren køreglæde. BMW EfficientDynamics er navnet på den strategi fra BMW, som sigter mod at reducere forbruget af brændstof og mængden af udledning, samtidig med at køredynamikken og køreglæden maksimeres. Der er tale om teknologier, som omfatter motor og drivlinje, energistyring og bilkonceptet som helhed med afsæt i BMW EfficientLightweight-konstruktionsprincippet – og de er standard i alle nye BMW modeller.

  • Automatisk start/stop-funktion

    Den automatiske start/stop-funktion sikrer, at bilen ikke unødigt bruger brændstof, når du holder stille. Ved lysregulerede kryds og i stop-and-go-trafik udnytter den automatiske start/stop-funktion det givne sparepotentiale og standser motoren, så snart gearkassen er sat i ”N”, og bilen er bremset helt ned.
    En indikator i informationsdisplayet lyser op, når funktionen er aktiveret. Så snart du igen slipper bremsen, starter motoren øjeblikkeligt.
    Det koster hverken på komfort- eller sikkerhedskontoen, da funktionen ikke aktiveres, så længe motoren ikke er driftsvarm, så længe temperaturen i kabinen ikke har nået det ønskede niveau, så længe batteriet ikke er optimalt opladet, eller hvis du drejer på rattet. En central styreenhed starter motoren, mens bilen holder stille, hvis bilen fx ruller, eller hvis forruden er ved at dugge til. Du kan til enhver tid vælge at slå den automatiske start/stop-funktion fra.

  • Genvinding af bremseenergi

    Ved enhver nedbremsning frigives der kinetisk energi, som indtil nu er gået til spilde. Teknologien genvinding af bremseenergi udnytter dette hidtil spildte potentiale og producerer strøm af den energi, som frigøres, når bilens fører løfter foden fra speederen eller bremser. Det sender strøm til bilens batteri. Takket være dette intelligente energistyringssystem behøver generatoren ikke længere at køre hele tiden. Resultatet: Brændstofforbruget reduceres, og motorydelsen stiger – og det er helt i tråd med BMW EfficientDynamics.