Historisk kendetegn under forandring

HISTORISK KENDETEGN
UNDER FORANDRING.

Historisk kendetegn<br>under forandring.

Historisk kendetegn under forandring.

I næsten 90 år har stort set alle køretøjer fra Bayerische Motoren Werke - hvad enten det er en konceptbil eller en produktionsmodel - haft en kølergrill, en umiskendelig grundform, der er karakteristisk for enhver BMW.  Den lodrette form på den nye BMW 4-serie Coupé minder om klassikere fra brandets historie: nok grunde til at vi ser tilbage på ti milepæle af BMW nyrerne.

 

Udformningen af ​​nyren har gennemgået flere ændringer gennem årtierne og er blevet mere og mere funktionel og intelligent. På trods af deres mange metamorfoser har de kendte nyrer aldrig mistet deres rolle som en typisk egenskab. Ny drevteknologi og fjernet kølefunktion har åbnet nye designmuligheder for køretøjets front og karakteriserer nu også nyrernes design. Deltag i en inspirerende rejse gennem BMW’s historie - med fokus på den berømte dobbelte nyre.

Læs mere
BMW 303

1. BMW 303 (1933).

Set fra to perspektiver er BMW 303 en milepæl i BMW’s historie. For det første var mellemklasse-sedanen varemærkets første model med en sekscylindret motor. For det andet var det den første BMW med funktionen, der stadig, næsten 90 år senere, karakteriserer hver BMW: luftindtag gennem en dobbelt nyre. Det er rigtigt, at kølergittermasken med delt (normalt forkromet) centerstang ikke var noget nyt i køretøjsdesign på det tidspunkt. Men med BMW 303s afrundede gitter øverst og nederst med BMW emblemet mellem de øverste rammer med blå og hvide kvartscirkler opnåede køleren en meget skarpskåren effekt. Og resultatet var et ensemble med en høj genkendelsesværdi. Indtil anden verdenskrig blev den dobbelte nyre i alle BMW modeller - inklusive den legendariske BMW 327/BMW 328 - stadig smallere og mere elegant, men fulgte altid den oprindelige form fra BMW 303.

Læs mere
BMW 507

2. BMW 507 (1956).

Samme år som BMW 503, som var betydeligt meget længere foran sin søstermodel med hensyn til progressivt design, kom BMW 507 roadster. Det var den første BMW, der blev designet med to store, vandret monterede luftindtag. Dens skaber, Albrecht Graf von Goertz, udtrykte sin stærke kreative frihed og evne med designet af den dobbelte nyre, som BMW designere ikke skulle tage op igen før i 1990'erne. Men de store luftindtag på BMW 507 var også nødvendige, da de var den eneste kilde til frisk luft til V8-motorens køler under den flade motorhjelm. Den forreste del af designet er også bemærkelsesværdig af en anden årsag BMW 507 var den første model af mærket med den skrånende næse - også kendt som "hajnæse". Detaljen, der visuelt forlænger motorhjelmen og ligner et skub fremad. Denne funktion blev skabt med den "nye klasse" i 1960'erne og skulle leve videre i køretøjerne i BMW 3, 5 og 7-serien og langt ind i 1990'erne.

Læs mere

Nyren, som strækker sig over hele gitteret.

BMW 1500

3. BMW 1500 (1961).

Den "nye klasse" af mellemklassemodeller indledte en ny æra på alle niveauer for BMW inden for teknologi såvel som i typisk BMW design. Nyrerne på BMW 1500 (og dens søstermodeller BMW 1600, BMW 1800 og BMW 2000) lignede BMW 503. Men for første gang var de bundet, endnu smallere end alle tidligere modeller, og sad mellem to vandrette gitre, der strakte sig over hele bilen. Med deres primære og sekundære luftgitre dannede denne kombination kernedesignet på forsiden af ​​de originale modeller indtil 1980'erne. Som også omfattede 02-serien (fra 1966), BMW 2500 og BMW 2800 sedan (fra 1968) som tilhørende BMW 2800 CS Coupé (også fra 1968) og den legendariske BMW 3.0 CS, BMW CSi og BMW CSL.

Læs mere
BMW M1

4. BMW M1 (1978).

Den legendariske sportsvogn BMW M1 fra 1978, med centermotor, er designmæssigt et specielt tilfælde af den dobbelte nyre. Det eneste bidrag var de ultraflade luftindtag for dens dybttrukne forkant - uden at opgive nyrernes særprægede design. De er blandt de mindste eksempler, der nogensinde er monteret på en BMW. De er adskilt fra de smalle sekundære luftindtag af karosserioverflader i samme farve som bilen og er omgivet af bøjelige forlygter. Designet af den dobbelte nyre på BMW M1 blev taget op igen foran på senere BMW nichemodeller, såsom BMW Z1 (1988) og BMW 8-serien (1989).

Læs mere
Körglädje med BMW Concept i4

5. BMW 3-serien (1990).

Et yderligere evolutionært skridt i designet fulgte i 1990 med tredje generation af BMW 3-serien. Dens dobbelte nyre var flad og vandret monteret, men ikke særlig bred. I modsætning til de første generationer af BMW 3-serien blev de to halvdele af kølergitteret adskilt igen. Nyrerne var rektangulære med let afrundede hjørner delt fra forlygterne. Dette design blev brugt på mange modeller i 1990'erne - fra BMW 7-serie (1994) og BMW 5-serie (1995) gennem BMW Z3 (1995) og den næste generation af 3-serien (1998) til de første to generationer af BMW X5 (1999).

Læs mere
BMW i3

6. BMW i3 (2013).

Frontdesignet på den elektriske BMW i3 belyser, hvordan BMW nyrernes originale tekniske funktion tager et skridt tilbage og hæver sit æstetiske udtryk. Den flade, relativt brede dobbeltnyre vises her med lukkede overflader og de blå kontrastfarver, der definerer bilen som både en BMW men også som en innovativ elbil. Det faktum, at nyrerne er lukkede, er takket være aerodynamikken i BMW i3. Designet af i3's dobbelte nyre svarer til BMW i8 og baner vejen for inspiration i alle fremtidige fuldt elektriske BMW-modeller.

Læs mere
BMW z4

7. BMW 8-serien, BMW Z4 (2018).

Med BMW’s to højtydende køretøjer får den dobbelte nyre i 2018 en ny og vinklet form på rammen. I geometriske termer danner gitrene (placeret på BMW 8-serien og ikke på BMW Z4) nu meget brede, vandret monterede pentagoner. På siderne forbinder små net af karrosserifarven til forlygterne. Som i alle nyere BMW coupéer understreges sportsligheden af det faktum, at nyrerne "åbner sig nedad". Hvilket betyder, at det optiske tyngdepunkt foran sænkes let og kommer tættere på vejoverfladen. Funktionelt fungerer nyrerne som et sekundært luftindtag med et aktivt luftventilstyringssystem, der åbnes eller lukkes efter behov for at reducere luftmodstanden. I versionerne med tilslutningsgitre, som i BMW 8-serien (og andre modeller med koblede nyrer), er der et kamera med et førerhjælpesystem placeret midt i opholdet, der forbinder de to halvdele af nyrerne.

Læs mere
BMW 3-serie

8. BMW 3-serien Sedan (2018).

I den nuværende BMW 3-serie kombineres det moderne design af den dobbelte nyre med nogle kendte funktioner (koblede nyrer, direkte  tilsluttede forlygteflader, femkantet ramme) med nye egenskaber. For eksempel er nyrerne placeret betydeligt højere end forlygternes øverste kant; de strækker sig op i motorhjelmen over en buet vinkel. Forlygternes øvre kanter er forbundet med hinanden ved nyrernes kanter, som også går i samme retning. Denne kant har form af forlygternes overkant. Nyrekanten forbinder igen de øverste kanter på de to forlygter. Et slående træk ved M Performance-varianterne i BMW 3-serien er at erstatte de klassiske vertikale nyrestænger, der har en maskestruktur med såkaldte "nuggets" - små kileformer vævet ind i netstrukturen. I hvilket omfang nyredesignet adskiller sig mellem modellerne i BMW spektret, vises ved at sammenligne BMW 3-serien med to BMW modeller, der havde premiere i 2019. BMW X7 og den nuværende BMW 7-serie har begge dobbelte nyrer af samme design som BMW 3-serie, inklusive den vandrette bøjning mod den øvre kant. Men i disse to modeller er de meget større i størrelse og meget mere effektive.

Læs mere

Broen til fremtiden.

qwe

9. BMW 4-serien Coupé (2020).

Det seneste i udviklingen af ​​den dobbelte nyre er, at den fejrede verdenspremiere digitalt i BMW Groups designstudie i München, i de historiske haller i BMW Group Classic og på BMW Groups testbane i Aschheim. Designets fokus har været på det individuelle udtryk, som frem for alt understreger den store, opretstående og fremadvendte BMW nyre foran på bilen. Et tilbageblik på BMW’s historie viser, hvor meget den nye BMW 4-serie Coupé er en tradition for brandets legendariske sportsvogne. Fremragende klassikere som BMW 328 Coupé fra 1930'erne og BMW 3.0 CS fra 1970'erne er en del af BMW’s fascinerende historie med coupebiler. Disse er præget af prestige, køreglæde og succes på banen og er nu beriget med yderligere kapitler.

 

For designeren Seungmo Lim, der er ansvarlig for designsproget i BMW 4-serie Coupé, er designet af den lodrette dobbelte nyre en bro til fremtiden:
 

”Vi har en stærk designhistorie. Et kendetegn gør en bil genkendelig - og den dobbelte nyre er et af vores ikoner. Alligevel skal BMW designet fortolkes og oversættes til fremtiden igen og igen. For at tage dette dristige skridt fremad med den nye BMW 4-serie Coupé har vi kigget ind i vores fortid.”

 

Pieter Nota, bestyrelsesmedlem i BMW AG, ansvarlig for kunde, mærker og salg, tilføjer: ”Den nye BMW 4-serie Coupé udgør kernen i BMW mærket. Det er en fremadrettet fortolkning af BMW’s varige DNA.”

Læs mere
BMW Vision & iX

10. BMW Vision M NEXT, BMW iX (2019 & 2021).

Med to visionære biler viser BMW, hvordan brandets stærkeste egenskaber kan se ud i fremtidige modeller.

 

BMW iX’s monolitiske design med sine klare linjer og detaljer vidner om designsproget for fremtidens elbiler. I forbindelse med det elektriske drevsystem, der kun kræver en lille mængde køleluft, har de ikoniske nyrer i BMW iX fået en ny funktion - kamerateknologi, radarfunktion og sensorer er blevet integreret i gitteret og har gjort det til et intelligent panel.

 

I sportsvognen BMW Vision M NEXT møder vi en formstærk dobbeltnyre med glas, der træder frem direkte i fronten, og hvis overflader har indgraverede, stilstøbte BMW logoer. Belysning af nyrerne og en farveovergang inden i forbedrer den tredimensionelle effekt endnu mere - en effekt, vi ikke vil se for sidste gang i en BMW.

Læs mere
Including of /content/bmw/marketNORDICS/bmw_se/sv_SE/publicPools/teaser-pool/medium-teasers/bmw-stories/jcr:content/par-2col1/mediumcontentteaser failed
Including of /content/bmw/marketNORDICS/bmw_se/sv_SE/publicPools/teaser-pool/medium-teasers/eacademy-teasers/jcr:content/par-2col1/mediumcontentteaser_549217816 failed
  • Værdierne uden parentes gælder for standardmodellen med standardgearkasse, værdier i parentes gælder for samme model, men med en anden gearkasse.

    Det anførte brændstofforbrug og CO₂-udledning er fastsat i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 715/2007 af 20. juni 2007 gældende på tidspunktet for typegodkendelsen af det pågældende køretøj. De anførte tal er baseret på et køretøj med det standardudstyr, som køretøjet leveres med, og det viste interval er baseret på de forskellige konfigurationsmuligheder (standardudstyr og ekstraudstyr). De modeller, der er afbildet, afspejler biler, der forhandles på det tyske marked. Der kan dermed forekomme afvigelser fra de beskrevne modelvarianter og det beskrevne udstyr i forhold til biler, der forhandles i Danmark. Du kan få yderligere oplysninger hos din BMW forhandler.

    * Brændstofforbruget, CO₂-udledningerne og strømforbrug er fastsat ud fra den nye WLTP-norm (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Registreringsafgiften er baseret på, blandt andet, bilens brændstofforbrug. Beregningen af registreringsafgiften baseres i Danmark, til og med 31. december 2020, på en korreleret værdi af det opnåede WLTP-testresultat.

    Mere information om udledninger og WLTP-kørecyklussen findes på www.bmw.dk/wltp.

    En oversigt over brændstofforbrug, CO₂-udledninger og strømforbrug for alle nye personbilmodeller fås gratis på alle salgssteder, og kan derudover ses på Trafikstyrelsens hjemmeside www.bilviden.dk.

     

    Generelle vilkår og ansvarsfraskrivelse.

    Vi tager forbehold for fejl og mangler. Vi tilstræber, at indholdet er ajour, men vi kan ikke garantere, at indholdet til enhver tid er korrekt. BMW.dk kan ikke betragtes som en komplet guide til vores produkter og ydelser.

    BMW Danmark A/S forbeholder sig retten til når som helst at foretage ændringer i priser, specifikationer og udstyr.